مدیر موسسه تحقیقاتی امین آزمای شرق از ارائه طیف متنوعی از خدمات آزمایشگاهی با محوریت شناسایی سموم و فلزات سنگین در فرآورده‌های غذایی و بهداشتی خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی، یکی از لازمه‌های تولید و عرضه محصولات با کیفیت غذایی، بهداشتی و دارویی، بهره‌مندی از آزمایشگاه‌های مجهز برای آنالیز و کنترل کیفی این دست تولیدات است. خدماتی که مؤسسه تحقیقاتی امین آزمای شرق یه عنوان یکی از مجموعه‌های فناور توانمند در کنترل کیفی محصولات تولیدی و وارداتی ارائه می‌دهد و توانسته بخشی از نیاز صنایع کشور را به خدمات کیفیت‌سنجی محصولات، تامین کند.

 

ارائه طیف متنوعی از خدمات آزمایشگاهی

هما حبیبی، مدیرعامل این مجموعه تحقیقاتی و فناور با بیان این‌که تعیین ماهیت کالاها در زمینه های مختلف و کنترل سموم در مواد غذایی فعالیت محوری امین‌ آزمای شرق به شمار می‌رود، افزود: این مجموعه آزمایشگاهی موفق به افزایش دامنه خدمات آزمایشگاهی از لحاظ تعداد محصولات، گستره مشتریان و تعداد اعتبارنامه ها و مجوزها شده است و خدمات متنوعی را در حوزه کیفیت‌سنجی و تعیین ماهیت فرآورده‌ها ارائه می‌دهد.

 

حبیبی، اصلی ترین بخش موسسه امین آزمای شرق را مجموعه آزمایشگاه‌ها دانست و گفت: بخش آزمایشگاهی در زمینه‌های  صنایع غذایی و کشاورزی، مولکولی، زیست‌فناوری، میکروب‌شناسی، تجزیه دستگاهی، نساجی، مصالح ساختمانی، تعیین ماهیت و محیط زیست در دو شعبه مشهد و گمرک دوغارون فعالیت می‌کند.

 

این فعال فناور ادامه داد: این مجموعه عضو شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی، از سازمان ملی استاندارد، سازمان غذا و دارو، سازمان حفاظت محیط زیست و سازمان دامپزشکی مجوزها و گواهینامه‌های معتبر را دریافت کرده و از مجوز 17025 ISO از مرکز تایید صلاحیت ایران برخوردار است که بالغ بر 160 محصول را در اسکوپ خود به‌صورت محصول محور پوشش می دهد.

 

توانمندی در شناسایی آلاینده‌های میکروبی و شیمیایی

وی از توانمندی در انجام آزمایش‌های تشخیص نوع و سویه‌های خاص باکتریایی گفت و ادامه داد: در آزمایشگاه میکروبیولوژی، کار تشخیص و کشت انواع باکتری‌ها، ویروس‎ها، قارچ و مخمر انجام می‌شود. همچنین تعیین نوع و حد مجاز میکروارگانیسم‌های هوازی و بی هوازی فرآورده‌های غذایی، آرایشی، بهداشتی و خوراک دام و طیور از مهمترین فعالیت‌های بخش میکروبیولوژی است.

 

مدیرعامل مؤسسه تحقیقاتی امین آزمای شرق به توانمندی آزمایشگاه میکروبیولوژی این موسسه در بخش تضمین عملکرد محیط‌های کشت اشاره کرد و افزود: با بهره گیری از کادر متخصص با بیش از ۱۰۰ نوع محیط کشت اختصاصی و افتراقی، در کنترل میکروبی در زمینه های مختلف توانمند هستیم.

 

وی همچنین از توانمندی آزمون و تعیین میزان فلزات سنگین گفت و ادامه داد: روش های آنالیز برای تعیین مقدار فلزات در محیط‌های محلول به خوبی توسعه یافته‌اند. اما در آنالیز فلزات، چالش اصلی در آماده سازی نمونه هم از نظر همگن سازی و هم از نظر هضم است. آزمایشگاه موسسه، همگن‌سازی و هضم را به روش مایکروویو و هضم IR مورد استفاده قرار می دهد.

 

مدیرعامل مؤسسه تحقیقاتی امین آزمای شرق با اشاره به آزمون اندازه گیری مایکوتوکسین‌ها افزود: برخی از خدمات آزمون این بخش از آزمایشگاه تجزیه دستگاهی شامل  اندازه گیری انواع آفلاتوکسین شناخته شده در فرآورده های غذایی است که نقش مهمی در شناخت کیفیت و سلامت فرآورده‌های غذایی ایفا می‌کند.

 

این فعال فناور، با اشاره به اندازه‌گیری باقیمانده آفت کش‌ها گفت: با در اختیار داشتن زیر ساخت و تجهیزات پیشرفته  قادر به اندازه گیری باقیمانده بیش از 200 نوع سم دفع آفات نباتی در محصولات کشاورزی و مواد غذایی از قبیل غلات، فرآورده های میوه و سبزیجات، انواع آرد، آب، دانه های روغنی، انواع چای، خشکبار، خوراک طیور، خاک و غیره هستیم. 

 

حبیبی به توانمندی آنالیز ترکیبات آلاینده در نمونه های زیست محیطی بر بستر آزمایشگاه محیط زیست گفت و ادامه داد: مراحل نمونه برداری، آماده سازی، استخراج و آنالیز نمونه های زیست محیطی در آزمایشگاه موسسه، بر اساس روش‌های استاندارد ملی صورت می‌پذیرد.

 

وی همچنین فعالیت آزمایشگاه مصالح ساختمانی و نساجی برای ارائه خدمات تخصصی به تولیدکنندگان، واردکنندگان و صادرکنندگان را بخش دیگری از فعالیت‌های موسسه تحقیقاتی امین آزمای شرق عنوان کرد.

 

سنجش کیفیت ضدعفونی‌کننده‌ها در دوران کرونا

مدیرعامل موسسه تحقیقاتی امین آزمای شرق با بیان این‌که توانمندی‌های فناورانه این مجموعه در شرایط بحران کرونا به یاری فعالان حوزه بهداشت و سلامت آمد، ادامه داد: در این شرایط و با توانمندی‌های فناورانه خود توانستیم خدمات متنوعی از جمله تعیین خلوص ضدعفونی کننده‌ها، ارزیابی تقلبات ضدعفونی کننده‌ها، سنجش دستگاه‌های تصفیه هوا و میکروب‌زدایی هوا توسط آن‌ها را ارائه دهیم.

 

این فعال فناور از ایجاد اشتغال برای متخصصان و دانش‌آموختگان دانشگاه گفت و ادامه داد: با توجه به دامنه فعالیت ها و خدماتی که تا کنون در موسسه ایجاد شده است میزان اشتغال‌زایی مؤسسه امین آزما بالغ بر 50 نفر بوده که این تعداد به صورت مستقیم وغیر مستقیم به‌کار گرفته شده اند. بخش عمده این افراد دارای مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد به بالا و سابقه کار مرتبط هستند.

 

حبیبی با اشاره به ارتقای سطح علمی و فنی فعالان حوزه تحقیقاتی و آزمایشگاهی با برگزاری دوره‌های تخصصی آموزشی افزود: در این راستا با برگزاری سمینارها، دوره‌های کوتاه مدت و بلند مدت، کارگاه‌های عمومی وتخصصی برای متقاضیان این حوزه یعنی دانشجویان، متخصصین صنعت، شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق و همچنین بخش‌های پژوهشی، زمینه را برای ارتقای توانمندی فناورانه این حوزه فراهم می‌کنیم.

 

کلمات کلیدی : سموم کشاورزی,آزمایشگاه,صنعت مواد غذایی,شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی

ارسال نظر

پاسخ به نظــر بازگشت به حالت عادی ثبت نظر

نظر شما
security code