پژوهشکده اکولوژی دریای خزر از مراکز عضو شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی است که بر توسعه تحقیقات در حوزه آبزیان و زیست‌بوم منابع دریایی تمرکز دارد.

حسن نصراله زاده ساروی رئیس پژوهشکده اکولوژی دریای خزر با اشاره به سرآغاز فعالیت این مجموعه، با هدف انجام مطالعات تحقیقاتی شیلاتی در استان مازندران، عنوان کرد: با ارتقای عنوان این مجموعه به پژوهشکده اکولوژی دریای خزر در سال 1381 و ارتقای فعالیت‌ها به کل دریای خزر، زمینه برای توسعه پژوهش‌ها و تحقیقات کاربردی و مسأله محور در حوزه آبزیان، زیست‌بوم دریایی و شیلات بیش از پیش فراهم شد.

 

این فعال حوزه پژوهش از بخش‌های مختلف پژوهشکده اکولوژی دریای خزر گفت و ادامه داد: این مجموعه در حال حاضر دارای 5 بخش تخصصی شامل بوم شناسی، تکثیر و پرورش آبزیان، زیست‌فناوری، ارزیابی و مدیریت ذخایر و بهداشت و بیماری‌های آبزیان است که با 13 آزمایشگاه فعالیت های تحقیقاتی خود را در زمینه های مختلف شیلاتی و اکولوژی منابع آبی انجام می دهد.

 

نصراله زاده ساروی ادامه داد: خدمات آزمایشگاهی این پژوهشکده در زمینه های اندازه گیری آلاینده های زیست محیطی فلزات سنگین، آلودگی های نفتی، سم کشاورزی و دترجنت ها، ماهی شناسی، پلانکتون‌شناسی، ماکروبنتوزها، اندازه گیری پارامتر های شیمیایی آب و رسوبات، میکروبیولوژی، ژنتیک مولکولی، قارچ شناسی، هیستوپاتولوژی، خون شناسی است.

 

رئیس پژوهشکده اکولوژی دریای خزر با اشاره به قابلیت ارائه طیف گسترده‌ای از خدمات آزمایشگاهی با تکیه به تجهیزات تخصصی این حوزه عنوان کرد: دستگاه های کروماتوگرافی گازی، جذب اتمی، کروماتوگرافی مایع با کارایی بالا، نشر اتمی، انواع میکروسکوپ، سانتریفیوز، PCR، الکتروفورز، شوری سنج، BOD متر، اسپکتروفتومتر، هدایت الکتریکی، فریزدرایر، میکروفوم، لومینومتر، تیشوپروسسور، اتو آنالایزر، لامینارفلو و... تنها بخشی از تجهیزات این پژوهشکده به شمار می‌رود.

 

تحقیقات کارآمد به شناخت زیست‌بوم شیلات کشور کمک کرد

 

نصراله زاده ساروی، با اشاره به امکان آزمایش بیش از 135 پارامتر در زمینه های مختلف گفت: این پارامترها در حوزه‌هایی چون شیمی آب و رسوبات، آلاینده های زیست محیطی، ژنتیک مولکولی، زیست شناسی (پلانکتون، بنتوز، ماهی)، بهداشت و بیماری های آبزیان (خون شناسی، قارچ شناسی، میکروبیولوژی و پاتولوژی) قابل شناسایی و اندازه گیری هستند.

 

وی با بیان این‌که طیف گسترده‌ای شامل پژوهشگران تا فعالان صنعت آبزی‌پروری جزو مشتریان بالقوه خدمات پژوهشکده اکولوژی دریای خزر هستند، ادامه داد: مشتریان خدمات آزمایشگاهی این مجموعه شامل دانشجویان مقاطع دکترا و کارشناس ارشد، پرورش دهندگان آبزیان، صنایع مرتبط با شیلات و آبزیان و... سایر فعالان این حوزه هستند

 

مدیر این پژوهشکده، ضمن اعلام آمادگی برای برگزاری دوره‌های اموزشی تخصصی گفت: هدف از اجرای دوره های آموزشی و کارگاه ها، ارتقای سطح علمی و دانش افراد بوده تا بتوانند از امکانات و تجهیزات در دسترس نهایت بهره برداری را به‌عمل آورند. مخاطبین دوره ها اکثر دانشجویان، پرورش دهندگان آبزیان، صنایع شیلاتی و صیادان هستند.

 

وی با اشاره به نقش مراکز تحقیقاتی و آزمایشگاهی توانمند در تعریف پژوهش‌های نظام‌مند و تحقق  ارتقای محصولات، اظهار کرد: تعیین کیفیت محصول نیاز به آنالیز کمی در حد استاندارد و حد مجاز است که در این بخش دارا بودن یک آزمایشگاه معتبر علمی و مرتبط بسیار بسیار اهمیت دارد. شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی، راهکاری اثربخش برای پیدا کردن ازمایشگاه‌های برتر و مناسب کشور جهت تعیین دقیق ترکیبات موجود در محصولات به شمار می‌رود؛ از سوی دیگر، این شبکه می تواند در تمام مراحل مختلف آنالیز نمونه ها کمک شایانی به صنعت کشور داشته باشد.

 

کلمات کلیدی : شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی,آبزیان,آزمایشگاه

ارسال نظر

پاسخ به نظــر بازگشت به حالت عادی ثبت نظر

نظر شما
security code