رئولوژی، علم اندازه گیری ویسکوزیته، تعیین خواص ویسکواالستیک و تعیین توابع مرتبط رئولوژی است و رئومتری تجهیزی است که قابلیت اندازه گیری میزان گشتاور حاصل از یک تغییر شکل کنترل شده و تغییر فرم حاصل از یک گشتاور مشخص کنترل شده در دو حالت پایا یا تناوبی را فراهم میسازد.

امکان بررسی خواص سیال، تعیین ارتباط خواص سیال باساختار، شبیه سازی رفتار جریان در شرایط فرآوری وجود دارد. به دلیل اهمیت رفتار رئولوژیکی مواد در زمینه های مختلف ازفرمولاسیون تا کاربرد شناخت مفاهیم اولیه و آشنایی با تجهیزاتی که قابلیت شبیه سازی و شناسایی رفتار مواد را در معرض وتنش یا برشی اعمالی در هر مرحله از فرآیند ساخت تا مصرف دارند از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

 

ویسکومترهای کوئت ابتدایی ترین تجهیزات مورد استفاده برای مطالعه رئولوژی است اما در حال حاضر به طور گسترده ای رئومترهای برشی مویینه با قابلیت های بسیار به منظور کنترل کیفیت و ارزیابی خواص محصول در دسترس هستند. هدف از این مقاله، مروری اجمالی بر مفاهیم اولیه رئولوژی، معرفی سیستم های اندازه گیری و کاربردهای آن در صنایع مختلف است.

 

رئولوژی، مطالعه تغییر شکل و جاری شدن مواد در معرض تنش است. واژه رئولوژی از یک لغت یونانی قدیمی به معنی علم است. اصطلاح رئولوژی به معنای جریان یافتن و لوژی مشتق شده و به معنای علم جریان است. رئو به معنای جریان یافتن و لوژی  به معنی علم است. اصطلاح رئولوژی توسط راینر ابداع شده بود و تعریف فوق توسط گروهی از دانشمندان برجسته پذیرفته شد. اصطالح ρɛι παντα از نظر آوایی rei panta تلفظ و به عنوان (همه چیز جریان دارد) ترجمه میشود. این موضوع منسوب به هراکلیتوس (قرن ششم پیش از میلاد) است که بعدها بینگهام پیشنهاد کرد که به عنوان شعار انجمن در سال 1929 تصویب(قرن ششم پیش از میلاد)  شود. رابرت هوک کار خود را روی یک فنر کشسان در سال 1678 و 9 سال بعد اسحاق نیوتن فرضی های که مقاومت در برابر حرکت با تغییر شکل مایعات را توصیف میکند، فرموله کرد.

 

 

ارسال نظر

پاسخ به نظــر بازگشت به حالت عادی ثبت نظر

نظر شما
security code