دانشجویان و فارغ التحصیلان همواره برای حل کردن مسائل محلولسازی با دشواری هایی مواجه هستند و به طور معمول در کتاب های درسی شرح کاملی از روش های حل کردن مسائل مطرح نمی شود، در حالی که کسب مهارت در حل مسئله برای دانشجویان امری ضروری است. به همین منظور کتابی به نام (روش های مختلف حل مسائل محلول سازی در آزمایشگاه شیمی) توسط نویسنده تالیف شده است و در دانشگاه آزاد اسلامی واحد قوچان به چاپ رسید.

بیشـتر واکنش هـای شـیمیایی در صنایـع، آزمایشـگاه ها و نیـز در بـدن موجـودات زنـده در محلـول انجام می شـوند و تـا زمانی کـه غـذا به صـورت محلـول در نیایـد، قابـل جـذب در بـدن نخواهد بـود. گیاهان، غـذای مورد نیـاز خـود را به صورت محلـول جذب می‌کننـد. آب دریاهـا، دریاچه هـا، رودخانه هـا، چاه هـا و چشـمه ها و نیـز هوایـی را کـه تنفـس می‌کنیـم، همـه به صـورت محلـول هسـتند. بنابرایـن، مـا در جهانـی از محلول هـا زندگـی می‌کنیـم کـه در آن، آب مهمتریـن حالال اسـت .

 

محلـول، نـوع خاصـی از مخلـوط دو یـا چنـد ماده اسـت کـه یک فاز یـا به عبارتی یـک مخلـوط یکنواخت را تشـکیل می دهد ودر آن مـادة حـل شـونده به صـورت ذرات بسـیار ریـز اتـم، مولکول یـا یون به طـور یک نواخـت در حالال پراکنـده شده اسـت. به عنوان مثـال، وقتـی شـکر یـا نمـک طعـام را در آب حـل می‌کنیم، حتی بـه کمک میکروسـکوپ هم نمی توانیـم وجود ذرات شـکر یا نمک ّرا در آب تشـخیص دهیـم. ذرات مـادة حـل شـدنی ممکـن اسـت به صـورت مولکـول (ماننـد شـکر) یـا به صـورت یـون (مانند نمک طعام)  در آب (حلال) پراکنـده شـوند. غلظـت یـک محلول، مقدار مـادة حل شـده در مقدار معینی حلال یا مقدار مادة حل شـده موجـود در مقـدار معینـی از محلـول اسـت . غلظـت یـک ماده حل شـده در یـک محلول را بـه روش های گوناگـون می توان بیـان کـرد .

ارسال نظر

پاسخ به نظــر بازگشت به حالت عادی ثبت نظر

نظر شما
security code