صفحه اصلی

آزمایشگاه کشت بافت مؤسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع کشور، کارگاه آموزشی مبانی کشت بافت گیاهی را ویژه اعضای باشگاه مشتریان شبکه آزمایشگاهی و سایر علاقمندان برگزار می‌کند.

کشت بافت، یکی از روش‌های متداول و پرکاربرد در تکثیر انواع گونه‌های گیاهی به شمار می‌رود و شناخت اصول و روش‌های انجام این کار، برای کارآمدی بیش‌تر و حصول نتیجه بهتر، از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

 

بخش قابل توجهی از فرآیند کشت بافت گیاهی، وابسته به آنالیزها و تحلیل‌های دقیق در کنار انجام مرحله به مرحله و دقیق کار است بنابراین، آزمایشگاه‌ها نقشی کلیدی در فرآیند کشت بافت گیاهی ایفا می‌کنند.

 

آزمایشگاه کشت بافت بخش زیست فناوری منابع طبیعی در مؤسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع کشور، یکی از مراکز عضو شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی است که علاوه بر ارائه خدمات آزمایشگاهی کارآمد و کیفی، زمینه را برای آشنایی مخاطبان و علاقمندان به این حوزه با برگزاری کارگاه‌های آموزشی و کارگاه‌های ترویجی فراهم کرده است.

 

بر همین اساس و با هدف آشنایی هرچه بیش‌تر دانشجویان و کارشناسان با این فرآیند، کارگاه آموزشی کشت بافت گیاهی را به صورت نیمه خصوصی و تخصصی به مدت یک روز و در تاریخ 7 آبان‌ماه سال جاری برگزار می‌کند.

 

 

از محورهایی که در این کارگاه آموزشی یک روزه به آن‌ها پرداخته می‌‌شود می‌توان به مبانی کشت بافت گیاهی، آشنایی با تجهیزات آزمایشگاه کشت بافت، اصول کار در آزمایشگاه کشت بافت، نحوه محاسبه غلظت مواد و چگونگی تهیه استوک‌های ماکرو، میکرو و ویتامین اشاره کرد.

 

همچنین آشنایی با نحوه تهیه و آماده‌سازی محیط‌های کشت پایه، تهیه و آماده‌سازی هورمون، تهیه و آماده‌سازی آنتی بیوتیک، آشنایی با فنون استریل سازی بافت گیاهی، نحوه جداسازی ریزنمونه، انتقال آن به محیط کشت و نحوه سازگاری گیاهان کشت بافتی با شرایط محیطی، از دیگر سرفصل‌هایی است که مخاطبان این کارگاه آموزشی با آن‌ها آشنا خواهند شد.

 

گفتنی است، اعضای باشگاه مشتریان شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی و نیز سایر دانشجویان، برای شرکت در این کارگاه آموزشی از تخفیف 10 درصدی و امکان بازدید رایگان باغ گیاه‌شناسی ملی ایران بهره‌مند می‌شوند.

 

علاقمندان به شرکت در کارگاه آموزشی کشت بافت گیاهی می‌توانند با شماره‌های 09056940022 و 02144787585 تماس حاصل کنند.