پس از انجام هر نوع اندازه گیری همواره تعدادی داده (عدد) به دست می آید که باید ارتباط بین آنها را کشف و یا دسته بندی نمود تا بتوان آنها را تجزیه و تحلیل کرد. برای انجام این کار، ابتدا باید چگونگی توزیع داده ها مشخص شود. محققین به طور معمول تلاش می کنند تا دریابند که توزیع داده ها به کدام توابع ریاضی نزدیک تر هستند، تا بدین ترتیب ، بتوانند تحلیل صحیحی از ماهیت توزیع و محاسبات روی آن داشته باشند.

یکی از مهمترین توزیع های آماری(توزیع نرمال) نام دارد. بررسی نرمال بودن توزیع نتایج آزمون، پیش نیاز بسیاری از آزمون های آماری است و از جمله نرم افزارهایی که برای انجام این بررسی مورد استفاده قرار می گیرد، می توان به نرم افزار مینی تب  اشاره نمود. در این پژوهش، به منظوربررسی نرمال بودن نتایج حاصل از اندازه گیری، برگشت عمودی یک نمونه توپ فوتبال خارج سالن سایز لاستیکی، از روش اندرسون دارلینگ و به کمک نرم افزار مینی تب استفاده شده است. عامل مورد استفاده برای قضاوت در رابطه با نرمال بودن توزیع ها داده ها p-value/ است . با توجه به نتیجه به دست آمده، مقدار 05/p-value >0 است که نشان دهنده نرمال بودن توزیع داده هاست .

 

انواع مختلفی از توزیع های محتمل برای داده ها وجود دارد. داده ها ممکن است طوری توزیع شوند که بیشتر در سمت راست باشند . ممکن است توزیع داده ها به گونه ای باشد که داده ها بیشتر در سمت چپ تجمع یابند . همچنین ممکن است توزیع داده ها به صورت مختلط باشد. اما موارد بسیاری نیز وجود دارد که داده ها میل به جمع شدن در اطراف مقدار میانگین دارند.

 

ارسال نظر

پاسخ به نظــر بازگشت به حالت عادی ثبت نظر

نظر شما
security code