صفحه اصلی

گروه ارزیابی و نظارت ستاد ویژه توسعه فناوری‌های نانو و میکرو، کارگاه آموزشی «کاربرد نمودارهای کنترل در تضمین کیفیت نتایج» را سه شنبه مورخ 24 مهر‌ماه سال جاری برگزار می‌کند.

نمودارهای کنترل یکی از ابزارهای مهم در تضمین کیفیت نتایج آزمون و ارزیابی عملکرد آزمایشگاه است. طبق بند 7-7 استاندارد ISO/IEC17025: 2017، آزمایشگاه باید برای پایش اعتبار نتایج یک روش اجرایی داشته باشد. داده های به دست آمده باید به نحوی ثبت شوند که روند آن‌ها قابل تشخیص باشد و هرگاه عملی باشد، باید فنون آماری برای بررسی نتایج به کار گرفته شوند. این پایش باید طرح ریزی و بازنگری شود و باید در صورت لزوم شامل مواردی مثل استفاده از استانداردهای کاری یا کنترل با نمودارهای کنترل، جایی که قابل اجرا است، باشد. در واقع استفاده از نمودارهای کنترل به عنوان یکی از روش‌های حصول اطمینان از اعتبار نتایج است.

 

 

با هدف آشنایی کارشناسان و مدیران آزمایشگاه‌ها با اهمیت نمودارهای کنترل،گروه ارزیابی و نظارت ستاد ویژه توسعه فناوری‌های نانو و میکرو کارگاه آموزشی «کاربرد نمودارهای کنترل در تضمین کیفیت نتایج» را روز سه‌شنبه 24 مهر‌ماه سال جاری برگزار می‌کند.

از سرفصل‌های این کارگاه می‌توان به دسته بندی آزمون‌ها و مقدمه‌ای از علم آمار،درستی نتایج اندازه‌گیری، استفاده از نمودارهای کنترل در تضمین کیفیت نتایج، بررسی نمودارهای کنترل برای داده های کمی شامل نمودارهای کنترل میانگین و دامنه، نمودارهای کنترل میانگین و انحراف استاندارد، نمودارهای کنترل اختصاصی و دامنه متحرک و نمودارهای کنترل میانه و دامنه، بررسی نمودارهای کنترل برای داده های وصفی (کیفی) شامل نمودار کنترل نسبت اقلام معیوب، نمودار کنترل تعداد اقلام معیوب، نمودار کنترل تعداد عیوب، و نمودار کنترل عیوب در واحد اشاره کرد.

 

 

کارشناسان و مدیران فنی و کیفی آزمایشگاه های آزمون و کالیبراسیون، کارشناسان واحدهای تضمین کیفیت، دانشجویان رشته های فنی مخاطبین این دوره آموزشی هستند و هزینه ثبت نام در دوره با حمایت ویژه ستاد توسعه فناوری نانو مبلغ ۸۵۰,۰۰۰ تومان (هشتصد و پنجاه هزار تومان) در نظر گرفته شده که مراکز عضو شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی برای استفاده از حمایت آموزشی و ثبت درخواست حضور در دوره‌های آموزشی می‌توانند مشخصات کارگاه آموزشی و فهرست افراد متقاضی شرکت در کارگاه را در قالب نامه رسمی از طریق بخش درخواست حمایت (کارتابل آزمایشگاه)، به شبکه ارسال نموده و تا سقف حمایت مصوب شبکه از اعتبار آموزشی مصوب بهره‌مند گردند.

شایان ذکر است ثبت نام در این کارگاه آموزشی از روز دوشنبه 16 مهرماه ساعت 9 صبح آغاز خواهد شد و تا تکمیل ظرفیت کارگاه، ادامه خواهد داشت.

 

علاقمندان می‌توانند برای ثبت نام به آدرس https://eseminar.tv/wb145733مراجعه نموده و برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره‌ 66120378-021 (خانم امینی) تماس بگیرند.