صفحه اصلی

کهربا یک گوهرسنگ با منشاء آلی است که در پی فسیل شدن صمغ برخی از گیاهان ایجاد می شود. صمغ گیاهانی که درمراحل اولیه سنگ شدن هستند، کوپالین نامیده می شود. برخی از مواد آلی مصنوعی مانند باکلیت، ظاهری شبیه به کهربا داشته و بدل کهربا هستند.

سنگهای قیمتی، از دیرباز مورد توجه انسانها بوده و در طی قرون متمادی، به تدریج ارزش گوهرسنگها برای انسان آشکارشده است. این سنگها و مواد قیمتی به انحناهای مختلف، در زیورآلات و یا در داد و ستد مورد استفاده قرار گرفتند. یکی از کهن ترین گوهرسنگهای شناخته شده توسط انسان ها کهربا است. مهره های کهربا از غار وشنوه واقع در استان قم از عصر برنز و یا از لایه های باستانی تپه حصار و تپه مارلیک یافت شده است که قدمت این مهره ها و شکسته های کهربا مربوط به هزاره پیش از میلاد است .

 

در طب ایرانی نیز به کهربا با عنوان یک داروی معدنی اشاره شده و از آن به دلیل داشتن مزاج معتدل برای تقویت قلب استفاده شده است . همچنین امروزه کهربا از گوهرهای مورد توجه است و روغن کهربا به عنوان یک عطر خوشبو، طرفداران زیادی دارد. گذشته از ارزش گوهرسنگی کهربا، به دلیل فرآیند تشکیل، ممکن است کهرباها میانبارهایی از گازها، مایعات، جامدات و یا فسیل اندام های سخت و نرم جانداران را در خود داشته باشد که اطلاعات بسیار ارزشمندی از شرایط آب و هوایی و حیات گذشته زمین را در اختیار دیرینه شناسان قرار می دهد. اهمیت دیرینه شناسی کهرباها در میان زمین شناسان، موضوعی شناخته شده است و همین امر، ارزش کهرباها را دو چندان می کند .