مهدی ضیغمی مدیر کانون پتنت معاونت علمی گفت: « در سال 98 مخترعان ایرانی بیش از 240 درخواست برای حمایت در سامانه کانون ثبت کردند. از این تعداد 89 پرونده در اداره ثبت اختراع آمریکا تشکیل شد. در سال گذشته رشد خوبی را در حوزه ثبت اختراع خارجی شاهد بودیم. همچنین 120 پرونده روند اداری ثبت اختراع را پیمودند. البته در سال گذشته 54 تقاضانامه نیز گرنت شد. همه این اقدامات و اتفاقات نشان از رشد توجه به ثبت اختراع در کشور دارد.»
ثبت اختراع و توجه به مالکیت فکری در کشورهای مختلف موضوعی با اهمیت است، در کشورمان نیز چندسالی است که این موضوع مورد توجه قرار گرفته است. به گونهای که با همت متخصصان این حوزه دانش نگارش پتنت بومیسازی شده است.
جرقهای که در ذهن زده میشود شاید منجر به آفریدن شود. آفریدن و نوآوری را میتوان از معانی اختراع در لغت دانست. اما در اصطلاح اختراع به معنای ایدهای نوین یا راه حل عملی برای مشکلی در حوزه فناوری است. در طول تاریخ نوآوریها همواره اثراتی قدرتمند در زندگی و جوامع داشتهاند. ایدهای که در ذهن شکل میگیرد و با تلاش و خطرپذیری به محصولی نوآور تبدیل میشود.
اما پس از شکلگیری این ایده و تبدیل آن به محصول اولیه باید آن را ثبت کرد. دفاتر ثبت اختراع در کشورهای مختلف برای همین موضوع راهاندازی شدهاند. ثبت اختراع مسئلهای بسیار مهم خصوصاً در عصر حاضر محسوب میشود. زیرا بسیاری از محصولات برای ورود به بازار بینالمللی باید ثبت اختراع شده باشند.
اختراعها در دفاتر معتبر بینالمللی ثبت میشود
در ایران، کانون پتنت معاونت علمی با حمایت بیش از 90 درصدی، مخترعان را در مسیر ثبت اختراع در دفاتر معتبر بینالمللی همراهی میکنند. ثبت اختراع بینالمللی هزینهای بسیار برای مخترع دارد. اما با این اقدام کانون کمک بسیاری میشود. تا کنون 93 اختراع با حمایت این مرکز در دفاتر معتبر خارجی ثبت بینالمللی شده است.
مهدی ضیغمی مدیر کانون پتنت معاونت علمی درباره عملکرد این مرکز گفت: « ثبت اختراع در دنیا موضوعی مهم محسوب میشود و الزامی برای فروش محصولات در بازارهای بینالمللی است. از این رو این موضوع در کانون مورد توجه قرار گرفت و اکنون دانش بومی آماده سازی اختراع برای ثبت در کشور وجود دارد. پس انجام امور مربوط به ثبت اختراع خارجی با کیفیتی مناسب در کشور انجام میشود و دانش نوشتن پتنت بومیسازی شد.»
به گفته وی، تفاهمنامه سهجانبه همکاری مشترک میان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی ایران و وزارت صنعت، معدن و تجارت در سال گذشته امضاء شد تا شاهد توسعه مباحث مرتبط با مالکیت فکری در این وزارتخانه باشیم. ایجاد واحد نوآوری و تجاریسازی اختراعات و طرحهای صنعتی در شرکتهای شهرک صنعتی کشور موضوع این تفاهمنامه همکاری است تا بستری برای ایجاد انگیزه و نوآوری و تجاریسازی آنها در این واحدها باشد. همچنین تفاهمنامه میان معاونت علمی و فناوری و وزرات علوم، تحقیقات و فناوری نیز به مرحله اجرا رسید.
آموزش مالکیت فکری مورد توجه قرار گرفت
مدیر کانون پتنت، آموزش و ترویج در حوزه مالکیت فکری را یکی از موضوعات مهم برای توسعه این حوزه دانست و افزود: « کانون برای فرهنگسازی و توجه بیشتر به اختراع و ثبت آن در دانشگاهها، همکاری خود را با دفاتر همکار توسعه داد. در حال حاضر با نزدیک به ۶۰ دفتر در دانشگاههای گوناگون کشور همکاری داریم. این دفاتر با فعالیتهای خود به ترویج این حوزه میان دانشجویان و اساتید کمک میکنند. البته برگزاری کارگاههای آموزشی تخصصی این حوزه یکی دیگر از اقدامات است که در سال گذشته 34 کارگاه یک روزه، 12 کارگاه آموزشی دو روزه، 4 کارگاه چهار روزه و 9 وبینار یک روزه برگزار شد. همچنین توانمندسازی کارشناسان دفاتر مالکیت فکری دانشگاهها و مراکز آموزش عالی کشور و ایجاد بانک اطلاعاتی از فناوریها و اختراعات پتنتشده و معتبر نیز از دیگر خدمات کانون است.»
ضیغمی با اشاره به انتشار فراخوان شرکت در نمایشگاه خلاقیت و نوآوری ایران در سال گذشته گفت: « در سال جاری نخستین دوره نمایشگاه خلاقیت و نوآوری ایران با عنوان «اکسیر» برگزار میشود. ثبت نام برای حضور در بخش اختراعات برگزیده این نمایشگاه در سال گذشته آغاز شد. با برگزاری این رویداد در نظر داریم اختراعات برگزیده را به سرمایهگذاران معرفی کنیم. نوآوران، پژوهشگران جوان، دانشآموزان خلاق، شرکتهای نوپا و دانشبنیان و ارائهدهندگان خدمات مالکیت فکری و تجاریسازی، برخی از مخاطبان این رویداد هستند. آشنایی با مهارتهای حل خلاقانه مسئله، کمک به تجاریسازی دستاوردهای پژوهشی، ارائه محصولات فناورانه و پیوند با شرکتهای فناور بزرگ، برخی از دستاوردهای این رویداد است.»
مدیر کانون پتنت معاونت علمی همچنین بیان کرد: « در سال جاری تمرکز بیشتری را بر روی مباحث آموزش مالکیت فکری خواهیم داشت تا افراد بیشتری با این موضوع درگیر شوند. همچنین تعداد دفاتر همکار کانون نیز افزایش مییابد. کانون با برنامهریزیهای خود در نظر دارد گامهای قدرتمندی را برای حفاظت از داراییهای فکری فناوران و شرکتهای نوآور بردارد. همچنین تولید ثروت از مالکیت فکری و ایجاد بازار اختراعات و کسب درآمد از آنها هدف دیگری است که در کانون دنبال میشود.»