به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاعرسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری؛ نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ساخت ایران که چهارمین دوره آن در اردیبهشت ماه سال 95 به همت معاونت نوآوری و تجاریسازی فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و در راستای سیاستهای کلان تقویت اقتصاد مقاومتی برگزار شد، با حمایت از صنعتگران، پژوهشگران و فناوران کشور برای بومیسازی فناوری ساخت تجهیزات وارداتی، توانست به عرضه و فروش قابل توجه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی پیشرفته و دانش بنیان در کشور کمک کند.
اهمیت این نمایشگاه زمانی جایی پررنگتر میشود که میتوان آن را در سایر حوزههای فناورانه به کار بست. این الگو از طریق یک سامانه مجازی ملی و برگزاری نمایشگاههای سالانه ساخت داخل به سایر حوزهها تسری داده خواهد شد.
چهارمین دوره نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ساخت ایران، میزبان تولیدکنندگان داخلی و مصرفکنندگان تجهیزات و مواد آزمایشگاهی بود و علاوه بر آن، خریداران بخش دولتی توانستند با حمایت معاونت علمی و فناوری تجهیزات مورد نیاز خود را از تولیدکنندگان داخلی خریداری کنند. خریداران بخش خصوصی میتوانند از تسهیلات لیزینگ بهرهمند شدند.
اما اصلیترین هدف این نمایشگاه، تحریک تقاضای خرید داخل برای دانشگاههایی است که بازار بکری برای محصولات و تجهیزات آزمایشگاهی پیشرفته در کشور به شمار میروند. نمایشگاه در چهارمین دوره خود در اردیبهشتماه سال 1395 ،پس از تجربهی سه دوره برگزاری موفق با استقبال بیشتری مواجه شد. این استقبال همچنین نشان از بازار قابل توجه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی در داخل کشور دارد.
حضور بیش از 8000 محصول
در چهارمین دوره نمایشگاه، 335 شرکت با 8789 محصول حضور داشتند. در مدت 4 روز برپایی نمایشگاه 2530 میلیارد تومان پیش فاکتور صادر شد. در این دوره، علاوه بر اعطای یارانه خرید به خریداران دولتی ، بر اساس نظام سطحبندی و تا سقف 50 درصد و اعطای تسهیلات لیزینگ 9 درصدی به خریداران بخش خصوصی تا سقف 500 میلیون تومان، دو تغییر نسبت به دوره سوم انجام شد.
در دوره چهارم، حذف حمایت محصولات سطح چهار یعنی محصولاتی که به بلوغ رسیدهاند و نیز حمایت از محصولات سطح یک و دو به طورکه سه خریدار اول از محصولات سطح یک جدید، ده درصد حمایت تشویقی مازاد دریافت میکردند برداشته شدن شرط داشتن مرجع فروش برای این دسته از محصولات، انجام شد.
نمونهای موفق برای همکاری و تحریک تقاضا در دیگر حوزهها
در دوره چهارم این نمایشگاه، تعداد شرکتها با رشد 14 درصد و تعداد محصولات ارائهشده با رشد 22 درصد به ترتیب به 335 شرکت و 8789 محصول تأییدشده رسید
این نمایشگاه را میتوان یکی از جلوههای همکاری و تعامل مناسب میان معاونت علمی و فناوری با وزارت علوم تحقیقات و فناوری و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی دانست. نمایشگاه همچنین شرکتها را برای حضور در بازارهای بینالمللی و منطقهای آمادهتر ساخته است. به عنوان مثال، حدود 15 شرکت از شرکتهای نمایشگاهی توانستند در نمایشگاه «عربلب» شرکت کنند؛ نمایشگاهی که در منطقه بزرگترین و یکی از 5 نمایشگاه بزرگ بینالمللی در این حوزه است. شرکتهای ایرانی که سال گذشته در «عربلب» شرکت کردند، حدود 8 میلیارد تومان فروش داشتند.
تجربه نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ساخت ایران نشان داد که بازار بزرگ و پرکششی از تجهیزات آزمایشگاهی در ایران وجود دارد و بر همین اساس، میتوان این نمایشگاه را الگویی یک ابزارهای سیاستی تحریک تقاضا دانست که در حوزههای دیگر همچون نفت، دارو و تجهیزات پزشکی نیز کاربردی خواهد بود.
افق روشن فراروی دوره پنجم
نمایشگاه تجهیزات آزمایشگاهی ساخت ایران با برگزاری 4 دوره موفق و استقبال گسترده سازندگان، خریداران دولتی و فعالان آزمایشگاهی، افقی روشن پیش روی خود دارد و در پنجمین دوره خود که اردیبهشت ماه 96 برگزار میشود، با استقبال بیش از 400 شرکت و طیف گستردهای از مارکز دانشگاهی، پژوهشگاهی و تحقیقاتی دولتی و خصوصی برگزار خواهد شد.