به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاعرسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، با هدف توسعه و گسترش دانش علوم شناختی در دانشگاه علوم پزشکی و دانشگاه اصفهان و نیز استفاده از ظرفیت و پتانسیل های بالقوه درسطح مراکز علمی و تخصصی این استان ، با حمایت ستاد توسعه علوم و فناوری های شناختی، مراحل اجرایی ایجاد و راه اندازی آزمایشگاه علوم شناختی در مرکز مشترک دانشگاه علوم پزشکی و دانشگاه اصفهان آغاز شد. مجید برکتین عضو هیات علوم دانشگاه اصفهان درباره این اقدام اظهار کرد: با اجرایی شدن مراحل راه اندازی آزمایشگاه علوم شناختی این مرکز مشترک در ساختمان جدید دانشکده روان شناسی دانشگاه اصفهان، نصب دستگاه ها و تجهیزات مورد نیاز حوزه های علوم شناختی دراین آزمایشگاه شروع شده و همزمان آموزش فنی تجهیزات برای ارتقای دانش علمی دست اندرکاران نیز درحال انجام است.
وی ادامه داد: این آزمایشگاه به تجهیزات و فناوری های پیشرفته در حوزه علوم شناختی از جمله دستگاه 64 کاناله نوار ثبت سیگنال های مغز، تحریک مغز با جریان مستقیم و پایش حرکات چشم و دستگاه طیف نگاری فروسرخ از مغز مجهز می شود.
برکتین با اشاره به اینکه ایجاد آزمایشگاه مجهزعلوم شناختی در مرکز مشترک دانشگاه علوم پزشکی دانشگاه اصفهان در راستای اهداف ستاد علوم شناختی برای ترویج دانش علوم شناختی دراستان اصفهان و توسعه و گسترش این علم در مراکز دانشگاهی و تخصصی این استان است، بیان کرد: اجرای پروژه های تحقیقاتی در این آزمایشگاه صرفا مسئله ¬ ¬محور بوده و باید منجر به حل یک مشکل یا ارائه یک محصول با ارزش افزوده شود.
وی همچنین عنوان کرد: براساس توافق انجام شده، بیماری صرع، اتیسم و بازتوانی شناختی به عنوان زمینه های اصلی اصفهان در حوزه علوم شناختی معرفی شد و برهمین اساس با حمایت ستاد توسعه علوم و فناوری های شناختی معاونت علمی و تشکیل کنسرسیوم مشترکی متشکل از دانشگاه اصفهان و دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تلاش برای ایجاد و راه اندازی آزمایشگاه علوم شناختی دراصفهان آغاز شد.
به گفته برکتین، با تایید کمیته مشترکی مرکب از اعضای هیات علمی دانشگاه اصفهان و دانشگاه علوم پزشکی این استان و موافقت ستاد علوم شناختی ، "طراحی و ساخت نرم افزار بازتوانی توجه برای مرحله پیش از زوال عقل" ، "پایش حرکات چشم" ، "تعیین و استخراج عناصر اختصاصی بناهای مذهبی با کمک virtual reality توسط F-NIRS "، " پیش بینی محل کانون صرع با استفاده از علایم روانپزشکی بیمار بر مبنای روش Bayesian inference "، " پیگیری ساخت الکترودهای سطح مغز برای Electrocorticography " از جمله طرح های آماده اجرا در این آزمایشگاه است.
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان همچنین خاطر نشان کرد: با هدف ارتقا و ترویج حوزه های علوم شناختی در مراکز علمی و تخصصی استان اصفهان، پیشنهاد پذیرش دانشجو دوره پسا دکتری بین رشته ای با هدف ساخت نرم افزار تلفیق داده های MRI، SPECT و EEG و نیز افزوده شدن واحد درسی عصب روانشناسی بالینی برای دانشجویان ارشد رشته روانشناسی شناختی در دانشگاه اصفهان ارایه شده است که پس از کسب مجوزهای لازم فعالیت های آموزشی در این زمینه ها در سال تحصیلی آینده اقدام خواهد شد.
برکتین ابزار امیدواری کرد در یک دوره سه الی پنح ساله، 30 دانشجو در دوره های دکتری و ارشد در حوزه های علوم شناختی در سطح مراکز دانشگاهی این استان پذیرش و مشغول به تحصیل شوند.