شاید لازم باشد بدانیم که با رعایت چند نکته ساده می‌توانیم مهارت ارتباطی بهتری در محیط کاری و زندگی شخصی داشته باشیم.

انسان‌ها تکلم را در اوایل زندگی یاد می‌گیرند بدون این که نیاز به آموزش خاصی باشد، اما کسی چگونگی ارتباط موثر را به کودکان آموزش نمی‌دهد در حالی که این مهارت اهمیت زیادی دارد و در تمام طول زندگی مورد نیاز است. خواه کسی قصد سخنوری بهتر در زندگی اجتماعی داشته باشد، خواه به دنبال ارائه ایده‌هایی برای انجام بهتر کار باشد، لازم است که نکاتی را در ارتباط موثر فراگیرد. در اینجا به ارائه نکات مهمی در این باره پرداخته می‌شود:

 

به زبان بدن بنگرید

شما می‌گویید که در حال گوش دادن به حرف طرف مقابل هستید اما چشمتان روی صفحه تلفن‌ همراه‌تان است. این نشانه‌‌ را دست کم نگیرید. فراموش نکنید که در یک ارتباط کلامی موثر، دقت به زبان بدن اهمیت زیادی دارد، چرا که بدون نیاز به گفتن چیزی، توجه یا بی‌توجهی فرد را کاملا آشکار می‌کند. یکی از راه‌های عجیب به‌منظور بهره‌برداری از بدن برای یک ارتباط موثر، تمرکز بر احساس فیزیکی در انگشتان پا است. با این کار، مغز ناخودآگاه از سر تا نوک پا را در حالت آماده‌باش قرار می‌دهد. برای یک ارتباط چشمی خوب هم می‌توان از روش مثلث استفاده کرد. به این صورت که یک مثلث ذهنی درصورت طرف مقابل تصور کنید به شکلی که دو زاویه آن در چشم‌ها و زاویه سوم در زیر بینی قرار بگیرد. سپس در هر ۱۰ ثانیه چشم خود را به یکی از این سه زاویه متمرکز کنید تا ارتباط چشمی مناسبی شکل بگیرد.

 

از حرف‌های غیرضروری پرهیز کنید

«خوب»، «امممممم» یا واژه‌هایی شبیه به اینها را از صحبت‌های خود حذف کنید، با زدایش این واژه‌های غیرضروری، اعتماد بیشتری در کلام شما مشخص می‌شود. برای خلاصی از دست این واژه‌ها یک مچ‌بند یا بند لاستیکی به دست خود آویز کنید. هر گاه احساس کردید که می‌خواهید از این واژه‌ها استفاده کنید، یک بار مچ‌بند را دور دست خود بچرخانید. به مرور زمان و با تمرین بیشتر، مغز شما یاد می‌گیرد که دیگر از این واژه‌ها استفاده نکند.

 

داشتن یک سناریو برای گفتگوهای کوتاه

گفتگوی کوتاه هنری است که هر کسی آن را ندارد. برای این که گفتگوی کوتاه مفید و موثری داشته باشید حتما یک سناریو از آنچه که خواهید گفت در ذهن آماده کنید. یکی از روش‌هایی که می‌توان گفتگوی کوتاه را به یک گفتگوی کامل تبدیل کرد، روش FORD (مخفف انگلیسی family و occupation و recreation dreams و به معنی خانواده، شغل، رویاها و تفریح و سرگرمی) است. با شروع مکالمه با به اشتراک‌گذاری این موضوعات، خواهید توانست مکالمه‌ای خوب و دلچسب با موضوعات بسیار زیاد داشته باشید.

 

داستان‌گویی را فراموش نکنید

داستان‌ها بسیار قدرتمند هستند. آنها مغز را فعال، ارائه‌ها را جذاب، ما را قانع کننده‌تر و حتی در مصاحبه‌ها به موفقیت ما کمک می‌کنند. از کلمه «اما» در ساختار داستانی حرف‌های خود زیاد استفاده کنید تا جذابیت بیشتری به سخنرانی خود بدهید.

 

مهارت ارتباطی

 

از پیش شونده خود را بشناسید

نوع صحبت شما با رئیس و فرزند خودتان متفاوت است؛ بنابراین، لازم است از قبل بدانید که قرار است با چه کسی صحبت کنید تا برای او آماده باشید.

 

مختصر و ویژه صحبت کنید

براساس سناریو خلاصه‌گویی/خلاصه‌نویسی جلو بروید. مقدمه، دلیل، اطلاعات، پایان و پیگیری باید شیرازه کلام شما باشد. این کار به شما کمک می‌کند تا در خلاصه‌ترین حالت ممکن بیشترین بهره‌وری را تجربه کنید. به زبان ساده، در صحبت‌های خود روده درازی نکنید تا شنونده گوش خود را بر صحبت‌های شما نبندد و به فکر راه فرار نباشد.

 

سعی کنید شنونده واقعی باشید

در پایان لازم است که بدانید شنونده بودن اهمیتی به مراتب بالاتر از تمام گزینه‌های بالا دارد. شنونده کامل بودن و بدون حواس‌پرتی به کسی گوش دادن کار ساده‌ای نیست. اما یک گفتگو موثر از ترکیب گفتن و شنیدن تشکیل می‌شود.

کلمات کلیدی : مهارت‏هاي ارتباط

ارسال نظر

پاسخ به نظــر بازگشت به حالت عادی ثبت نظر

نظر شما
security code