آزمایشگاه جامع تحقیقات دانشگاه علوم پزشکی همدان، زمینه را برای ارائه خدماتی متنوع بر بستر شبکه آزمایشگاهی به دانشگاهیان، پژوهشگران و فناوران این حوزه فراهم کرده است.

دکتر محمد رضا عربستانی مدیر آزمایشگاه جامع تحقیقات دانشگاه علوم پزشکی همدان با اشاره به ارائه طیف متنوعی از خدمات در حوزه‌های زیستی و سلولی و مولکولی توسط این مجموعه آزمایشگاهی عنوان کرد: آزمایشگاه جامع تحقیقات در مساحتی به اندازه 725 متر مربع  از سال 1394 شروع به کار کرده است و هم اکنون با 8 کارشناس متخصص در زمینه های مختلف به ارائه خدمات به دانشجویان، محققین و اعضای هیئت علمی می پردازد.

 

عضو هیئت علمی گروه میکروب شناسی دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی همدان با اشاره به بخش‌های مختلف این آزمایشگاه توضیح داد: از بخش‌های این آزمایشگاه می‌توان به بیوبانک، بروسلوز، آنالیز پروتئین، فلوسایتومتری و ایمونواسی، مولکولی، سلولی، ژنتیک، آنالیز مواد و نگهداری مواد اشاره کرد.

 

عربستانی، با اشاره به فعالیت‌های آزمایشگاهی این مجموعه عنوان کرد: در بخش بیوبانک خدمات فریزرهای منفی 75 و منفی 80 درجه سانتی‌گراد ارائه می‌شود. همچنین در بخش آنالیز پروتئین و الکتروفورز نیز خدماتی چون خدمات الکتروفورز افقی و عمودی، تصویربرداری و آنالیز ژل حاوی ماده فلورسنت و کمولومینسانس با استفاده از ژلداک، اندازه گیری جذب نوری با دستگاه اسپکتروفتومتر و خدمات پرینتر سه بعدی در اختیار دانشگاهیان و پژوهشگران قرار می‌گیرد.

 

تنوع خدمات آزمایشگاهی در مسیر توسعه پژوهش‌های حوزه پزشکی

 

وی ادامه داد: در بخش‌های فلوسایتومتری و ایمونواسی نیز خدمات سنجش انواع هورمون ها، سایتوکاین ها و تست حیات سلولی،  خوانش جذب نوری به روش نقطه ای و اسکن منطقه ای قابل ارائه است.

 

مدیر آزمایشگاه جامع تحقیقات دانشگاه همدان به تنوع آزمایشات بخش سلولی اشاره کرد و افزود: در این بخش، استخراج RNA و DNA از بافت، خون، سرم، پلاسما و سلول، سنتز cDNA، تشخیص پلی مورفیسم با استفاده از PCR، بررسی بیان ژن RT-PCR، بررسی حضور پاتوژن ها به روش RT-PCR، تعیین ساختار ژنتیکی (ژنوتایپینگ) با روش آنالیز برش DNA ژنومی یا پلی‌مورفیسم طول قطعات برش خورده (RFLP)، ژنوتایپینگ با Real-Time PCR به روش HRM، خوانش غلظت نمونه های پروتئینی و اسیدهای نوکلئیک توسط Nano Drop ارائه می‌شود.

 

وی با اشاره به پروژه‌های فناورانه انجام شده در این مجموعه در حوزه کرونا عنوان کرد: از اسفند ماه 1398 تا آبان ماه 1400 آزمایشگاه جامع تحقیقات با در اختیار قرار دادن 6 آزمایشگاه جهت انجام تست های کووید سراسر استان همکاری نمود همچنین مطالعه بررسی اپیدمیولوژیک ایمنی کادر درمان استان با آزمایش 4500 نمونه در این آزمایشگاه انجام شد.

 

عربستانی از ارائه خدمات به داخل استان و خارج از استان بر بستر شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی اشاره کرد و گفت:  از بهمن ماه سال 1400 به صورت فعال کلیه فعالیت ها و خدمات ارائه شده به صورت روزانه در سامانه شبکه آزمایشگاهی فناوری های راهبردی ثبت می شود.

 

این فعال فناور با بیان این که این شبکه فرصت مغتنمی در جهت ارتباط و اتصال امکانات آزمایشگاهی در سراسر کشور است، عنوان کرد: به نظر می‌رسد در کنار خدمات ارزشمند شبکه آزمایشگاهی می‌توان گام هایی را برای جهت ارتقا شبکه در حوزه ارائه خدمات با تفکیک بیشتر و نگاه ویژه به حوزه بیولوژی و پزشکی برداشت.

 

کلمات کلیدی : شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی,دانشگاه علوم پزشکی همدان,معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

ارسال نظر

پاسخ به نظــر بازگشت به حالت عادی ثبت نظر

نظر شما
security code