دوره آموزشی مجازی اندازه شناسی و کالیبراسیون عمومی برگزار می‌شود

گروه ارزیابی و نظارت ستاد ویژه توسعه فناوری‌های نانو و میکرو، کارگاه آموزشی «اندازه شناسی و کالیبراسیون عمومی» را 31 تیر‌ماه جاری برگزار می‌کند.

 

اندازه‌شناسی(Metrology)، علم‌اندازه‌گیری و کاربرد آن است. ‌اندازه‌شناسی، تمام جنبه‌های نظری و عملی ‌اندازه‌گیری را با هر عدم قطعیت ‌اندازه‌گیری و هر دامنه کاربردی شامل می‌شود. فعالیت‌های ‌اندازه‌شناسی شامل کالیبراسیون، آزمون و ‌اندازه‌گیری‌ها، روندهای ارزشمندی هستند که کیفیت بسیاری از فعالیت‌های صنعتی و فعالیت‌های مرتبط با کیفیت زندگی و فرآیندها را تضمین می‌کنند.

 

واسنجی یا کالیبراسیون (Calibration) عبارت است از مقایسه یک دستگاه اندازه‌گیری با یک استاندارد و تعیین میزان خطای این وسیله نسبت به آن و در صورت لزوم، تنظیم دستگاه در مقایسه با استانداردهای مربوطه. به زبان ساده، کالیبراسیون اندازه‌گیری و صحت وسیله اندازه‌گیری در مطابقت با مرجع تایید شده می‌باشد. تعریف دقیق کالیبراسیون در استاندارد ملی ایران به شماره 4723 آمده است. کالیبراسیون اجازه می‌دهد که میزان تصحیح لازم را نسبت به نشاندهی تعیین کنیم. کالیبراسیون ویژگی‌های کارآمدی دستگاه یا مواد مرجع را به وسیله انجام مقایسات مستقیم مشخص می‌کند.

 

 

با هدف آشنایی کارشناسان و مدیران آزمایشگاه‌ها با اهمیت و ضرورت اندازه شناسی و کالیبراسیون عمومی،گروه ارزیابی و نظارت ستاد ویژه توسعه فناوری‌های نانو و میکرو کارگاه آموزشی «اندازه شناسی و کالیبراسیون عمومی» را روز یکشنبه 31 تیر‌ماه جاری برگزار می‌کند.

 

از سرفصل‌های این کارگاه می‌توان به اصول، مفاهیم و مبانی کالیبراسیون، سیستم بین المللی واحدها، فرآیند اندازه گیری، کالیبراسیون تجهیزات، خطاهای اندازه گیری، قابلیت ردیابی، تجهیزات مستثنی از کالیبراسیون دوره‌ای،روش‌های کالیبراسیون، اصول کلی رعایت شرایط محیطی، بازه زمانی کالیبراسیون تجهیزات، الزامات مرتبط با گواهی نامه‌های کالیبراسیون، تصدیق گواهی نامه‌های کالیبراسیون، مفهوم عدم قطعیت در اندازه گیری، ارزیابی انطباق و قواعد تصمیم گیری و برخی مراجع مورد استفاده در کالیبراسیون تجهیزات اشاره کرد.

 

مدیران و کارشناسان آزمایشگاه‌های اندازه‌گیری و تعیین مشخصات مواد و محصولات مخاطبین این دوره آموزشی هستند و هزینه ثبت نام در دوره با حمایت ویژه ستاد توسعه فناوری نانو مبلغ 850,۰۰۰ تومان (هشتصد و پنجاه هزار تومان) در نظر گرفته شده که مراکز عضو شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی برای استفاده از حمایت آموزشی و حضور در دوره‌های آموزشی می‌توانند مشخصات کارگاه آموزشی و فهرست افراد متقاضی شرکت در کارگاه را در قالب نامه رسمی از طریق بخش درخواست حمایت (کارتابل آزمایشگاه)، به شبکه ارسال نموده و تا سقف حمایت مصوب شبکه از اعتبار آموزشی مصوب بهره‌مند گردند.

 

شایان ذکر است ثبت نام در این کارگاه آموزشی از روز چهارشنبه 20 تیرماه ساعت 9 صبح آغاز خواهد شد و تا تکمیل ظرفیت کارگاه، ادامه خواهد داشت.

 

علاقمندان می‌توانند برای ثبت نام به آدرسhttps://eseminar.tv/wb140779  مراجعه نموده و برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره‌ 66120378-021 (خانم امینی) تماس بگیرند.

 

ارسال نظر

پاسخ به نظــر بازگشت به حالت عادی ثبت نظر

نظر شما
security code