آزمایشگاه عایق رطوبتی در پژوهشگاه استاندارد، یکی از بخش‌های است که کیفیت، کارآمدی و ماهیت این محصولات راهبردی را بر مبنای روش‌های روزآمد و دقیق آزمایش می‌کند و زمینه را برای ارتقای کیفیت تولیدات و محصولات وارداتی فراهم می‌آورد.

امیرهوشنگ قاسمی مدیر آزمایشگاه عایق رطوبتی در سازمان ملی استاندارد ایران پژوهشگاه استاندارد پژوهشکده فناوری و مهندسی گروه پژوهشی ساختمانی و معدنی با اشاره به این که این آزمایشگاه معیارهای مختلف و متنوعی در حوزه سنجش کیفیت و کارآمدی عایق‌ها صورت می‌گیرد ادامه داد: بالغ بر 23 مولفه در مورد عایق‌های رطوبتی ورقه ای با پایه قیری که به عنوان ایزوگام شناخته می‌شود انجام می‌دهیم؛ این 23 آیتم به وسیله یک‌سری تجهیزات و ابزار آزمایش می‌شوند.

 

وی با اشاره به تنوع در آزمایشات صورت گرفته از ابعادی تا ماهوی و شیمیایی عنوان کرد: برخی از این آزمایش‌ها ویژگی‌های ابعادی ایزوگام مانند طول، عرض مستقیم بودن برای یکنواخت بودن ایزوگام، جرم واحد سطح، طول، عرض، مقاومت کششی، تست پارگی، مقاومت پارگی در مقابل جریان، خمش در سرما، آزمون نفوذناپذیری آب، پایداری ابعادی  را شامل می‌شود؛ این آزمون‌ها با دستگاه خمش در سرما، دستگاه کشش، دستگاه نفوذناپذیری، آون‌های تست مقاومت جریان، متروکولیس و ترازو و سایر تجهیزات نجام می‌پذیرد.

 

قاسمی با اشاره به فرآیند دریافت نمونه به صورت حضوری و غیر حضوری عنوان کرد: پس اندازه‌گیری ابعاد دقیق نمونه دریافتی و ثبت مشخصات آن،  فرآیند تست و آزمایش‌ها روی نمونه آغاز می‌شود و این فرآیند به طور میانگین یک هفته الی 10 روز به طول می‌انجامد. نمونه‌هایی مانند ایزوگام می‌باید 8 هفته در شرایط خاص آون قرار بگیرند تا تغییرات آن‌ها بررسی شود و این امر، منجر به طولانی شدن آزمایشات تا دو ماه می‌شود. در صوررت نیاز و پس از ثبت نتایج، آزمایش را تکرار می‌کنیم و همخوانی آیتم‌ها مورد بررسی قرار می‌گیرد و در نهایت، نتایج به دست آمده در سامانه ثبت خواهد شد که برای مخاطبان به صورت آنلاین قابل دسترسی است.

 

کیفیت عایق‌های رطوبتی را آزمایشات کارآمد ارتقا بخشید

 

این فعال آزمایشگاهی با اشاره به انجام این آزمایشات بر مبنای استاندارد  3885، از مخاطبان بالقوه این خدمات آزمایشگاهی گفت و افزود: اداره کل استانی در دو شکل ارسال نمونه از انبار یا خط تولید برای آزمایش یا خرید از بازار و ارسال به این آزمایشگاه برای آزمایش، نظارت بر تولیدات و محصولات موجود در بازار را انجام می‌دهد. همچنین، واحدهای تولیدکننده ای که قصد دریافت نشان استاندارد دارند یا مصرف کننده ای که در مورد کیفیت محصول ابهام دارند از مشتریان بالقوه خدمات این آزمایشگاه به شمار می‌روند.

 

مدیر آزمایشگاه رطوبت سنجی پژوهشگاه استاندارد با اشاره به ارائه این خدمات بر بستر شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی ادامه داد: فهرست خدمات و روش آزمون‌های قابل ارائه در این آزمایشگاه در شبکه آزمایشگاهی قابل مشاهده بوده و این شبکه، بستری مناسب برای تعامل با پژوهشگران و دانشگاهیان برای ارتقای کیفیت محصولات فراهم ساخته است.

 

کلمات کلیدی : شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی,عایق,معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

ارسال نظر

پاسخ به نظــر بازگشت به حالت عادی ثبت نظر

نظر شما
security code