کـف کـردن در روغـن بسـیار نامطلـوب اسـت. اختلاط روغـن بـا هـوا منجر بـه اکسیداسـیون، آسـیب بـه حفره هـا و انتقال نامناسـب روغـن در سیسـتم گـردش روانـکار می شـود کـه ایـن امـر، یـک روانـکار ضعیـف را ایجـاد می کنـد. اضافـه کـردن افزودنی هـای مناسـب ضـد کـف می توانـد راه حـل مناسـبی بـرای ایـن مشـکل باشـد.

بـرای تعییـن تمایل بـه ایجاد کـف که برپایـداری و عملکـرد روغـن روانـکار تاثیـر می گـذارد و پوشـش و گسـیختن روغـن روانـکار در آزمایشـگاه ها را نشـان می دهـد، آزمون هـای مختلفـی تعییـن شده اسـت کـه در ذیـل، بـه بررسـی آنهـا پرداختـه میشـود.شـش نـوع روغـن مختلـف از فروشـندگان روغـن، خریـداری و آزمون هایی ماننـد ویسـکوزیته، ویسـکوزیته ایندکـس، نقطه اشـتعال، نقطـه انجمـاد و رنـگ روی آنهـا انجـام شـد. بـرای تعیین تمایل به تشـکیل کـف و حفـظ پایـداری، آزمایش هایی روی6 نمونـه انجام شـد.

 

بعـد از اضافـه کـردن افزودنی هـای ضـد کـف بـه 3 نمونـه از6 نمونـه روانـکار روغـن (MH.SH.GB)، آزمون کـف روی آنها انجـام شـد کـه تمایـل بـه ایجـاد کـف و در نهایت، سـایش در محـدوده مشـخصی (حـدود 0/50/0) قرار گرفـت. بیشـینه مقدار سـایش 0/5 میلیمتـر اسـت کـه بـرای ایـن3 روغـن نتایـج رضایت بخشـی در محـدوده مـورد نظـر به دسـت نیامد.

 

کف روغن به دو دسته کلی تقسیم میشود: (1)- کف سطحی و (2)- کف داخلی.
کـف سـطحی در روغن هـای روانـکار بسـیار مهـم و قابل توجه اسـت. این نوع کـف بـا افزودنی های ضد کـف قابل کنترل بـوده و کشـش سـطحی روانـکار را نسـبت بـه روغـن پایه کاهـش می دهـد، این کف، به طـور معمـول در روغن پایـه نامحلول اسـت و بـرای اینکـه بتوانیـم بـه مـدت طولانـی نگهـداری و اسـتفاده کنیـم، باید بـه خوبی ترکیب شـود تـا پایـداری لازم را داشـته باشـد. انـدازه ذرات ضد کف ترکیب شـده در سـطح باید کمتـر از 100 میکرومتر و بـرای بهبود عملکـرد، اندازه ذرات بایـد کوچکتر از 10 میکرومتر باشـد .

 

تراکـم کـف در روغن هـای روان کننـده، حباب هـای کوچکـی اسـت که در تمامـی جهات دارای قدرت یکسـانی اسـت. پایـداری حباب هـا با حل شـدن در کشـش سـطحی روغن ارتباط مسـتقیمی دارد؛ اگر مایع، کشـش سـطحی قوی داشـته باشـد بـه طبـع آن نیـز حباب هـا قـوی و در مایـع حـل نمی شـوند؛ بنابرایـن، پایـداری کـف طولانی خواهـد بـود . اگرسـطح مایـع همگـن نباشـد، روی حباب سـطح تاثیرگذار اسـت، اگـر نیروی وارده بـه دیواره حباب هـا برابر نباشـد، موجب آسـیب دیـدن حباب هـا می شـود و دیـواره حباب هـا را ضعیـف و تخریـب می کنـد. 

ارسال نظر

پاسخ به نظــر بازگشت به حالت عادی ثبت نظر

نظر شما
security code