صفحه اصلی

آزمایشگاه جامع تحقیقاتی خزر در دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی بابل، از مجموعه‌های عضو شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی است که خدمات متنوعی را در حوزه زیستی، سلول‌های بنیادی و مولکولی ارائه می‌دهد.

محمود شمس مدیر آزمایشگاه جامع تحقیقاتی خزر در دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی بابل با اشاره به انجام طیف متنوعی از خدمات آزمایشگاهی در این مجموعه عنوان کرد: این مجموعه آزمایشگاهی ضمن ارائه خدمات روتین آزمایشگاهی به دانشگاهیان، محققان و فناوران دانشگاه علوم پزشکی بابل و سایر دانشگاه‌ها، در انجام آزمایش‌های موجود با هدف پیشبرد طرح‌های منجر به تولید از جمله تولید کیت‌های تشخیصی ویروسی و برنامه‌ریزی در ارتباط با استخراج سلول‌های بنیادی از دندان شیری کودکان فعالیت می‌کند.

 

شمس، با اشاره به طرح‌ها و پروژه‌های تحقیقاتی انجام شده در آزمایشگاه جامع تحقیقاتی خزر عنوان کرد: از جمله طرح‌های درخور توجه که با همکاری این مرکز صورت گرفته است می‌توان به طرحی با هدف تعیین شیوع و بروز مشکلات شایع پزشکی دوران سالمندی اشاره کرد، ‌.نمونه‌های مربوط به این طرح در بیوبانک مرکز نگهداری می‌شوند‌. آزمایشگاه جامع تحقیقاتی، درصدد انسجام فعالیت‌های پژوهشی از طریق مدیریت صحیح منابع، هدفمند کردن پژوهش و ارتقای کمی و کیفی فعالیت‌های تحقیقاتی است. از این‌رو با فراهم نمودن تجهیزات آزمایشگاهی در شماری از حوزه‌های تحقیقاتی سعی کردیم تا گام مؤثری را در رفع نیازهای جامعه دانشگاهی برداریم.

 

این فعال حوزه پژوهش با اشاره به تعداد افراد فعال در این مجموعه آزمایشگاهی عنوان کرد: با توجه به شروع پروژه‌های تولید محور در مرکز با پرسنل حاضر در آن، پیش‌بینی می‌شود بعد از به ثمر رسیدن پروژه‌های مذکور، 3 نفر به صورت مستقیم در بازه زمانی 1 ساله و چندین نفر در بازه زمانی طولانی‌تر مشغول به کار شوند.

 

 

مدیر آزمایشگاه جامع تحقیقاتی خزر درباره زیرساخت‌ها و امکانات این مجموعه تحقیقاتی توضیح داد: در این مرکز، تجهزیاتی از قبیل الایزا، Real time PCR، فلوسایتومتری، اسپکتروفتومتر و امکانات کشت سلولی، آماده ارائه خدمت به دانشگاهیان، پژوهشگران و فناوران است‌. علاوه بر این موارد، تجهیزات دیگری مانند آب‌مقطر-گیری، حمام بن‌ماری، اتوکلاو، سانتریفیوژ، انکوباتور و پروب سونیکاتور برای استفاده در طرح های تحقیقاتی مختلف در دسترس قرار دارند.

 

شمس با اشاره به ارائه این خدمات بر بستر شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی افزود: این مرکز خدمات خود را به تمامی اعضای شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی ارائه می‌دهد و امیدواریم که گامی اثربخش در جهت ارتقای سطح علمی کشور برداشته باشیم.

 

برگزاری دوره‌های آموزشی عمومی و تخصصی

مدیر آزمایشگاه جامع تحقیقاتی خزر با اشاره به برگزاری دوره‌های آموزشی به صورت عمومی و تحصصی عنوان کرد: این مرکز تاکنون دوره‌های آموزشی مختلفی از جمله، کارگاه تئوری و عملی کشت سلولی،کارگاه تئوری و عملی فلوسایتومتری، کارگاه تئوری و عملی Real time PCRو کارگاه تئوری و عملی Molecular extractions and PCRs برگزار کرده است‌.

 

وی، هدف از برگزاری این دوره ها را آشنایی بیش‌تر با تجهیزات و دستگاه‌‌های تخصصی آزمایشگاهی برای انجام پروژه‌های تحقیقاتی و ارتقای دانش و مهارت در انجام آزمایش‌های تخصصی تحقیقاتی برشمرد و گفت: برگزاری این دوره های آموزشی توسط استادان متخصص و کارشناسان خبره آزمایشگاه انجام می‌شود‌. مخاطبین این دوره ها از دانشجویان تمامی مقاطع تحصیلی داخل و خارج دانشگاهی، اساتید دانشگاهی و سایر علاقمندان هستند‌.

 

این فعال حوزه پژوهش با بیان این‌که تولید محصول به عنوان آخرین مرحله از فرایند علم درون آزمایشگاه، می‌تواند اسباب پیشرفت افراد و نگاهی کلی به کشور را در پی داشته باشد عنوان کرد: با برنامه‌ریزی درست در کنار افراد توانمند می‌توان چرخه‌های اقتصادی کشور را به جریان انداخت‌. حضور مراکزی که در زمان بروز مشکل، به کمک محققین برجسته بیایند و مشکلات پیش رو را کاهش دهند، در هموار کردن مسیر پیشرفت کمک شایانی خواهد کرد.