آزمایشگاه مرکزی انرژی های تجدید پذیر دانشکده فنی دختران دانشگاه فنی و حرفه ای تهران زمینه را برای ارزیابی و کیفیت سنجی تجهیزات حوزه انرژی‌های نو فراهم کرده است.

به گزارش پایگاه خبری شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی، لیلا گودرزی مدیر آزمایشگاه مرکزی انرژی های تجدید پذیر دانشکده فنی دختران دانشگاه فنی و حرفه ای تهران، با اشاره به ارائه خدمات آزمون و اندازه‌گیری تجهیزات مربوط به انرژی‌های تجدیدپذیر گفت: در این مرکز آزمایشگاهی، تجهیزات مربوط به مشخصه یابی و کنترل کیفیت سلولهای خورشیدی وجود دارد و زمینه را برای اندازه گیری بازدهی کوانتومی سلول‌های خورشیدی فراهم کرده است.

 

این فعال حوزه پژوهش با اشاره به برخورداری از آزمون‌های استاندارد ارزیابی پنل‌های خورشیدی گفت: در این مرکز آزمایشگاهی، آزمون light soaking که یکی از آزمایشات استاندارد پنل‌های خورشیدی است را به منظور بررسی پایداری سلول خورشیدی تحت بار و تابش نور خورشید، به پژوهشگران ارائه می‌کند.

 

گودرزی، با اشاره به دیگر آزمون‌های قابل اندازه‌گیری در این مرکز آزمایشگاهی عنوان کرد: همچنین اندازه گیری زاویه تماس به منظور بررسی انرژی سطحی و ویژگی های ترشوندگی سطوح در این آزمایشگاه امکان پذیر است.  همچنین دستگاه عملیات سطحی یووی-اوزون، به منظور حذف آلاینده ها از سطوح مانند افزاره های الکترونیکی در این مرکز وجود دارد.

 

وی با اشاره به تجهیزات مربوط به تشخیص ترکیبات شیمیایی گفت: به کمک این تجهیزات امکان اندازه گیری درصد عناصر تشکیل دهنده مواد جامد، محلول و گازها با بررسی طیف جذبی و گسیلی با توانایی کارکرد از ناحیه فرابنفش تا ناحیه مادون قرمز وجود دارد. همچنین تجهیزات اندازه گیری ضخامت و پروفایل لایه های نازک نیز از دیگر تجهیزات دارای قابلیت خدمت رسانی به شمار می‌رود.

 

تنوع در آزمایش‌ها

مدیر آزمایشگاه مرکزی انرژی های تجدید پذیر دانشکده فنی دختران دانشگاه فنی و حرفه ای تهران با اشاره به انواع آزمایشات مربوط به تجهیزات سلول‌های خورشیدی گفت: از جمله این آزمایشات می‌توان به آزمون اندازه گیری عناصر در محلول آبی با دستگاه طیف سنج جذب اتمی، آزمون استاندارد عملکردی کلکتور خورشیدی صغحه تخت، آنالیزهای ولتامتر خطی (پتانیواستاتیک و گالوانو استاتیک) برای ارزیابی کارایی سلول های خورشیدی و آنالیز خواص فتوولتائیک اشاره کرد.

 

تجهیزات و فناوری‌های حوزه انرژی‌های نو توسعه می‌یابند

 

گودرزی ادامه داد: همچنین آزمون تعیین توان بیشینه و پایداری نقطه داغ مدول فتوولتائیک، آنالیز تصدیق طراحی سامانه های مستقل فتوولتائیک، آنالیز تعیین معادل دمای سلول (ECT) افزارهای فتوولتائیک (PV) به روش ولتاژ مدار باز افزارهای فتوولتائیک و آزمون تست پایداری حرارتی و مشخصه یابی و اندازه گیری جریان و ولتاژ پنل های خورشیدی از دیگر آزمایشات قابل ارائه در این مرکز آزمایشگاهی به شمار می‌روند.

 

برگزاری دوره‌های آموزشی

مدیر آزمایشگاه مرکزی انرژی های تجدید پذیر دانشکده فنی دختران دانشگاه فنی و حرفه ای تهران با اشاره به برگزاری دوره‌های عمومی و تحصصی برای ارتقای سطح توانمندی دانشجویان و پژوهشگران در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر گفت: از مهم‌ترنی این دوره‌ها می‌توان به آموزشی اندازه گیری مشخصه سلول خورشیدی به مدت 4 ساعت شامل اندازه گیری مشخصه جریان و ولتاژ، اندازه گیری بازدهی و اثر شدت نور بر بازدهی سلول خورشیدی و اندازه گیری اثر دما بر عملکرد سلول خورشیدی اشاره کرد. همچنین دوره آموزشی نیروگاه خورشیدی مستقل از شبکه به منظور طراحی و اجرای سیستم برق خورشیدی مستقل از شبکه و دارای باتری و دوره آموزشی طراحی، رله گذاری و ساخت کامباینر باکس و سیستم زمین یک نیروگاه خورشیدی از دیگر دوره‌های برگزار شده در این مجموعه به شمار می‌روند.

 

کلمات کلیدی : شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی,انرژی های تجدیدپذیر,معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

ارسال نظر

پاسخ به نظــر بازگشت به حالت عادی ثبت نظر

نظر شما
security code