دانشکده مهندسی معدن دانشگاه صنعتی سهند خدمات آزمایشگاهی متنوعی را در حوزه معدن، مکانیک سنگ و مواد معدنی ارائه می‌کند

والح آقازاده مدیر آزمایشگاه معدن، مکانیک سنگ و فرآوری مواد معدنی دانشگاه صنعتی سهند، به توانمندی این مجموعه آزمایشگاهی در حوزه معدن و صنایع معدنی، اشاره کرد و گفت: این دانشکده با برخورداری از آزمایشگاه‌های مجهز به امکانات نرم افزاری و سخت افزاری، تلاش کرده است به نیاز دانشجویان، محققان و صاحبان صنعت در حوزه خاک، معدن و سنگ پاسخ دهد.

 

وی افزود: این دانشکده گرایش‌های مختلف مهندسی معدن، از جمله اکتشاف معدن، استخراج معدن، مکانیک سنگ و فرآوری مواد معدنی، در مقاطع گوناگون را در بر می‌گیرد.

 

این فعال حوزه پژوهش در خصوص نحوه دریافت نمونه عنوان کرد: دریافت نمونه و موارد مربوطه و درنهایت ارائه خدمات تقریبا مشابه سایر مراکز تحقیقاتی است. افراد و یا شرکت ها به صورت حضوری و غیر حضوری می توانند درخواست خدمات آزمایشگاهی را ثبت کرده و اعتبار شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی نیز برای آنان لحاظ خواهد شد. قابلیت ارائه نتایج نیز به صورت حضوری و غیرحضوری وجود دارد و تلاش می‌شود این نتایج با بالاترین دقت و در سریع‌ترین زمان ممکن ارائه شوند.

 

پژوهش‌ها در حوزه مواد و فرآورده‌های معدنی، ارتقا یافت

 

تنوع در خدمات آزمایشگاهی

آقازاده، همچنین به پروژه های انجام شده و در حال انجام در این مجموعه اشاره کرد و گفت: فرآیند تولید آلومینا و نمک های کربنات سدیم و پتاسیم از سنگ معدن نفلین سینیت، حذف آلاینده ها از زهاب اسیدی تولید شده در مجتمع مس سونگون و تولید مس از زهاب، کاهش مس از کنسانتره مولیبدن، حذف آرسنیک از کنسانتره سرب پروژه های خاص این مجموعه به شمار می‌روند.

 

مدیر آزمایشگاه معدن، مکانیک سنگ و فرآوری مواد معدنی دانشکده مهندسی معدن دانشگاه صنعتی سهند، به خدمات شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی برای جامعه پژوهشی اشاره کرد و ادامه داد: برای استفاده بهتر مشتریان لازم است اطلاعات خدمات دهندگان از هر جهت (دستگاه‌ها، مشخصات، کاربرد و هزینه) به روز شود و از آنجایی که هزینه خدمات به شدت بالاست در صورت امکان حمایت مالی بیشتری از محققین انجام گیرد.

 

آقازاده، لزوم پل ارتباطی میان پژوهش تا محصول را دانش فنی بالا، نیروی انسانی کارآمد، محیط مساعد و استفاده از تجهیزات پیشرفته‌تر برای انجام تحقیقات دانست و ادامه داد: از آن‌جایی که در این حوزه دانشی، بسیاری از فعالیت ها به دلیل کمبود منابع و هزینه ها در واحدهای کوچک، بدون پژوهش صورت می‌گیرد، ارائه خدمات شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی، برای تحقیقات کاربردی میتواند بسیار مفید باشد.

 

 

کلمات کلیدی : شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی,فعالیت معدنی,معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

ارسال نظر

پاسخ به نظــر بازگشت به حالت عادی ثبت نظر

نظر شما
security code