موسسه خدمات تحقیقاتی و آموزشی اسرا شرق، ضمن ارزیابی و کیفیت‌سنجی مواد غذایی، زمینه را برای ارتقای کیفیت این فرآورده ها فراهم کرده است.

به گزارش پایگاه خبری شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی، حسین ملارستمی مدیر موسسه خدمات تحقیقاتی و آموزشی اسرا شرق با اشاره به ارائه خدمات آزمایشگاهی و پژوهشی در حوزه فرآورده‌های کشاورزی، و مواد غذایی گفت: این مجموعه تحقیقاتی، همکار سازمان ملی استاندارد و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در زمینه سم شناسی، با توانمندی سنجش و آزمون فرآورده های غذایی وکشاورزی، در منطقه شمال و شمال شرق کشور فعالیت دارد.

 

وی ادامه داد: این مجموعه در ابتدا با شعباتی در استان هرمزگان (بندرعباس) و استان گلستان (گرگان) تاسیس شد اما در حال حاضر تنها یک مجموعه در مشهد خدمات آزمایشگاهی ارائه می‌کند؛ این آزمایشگاه همچنین استاندارد ایزو17025را پیاده سازی کرده و مورد تایید مرکز ملی تایید صلاحیت ایران است.

 

این فعال حوزه پژوهش، ضمن اشاره به پیشرفته ترین تجهیزات آزمایشگاهی و کادر فنی متخصص گفت: این موسسه فعالیت گسترده ای در بررسی کیفی مواد غذایی،کشاورزی و دامپروری دارد. آزمایشگاه‌های سم شناسی، تراریختگی، باقیمانده سموم دفع آفات نباتی، فلزات سنگین، فیزیکوشیمیایی و میکروبیولوژی جزو شش بخش اصلی موسسه خدمات تحقیقاتی و آموزشی اسرا شرق به شمار می‌روند.

 

مدیر موسسه خدمات تحقیقاتی و آموزشی اسرا شرق، ضمن اشاره به تجهیزات موجود در این مجموعه به معرفی آن‌ها پرداخت و عنوان کرد:  تجهیزات فناور و پیشرفته‌ای همچون دستگاه HPLC، جذب اتمی، کروماتوگرافی گازی و تمامی تجهیزات مربوط به تراریختگی مانند ترموسایکلر، الکتروفورز و ژل داک در این مجموعه آماده ارائه خدمات آزمایشگاهی هستند.

 

ملارستمی ادامه داد: همچنین تجهیزات مربوط به آزمون‌های میکروبیولوژی شامل انواع انکوباتور، هود لامینار، استوماکر، بن ماری وکلیه تجهیزات مربوط به آزمون‌های شیمی شامل اسپکتروفتومتر، دستگاه کجلدال اتوماتیک، آون و ترازوهای دقیق از جمله تجهیزات تخصصی موسسه خدمات تحقیقاتی و آموزشی اسرا شرق هستند.

 

آزمایشات کیفی و دقیق، کیفیت فرآورده های غذایی و کشاورزی را ارتقا بخشید

 

وی همچینین به معرفی تفضیلی آزمونهای قابل ارائه در هر کدام از آزمایشگاه­های این مجموعه به شر ذیل پرداخت و افزود: در آزمایشگاه سم شناسی اندازه گیری انواع گروه‌های آفلاتوکسین، اکراتوکسین، زیرالنون، داکسی نیوالنول، پاتولین و آسپارتام انجام می‌شود. همچنین اندازه گیری مقدار فلزات سنگین و تعیین ویژگی‌های غلات و فرآورده های آن قابل انجام است.

 

این فعال حوزه پژوهش همچنین به آزمون میکروبی انواع فرآورده‌های غذایی اشاره کرد و افزود: تعیین مقدار باقیمانده سموم دفع آفات نباتی در محصولات کشاورزی و مواد غذایی و همچنین بررسی محصولات دست‌ورزی شده ژنتیکی در فراورده های کشاورزی ، از جمله توانمندی‌های این آزمایشگاه به شمار می‌رود.


ملارستمی، از آمادگی جهت کمک و همراهی به دانشجویان تحصیلات تکمیلی  برای پیشبرد پایان نامه­ها و طرح‌های تحقیقاتی خبر داد وگفت: این مجموعه آمادگی همکاری و شرکت در تحقیقات و تدوین مقالات را دارد و تاکنون نیز در چندین کار تحقیقاتی و پایان نامه مشارکت کرده است.

 

ضرورت هم‌افزایی و تعامل مجموعه‌های آزمایشگاهی و تحقیقاتی

مدیر موسسه خدمات تحقیقاتی و آموزشی اسرا شرق از اهمیت و ضرورت گردآوری آزمایشگاه‌ها در کنار یکدیگر و ایجاد ارتباط موثر بین آن‌ها گفت و بیان کرد: آزمایشگاه‌ها می‌توانند با به اشتراک‌گذاری ظرفیت‌هایشان در زمینه مواد مرجع، تجهیزات و امور فنی به ارتقای توانمندی‌ها و تجربیات یکدیگر کمک کنند. شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی، این مهم را فراهم کرده است اما به نظر میرسد شناخت ظرفیت‌های این شبکه، نیاز به معرفی و تبلیغات بیش‌تری دارد.

 

ملارستمی بر قوی تر شدن پل ارتباطی صنعت و دانشگاه و همچنین بهره مند شدن از حضور دانشجویان و دانش پژوهان تاکید کرد و گفت: در این میان، شبکه آزمایشگاهی با فراهم کردن مواد تجهیزات و شرایط مورد نیاز، به مستحکم‌تر شدن این ارتباط کمک شایانی خواهد کرد.

 

وی ادامه داد: برای فعالیت بهتر و قوی تر آزمایشگاه‌ها، سازمان ها و ارگانهای مربوطه می‌بایست شرایطی فراهم بشود که آزمایشگاه ها بتوانند مواد و تجهیزات مورد نیاز را به راحتی تهیه کنند و شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی می‌تواند در این زمینه، نقشی راهبردی و اثربخش ایفا کند.

 

کلمات کلیدی : شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی,صنعت مواد غذایی,آزمایشگاه

ارسال نظر

پاسخ به نظــر بازگشت به حالت عادی ثبت نظر

نظر شما
security code