سومین مرحله دهمین دوره المپیاد دانش آموزی علوم و فناوری نانو از 26 مرداد ماه در محل آزمایشگاه های مرجع سازمان پژوهش های علمی و صنعتی برگزار شد.
در مرحله نهایی المپیاد، 31 دانش آموزان برگزیده از استان های مختلف کشور که در آزمون های مرحله اول و مرحله دوم توانسته اند امتیاز لازم را کسب کنند، حضور داشته اند و طی یک هفته آموزش تئوری و عملی در زمینه فناوری نانو، به رقابت پرداختند.
مراسم اختتامیه دهمین المپیاد دانشآموزی نانو نیز با حضور دبیر ستاد توسعه فناوری نانو، رییس مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان و دانشپژوهان جوان و جمعی از مدیران و مسئولان آموزش و پرورش استان های مختلف به میزبانی آزمایشگاه های مرجع سازمان پژوهشهای علمی و صنعتی ایران، ۲ شهریور ماه جاری برگزار شد و برگزیدگان نهایی این المپیاد معرفی شدند.
در مراسم پایانی المپیاد دهم، محمدرضا زارعی، مدیر باشگاه نانو، گزارشی از فعالیتهای باشگاه نانو در زمینه ترویج و آموزش دانشآموزی فناوری نانو ارائه داد. وی با بیان اینکه المپیاد در سه مرحله برگزار شده است، گفت: «آزمون مرحله اول به صورت تستی با مشارکت بیش از ۱۷۰۰۰ دانش آموز برگزار شد و آزمون مرحله دوم به صورت تستی- تشریحی برگزار گردید و در نهایت ۳۱ نفر توانستند به مرحله سوم المپیاد راه یابند».
در این برنامه همچنین آقایان محمود قاسمی، معاون آموزش و پرورش استان بوشهر، و مهدی نامدار، معاون آموزش متوسطه استان کردستان، گزارشی از فعالیتهای آموزش و پرورش این استانها در حوزه فناوری نانو را ارائه کردند. لازم به ذکر است که این استانها از نظر آموزش فناوری نانو در کشور از استانهای برتر در دهمین دوره المپیاد علوم و فناوری نانو بودهاند.
سپس، دکتر سعید سرکار، دبیر ستاد ویژه توسعه فناوری نانو، به این موضوع اشاره کرد که بیشتر آشنایی مردم ایران با فناوری نانو به واسطه ترویج و آموزش نانو در سطح دانشآموزی بهدست آمده است. وی افزود: «کشور ما از نظر فناوری نانو دچار پوکی استخوان نخواهد شد زیرا در حوزه آموزش و تربیت دانشآموزان در حوزه فناوری نانو سرمایهگذاریهای گستردهای انجام شده و این دانشآموزان نه تنها از نظر دانش تئوری، بلکه از نظر عملی نیز در آزمایشگاه های فناوری نانو در سطح کشور آموزش میبینند».
دکتر سرکار اضافه کرد: «امروز ایران از نظر تولید علم نانو، در رتبه چهارم دنیا قرار دارد. کشورهایی که در این زمینه از ایران بالاتر هستند، کشورهایی مانند آمریکا، چین و هند هستند که جمعیتی بسیار بیشتر از ایران دارند. این کشورها علاقه بسیار زیادی به آموزش فناوری نانو در سطح دانشآموزی نشان دادهاند و برای دریافت و یادگیری از تجارب ایران در این زمینه ابراز تمایل کردهاند و با استفاده از محتوا و تجهیزات آزمایشگاهی فناوری نانو ساخت ایران، ۱۰ آزمایشگاه آموزشی فناوری نانو در کشور چین توسط شرکتهای ایرانی تجهیز شده است».
در بخش بعدی برنامه اختتامیه دهمین دوره المپیاد دانش آموزی فناوری نانو، خانم دکتر فاطمه مهاجرانی، رییس مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان (سمپاد)، ضمن بیان تاریخچه ای از المپیادهای جهانی و کشوری افزود: «المپیادهای نانو و سلول های بنیادی، المپیادهایی هستند که برای حوزههای فناورانه طراحی و اجرا شدهاند. ایران کشوری است که زودتر از باقی کشورها برای آموزش فناوری در بخش دانشآموزی گام برداشته و امیدواریم ایران با این پشتوانه بتواند دبیرخانه دائمی المپیادهای فناورانه باشد».
در ادامه مراسم برگزیدگان دهمین المپیاد دانشآموزی علوم و فناوری نانو معرفی شده و از آنها تقدیر بهعمل آمد. 2 مدال طلا، 7 مدال نقره و 22 مدال برنز، حاصل رقابت یک هقته ای 31 نفر دانش آموز برگزیده کشور در دهمین المپیاد بوده است.
فهرست برگزیدگان نهایی المپیاد در اینجا قابل مشاهده است.
آزمایشگاه مرجع سازمان پژوهش های علمی و صنعتی عضو شبکه آزمایشگاهی فناوری های راهبردی است که اطلاعات توانمندی ها و خدمات آزمایشگاهی این مجموعه در پایگاه اینترنتی شبکه آزمایشگاهی منتشر شده است.