صفحه اصلی

دوره آموزش مبانی، الزامات و مستندسازی بر اساس استاندارد ISO/IEC17025 از سوی کارگروه تخصصی استاندارد و کایبراسیون شبکه آزمایشگاهی، چهاردهم دی ماه در آزمایشگاه جامع تحقیقاتی علوم پزشکی شمال کشور (ساری) برگزار شد.

در راستای حمایت شبکه آزمایشگاهی فناوری‎های راهبردی ایران از آزمایشگاه‌های عضو شبکه برای استقرار و کسب اعتبارنامه استاندارد ISO/IEC17025 در آزمایشگاه‌ها، دوره آموزش آشنایی با مبانی و الزامات این استاندارد، یکشنبه، چهاردهم دی‌ماه، در آزمایشگاه جامع تحقیقاتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران، در شهر ساری برگزار شد.
در این دوره که با حضور مدیران، کارشناسان آزمایشگاه مذکور و همچنین کارشناسان دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل برگزار شد، مبانی استانداردسازی فعالیت‎های آزمایشگاهی و الزامات ISO/IEC17025 و چگونگی پیاده‎سازی آنها در آزمایشگاه، ارایه شد. علاوه‎بر این، آشنایی با مستندسازی فرایندهای آزمایشگاه بر اساس این استاندارد تشریح و آشنایی با ممیزی داخلی در قالب کارگاه عملی و با مشارکت حاضرین، صورت پذیرفت.
پس از برگزاری دوره آموزشی، مدرس این دوره، مهندس احمد ظهیرمیردامادی - مدیر کیفیت پژوهشگاه مواد و انرژی و دبیر کارگروه استاندارد و کالیبراسیون شبکه آزمایشگاهی- با همراهی مدیر و کارشناسان مجموعه، از امکانات و توانمندی‎های آزمایشگاه جامع تحقیقات علوم پزشکی شمال کشور بازدید نموده، طی این بازدید، نقاط قوت و ضعف آزمایشگاه، الزامات و راه‌کارهای اجرایی برای استقرار استاندارد ISO/IEC17025 در این مجموعه بیان شد.

استاندارد بین‎المللی ISO/IEC17025 در راستای مدیریت کیفیت فعالیت‌های آزمایشگاه‌های انجام آزمون، کالیبراسیون و نمونه‌برداری تدوین شده و هدف از استقرار آن، اطمینان از صحت و دقت نتایج ارایه شده به مشتریان است. الزامات این استاندارد، همه فعالیت‌های سیستمی(مدیریتی) و فنی آزمایشگاه را شامل می‌شود.

شایان ذکر است، حمایت از استقرار این استاندارد بین‎المللی در آزمایشگاه‎ها، یکی از موارد سبد حمایتی شبکه آزمایشگاهی فناوری‎های راهبردی است که به مراکز عضو شبکه ارایه می‎گردد. حمایت از تعمیر و نگهداری دستگاه‎ها، آموزش تخصصی کارشناسان، خرید دستگاه‎های جدید و استقرار نرم‎افزار مدیریت اطلاعات آزمایشگاهی نیز از دیگر حمایت‎های این شبکه است.