صفحه اصلی

سومین نشست کارگروه استاندارد و کالیبراسیون شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی در تاریخ 6/5/1394 در محل پژوهشگاه مواد و انرژی با حضور اعضای این کارگروه برگزار شد.

سومین نشست کارگروه استاندارد و کالیبراسیون شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی در تاریخ 6/5/1394 در محل پژوهشگاه مواد و انرژی با حضور اعضای این کارگروه برگزار شد.
در ابتدای این جلسه مهندس احمد ظهیرمیردامادی دبیر کارگروه، ضمن خوشامدگویی به میهمانان، ایجاد ارتباط میان حدود 70 نفر از کارشناسان مراکز عضو شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی را موجب توسعه و شکل‌گیری سرمایه انسانی بزرگی دانست که با توجه به تخصص هر یک از افراد و فراهم آمدن شرایط تبادل تجربه بین ایشان، می‌تواند نقش موثری در پیشرفت کشور ایفا کند. وی همچنین تشکیل این جلسات را راهی برای هماهنگی بیشتر بین اعضا و گسترش کار و فعالیت گروهی در زمینه استانداردهای انجام کار، کالیبراسیون تجهیزات و پیاده سازی نظام HSE در آزمایشگاه‌های عضو این شبکه دانست.
ظهیرمیردامادی ضمن ارایه گزارش عملکرد این کارگروه، اعلام کرد تاکنون این کارگروه 1 مقاله علمی-پژوهشی، 5 مقاله تخصصی و ترجمه 2 مقاله معتبر بین‌المللی را به چاپ رسانده‌است. وی همچنین برگزاری بیش از 25 دوره آموزشی در مراکز عضو در سراسر کشور و برگزاری یک میزگرد تخصصی و بیش از 10 سخنرانی مرتبط با پیاده‌سازی استانداردهای مربوط به فعالیت‌های آزمایشگاهی و نیز برگزاری 2 وبینار تخصصی را، از جمله اقدامات این کارگروه برشمرد. حمایت کارشناسی و مالی از بیش از 10 مرکز از اعضای شبکه برای استقرار استاندارد ISO/IEC 17025 و همچنین ترجمه کتابی در زمینه محاسبه عدم قطعیت آزمونهای آزمایشگاهی را از جمله دیگر اقدامات انجام شده توسط این کارگروه ذکر کرد.
وی حمایت از آزمایشگاه های عضو شبکه برای بهکارگیری و پیاده‌سازی الزامات استاندارد ISO/IEC17025 و نیز توجه به مبحث HSE در مراکز و تشویق آزمایشگاهها به پیاده سازی استانداردهای OHSAS 18001 و ISO 14001 در مورد مدیریت مطلوب ایمنی و زیست محیطی را از برنامه‌های سال آینده این کارگروه عنوان کرد. وی تاکید کرد کلیه اعضای کارگروه باید آشنایی کاملی با استانداردهای مدیریت کیفیت داشته باشند و این کارگروه، خود را موظف به آموزش ایشان و فراهم آوردن بستر مناسبی برای بکارگیری این مفاهیم در آزمایشگاه‌ها می‌داند.
در ادامه دکتر محمد جواد اشراقی مدیر مرکز آزمایشگاهی و تجهیزات پژوهشگاه مواد و انرژی، گزارشی از چگونگی تاسیساین مرکز و فعالیت‌های انجام شده در آن ارایه دادند.
مهندس حامد دارابی کارشناس شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی نیز ضمن بیان اهداف تشکیل شبکه آزمایشگاهی و معرفی سرفصل‌های حمایتی این شبکه، حمایت از استقرار استاندارد ISO/IEC17025 در آزمایشگاه‌های عضو شبکه را جزو سرفصل‌های مهم حمایتی و مورد توجه ویژه شبکه دانست. وی در ادامه، فعالیت‌های جدید شبکه به ویژه حمایت از ایجاد بانک نمونه‌های مرجع استاندارد و کالیبراسیون در راستای پاسخ به نیاز مراکز آزمایشگاهی برای کالیبره‌کردن تجهیزات تخصصی دستگاهی و همچنین نحوه استفاده از این حمایت توسط آزمایشگاه‌های متقاضی را توضیح داد. کارشناس شبکه همچنین در ادامه اعلام کرد که اطلاعات تجهیزات آزمایشگاهی 23 استان کشور از طریق سایت این شبکه پوشش داده شده‌است و پوشش سراسری استان‌های کشور را از جمله برنامه‌های شبکه آزمایشگاهی اعلام نمود. وی توسعه تعامل و ارتباط کارشناسان مراکز عضو شبکه در قالب کارگروه‌های تخصصی و همچنین ایجاد امکان فعالیت کارشناسان و پژوهشگران حوزه‌های فناوری راهبردی در شبکه اجتماعی تخصصی را از گام‌های موثر انجام شده توسط این شبکه دانست. حامد دارابی همچنین ضمن معرفی شبکه اجتماعی تخصصی، نحوه فعالیت در شبکه اجتماعی را به اعضای حاضر در نشست، آموزش داد.
در ادامه هر یک از اعضا سوالات خود را در رابطه با حمایت‌های شبکه، دستورالعمل‌های موجود و چگونگی تعامل بیشتر با کارگروه استاندارد و کالیبراسیون مطرح نمودند که کارشناس شبکه و دبیر کارگروه استاندارد پاسخ‌گوی سوالات ایشان بودند. پس از آن هر یک از اعضا گزارش مختصری از وضعیت استقرار مدیریت کیفیت و ایمنی در مراکز خود را ارایه کردند. در پایان پس از اقامه نماز و صرف ناهار، بازدیدی از تعدادی از آزمایشگاه‌ها و نیز بخش پذیرش آنالیز پژوهشگاه، به عمل آمد.

دریافت فایل: معرفی مرکز آزمایشگاهی پژوهشگاه مواد و انرژی

دریافت فایل: معرفی شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی