صفحه اصلی

سال جدید اما، سالی به مراتب مملو از امیدواری و اطمینان خاطر برای پژوهشگران و محققان، صاحبان آزمایشگاه‌ها و صنعتگران است؛ چراکه اکنون، عضویت بیش از 300 آزمایشگاه در شبکه آزمایشگاهی راهبردی و ارایه اطلاعات بیش از 4 هزار و چهارصد دستگاه آزمایشگاهی، به طور دقیق و قابل اطمینان از طریق وب سایت شبکه، باعث می‌شود که پژوهشگران به راحتی با یک جستجوی ساده، بتوانند به اطلاعات تجهیزات و خدمات آزمایشگاهی مورد نیاز خود دست یابند.

دکتر اسدی فرد مدیر شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی بیان داشت: 

همواره نگرانی محققان کشورمان برای انجام یک پژوهش خوب، از همان گام‌های نخستین، یعنی تعریف پژوهش، این بوده است که آیا تجهیزات آزمایشگاهی مورد نیاز آن پژوهش، وجود دارد یا خیر؟ نداشتن پاسخی قطعی برای این پرسش کلیدی، همیشه در پس زمینه ذهن هر محقق و پژوهشگری وجود داشته و موجب نگرانی وی شده است.

سال جدید اما، سالی به مراتب مملو از امیدواری و اطمینان خاطر برای پژوهشگران و محققان، صاحبان آزمایشگاه‌ها و صنعتگران است؛ چراکه اکنون، عضویت بیش از 300 آزمایشگاه در شبکه آزمایشگاهی راهبردی و ارایه اطلاعات بیش از 4 هزار و پانصد دستگاه آزمایشگاهی، به طور دقیق و قابل اطمینان از طریق وب سایت شبکه، باعث می‌شود که پژوهشگران به راحتی با یک جستجوی ساده، بتوانند به اطلاعات تجهیزات و خدمات آزمایشگاهی مورد نیاز خود دست یابند.

یکی دیگر از معضلات محققان، نبودن سازوکاری اجرایی و جدی بود که آزمایشگاه‌ها را به ارائه نتیجه و جواب آزمونی دقیق، مطمئن و کارآمد موظف کند. اما با به راه افتادن شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی معاونت علمی و فناوری، فضایی رقابتی برای ارایه خدمات بهتر توسط آزمایشگاه‌ها ایجاد شده و آزمایشگاه‌های عضو ضمن تلاش برای ارائه نتایج کیفی و مطلوب، تخفیف‌هایی را نیز به مشتریان خود ارائه می‌دهند.

احساس من این است که اکنون، خیال کاربران شبکه آزمایشگاهی، از وجود تجهیزات مورد نیاز تا حدود زیادی راحت شده است؛ علاوه بر این این تجهیزات به راحتی قابل دسترسی و استفاده هستند. امیدوارم احساس استفاده کنندگان از خدمات شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی نیز همین باشد.

وجود بستر شبکه آزمایشگاهی موجب شده است که محققان و پژوهشگران کشور با امید و اطمینان بیش‌تر، وارد عرصه تحقیقات جدی‌تر شوند. اگر چنین امیدواری به در دسترس بودن امکانات مورد نیاز وجود نداشته باشد، محققان ناچارند به تحقیقات با کیفیت پایین‌تر روی بیاورند و از پژوهش‌های عملی، کاربردی و بر اساس نیاز کشور دور بمانند.


اگر از ظرفیت‌ها و توانایی‌هایمان با خبر نباشیم ممکن است این احساس در ما ایجاد شود که نمی‌توانیم کاری را در عرصه فناوری‌های جدید پیش ببریم، اگر شبکه اطلاعات توانمندی‌های آزمایشگاهی کشور را در اختیار مخاطبان قرار نمی‌داد، کمتر محقق و پژوهشگری می‌دانست که چه ظرفیت بزرگی از تجهیزات در کشور وجود دارد. شناخت ظرفیت های موجود، باور «ما می توانیم» را محقق می‌کند و شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی، بر اساس همین نگاه، توانسته باور توانستن را در بدنه پژوهش کشور جاری کند.

مساله بعدی کار شبکه‌ای است. به فرض این که توانمندی را هم بشناسیم، باید بتوانیم بر اساس یک سازوکاری مشخص از آن بهره ببریم وگرنه، همچنان راه به جایی نخواهیم برد. بنابراین شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی، برای هر دستگاه، کارگروهی تخصصی ایجاد کرده است و تمام کارشناسانی که با دستگاه کار می‌کنند دور هم جمع می شوند و تبادل تجربه می کنند. این امر موجب شناخت توانمندی‌های جدید خواهد شد و زمینه تحقق کارهای بزرگتر را فراهم می‌کند.

به عنوان مثال در بسیاری از تجهیزات آزمایشگاهی، قبلاً استاندارد ملی نداشتیم. وقتی افراد عضو کارگروه‌های تخصصی شبکه کنار هم نشستند و تجربه‌ها را به اشتراک گذاشتند، به این باور رسیدند که می‌توانند استاندارد ملی بنویسند و تاییدیه سازمان ملی استاندارد را اخذ کرده اند و استاندارد ملی در زمینه استفاده از تجهیزات آزمایشگاهی منتشر شده است.

در حوزه تعامل بین المللی، گاهی یک مرکز به تنهایی، می خواهد ارتباطات بین المللی ایجاد کند. اما مطمئناً وزنی که یک مرکز به تنهایی دارد، با وزن شبکه‌ای آزمایشگاهی با بیش از 300 آزمایشگاه و بیش از 4300 دستگاه، در چشمان شرکای بین المللی یکسان نخواهد بود.

این‌ها دستاوردهایی است که با امکانات موجود و فقط با مدیریت و اطلاع رسانی و برنامه‌ریزی بهتر قابل دسترسی است. کل حمایت شبکه از مراکز عضو خود در سال 1394، حدود 4 میلیارد تومان بوده است که در مقیاس ملی و برای بیش از 300 مجموعه آزمایشگاهی، عدد بزرگی نیست، اما توانسته‌ایم با همین عدد کم، کارایی مراکز عضو را افزایش دهیم.

پیش بینی من برای سال پیش رو، این است که با توجه به توانمندی‌های مکملی که آزمایشگاه‌های عضو شبکه دارند، می‌توانند در قالب یک خانواده بزرگ، دستان توانمند پژوهشگران کشورمان را در انجام پژوهش‌های فناورانه بیش از پیش باز کنند.