صفحه اصلی

یکی از شرکت‌های فناور کشورمان موفق شده است کوره های القایی آزمایشگاهی در کنار تولید دستگاه ریخته‌گری دقیق با بکارگیری سیستم هوشمند القایی تولید و بخشی از نیاز صنعت آزمایشگاهی کشورمان را به این تولیدات تأمین کند.

به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی معاونت علمی وفناوری ریاست جمهوری؛ صنعت ذوب فلزات اگرچه پیشینه‌ای طولانی دارد و با راه‌کارهای سنتی کار خود را ادامه داده است، اما استفاده از فناوری و تجهیزات نو توانسته این صنعت را کارآمدتر و بازده‌تر کند.
کوره‌ها و تجهیزات ذوب، جزو همین تجهیزات هستند و یکی از شرکت‌های فناور کشورمان توانسته است  با بکارگیری سیستم هوشمند القایی، کوره های القایی آزمایشگاهی در کنار تولید دستگاه ریخته‌گری دقیق تولید کند تا بخشی از نیاز صنعت آزمایشگاهی کشورمان به این تولیدات تأمین شود.

به گفته‌ی حسین فتح اله کوره‌های القایی حلقه بسته ی فاز یکی از این دستگاه‌هاست که  علاوه برتوسعه ی فناوری آن در صنایع طلا و جواهر در صنایع ذوب آهن کاربردهای خاص خود را نشان داده است.
این فعال فناور، با اشاره به نقش این تجهیزات در مراکز آزمایشگاهی برای تست و ارزیابی فلزات خاص گفت: این تجهیزات با همکاری متخصصان بدنه علمی کشور تولید شده و اکنون در بسیاری از دانشگاه ها، مراکز آموزش عالی و موسسات تحقیقاتی برای عملیات حرارتی بر روی فلزات آهنی و غیر آهنی به کار گرفته شده است.

مدیرعامل اخگر کوره با بیان این‌که صنایع متالورژی و ریخته‌گری، مهم‌ترین مخاطبان این تجهیزات به‌شمار می‌روند، افزود: مبنای کار کوره‌های القایی انتقال حرارت الکتریکی است و این تجهیزات می‌توانند با عامل محرکه جریان متناوب به سیم پیچی که دور مواد ذوب شونده فلزی پیچیده شده آن را ذوب کند.

این فعال فناور، با اشاره به حمایت صورت گرفته از سوی معاونت علمی و فناوری در توسعه‌ی فروش تجهیزات مورد نیاز صنایع و آزمایشگاه‌ها گفت: ایجاد زمینه‌ی مناسب برای شناسایی و فروش تجهیزات داخلی یکی از گام‌های مثبتی بود که با برگزاری نمایشگاه تجهیزات صورت گرفت و توانست زمینه‌ی ایجاد بازاری مناسب برای این تولیدات را فراهم کند.

فتح‌اله با اشاره به ایجاد زمینه‌ی به‌کارگیری فعالان متخص در توسعه‌ی شرکت‌های فناور گفت: فضایی که به واسطه‌ی رونق شرکت‌های فناور داخلی ایجاد می‌شود، می‌تواند ضمن ایجاد اشتغال برای تعداد بیش‌تری از متخصصان حوزه‌های مواد و مهندسی، به رشد توان رقابت‌پذیری به واسط بروز نوآوری در محصولات کمک کند؛ این زمینه اکنون با اشتغال تعدادی از متخصصان دانشگاهی در این شرکت فراهم شده است.