صفحه اصلی

آزمایشگاه‌های مرجع سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران، از اعضای قطعی شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی در حوزه‌های فناوری نانو، فناوری زیستی و سلول‌های بنیادی، آب و محیط زیست، مواد غذایی و فناوری ساخت و تولید آماده ارایه خدمات آزمایشگاهی به پژوهشگران است.

دستگاه کوانتومتر از جمله سیستم‌های آنالیز دقیق برای فلزات و تجزیه آلیاژها و میکروسکوپ الکترونی روبشی تحت گسیل میدانی (Field Emission-SEM) با بزرگ‌نمایی و حد تفکیک بسیار بالا در مجموعه آزمایشگاه‌های مرجع سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران برای ارائه خدمات علمی به تمام دانشگاه‌ها و موسسات علمی و تحقیقاتی کشور در حال انجام کار هستند.

آنالیز دستگاه کوانتومتر بر اساس تخلیه الکتریکی نشری و از متداول‌ترین انواع آنالیز برای صنعت متالورژی است. این دستگاه قادر به تعیین بسیاری از عناصر آلیاژی (آنالیزکیفی) و نیز غلظت عناصر آلیاژی و ناخالصی‌های موجود توسط اندازه‌گیری شدت خطوط، (آنالیز کمی) در نمونه است.

خدمات قابل ارائه در این آزمایشگاه شامل آنالیز نمونه‌های پایه آهن (فولادهای کربنی، آلیاژی، ضد زنگ، نسوز، سوپر آلیاژها، ابزار، چدن‌های معمولی و آلیاژی)، آنالیز نمونه‌های غیر آهنی (پایه‌های آلومینیوم، مس، روی، تیتانیوم، کبالت و نیکل)، اندازه‌گیری 20 عنصر در پایه‌ی آهن مانند عناصر کربن، سیلیسیوم ، منگنز، کروم، نیکل، نیتروژن و غیره، اندازه‌گیری 21 عنصر در پایه‌ی نیکل مانند کروم، مولیبدن، بور، زیرکونیوم، هافنیوم، تانتالیوم و غیره، اندازه‌گیری 30 عنصر در پایه‌ی آلومینیوم مانند عناصر سیلیسیوم، مس، آهن، وانادیوم، لیتیم، فسفر و غیره، اندازه‌گیری 22 عنصر در پایه‌ی مس مانند عناصر سرب، روی، زیرکونیوم، کبالت، برلیوم، کادمیوم، آرسنیک، آنتیموان و غیره، اندازه‌گیری 16 عنصر در پایه‌ی تیتانیوم مانند عناصر آلومینیوم، وانادیوم، کربن و پالادیوم و غیره، اندازه‌گیری 18 عنصر در پایه‌ی کبالت مانند عناصر کربن، کروم، نیکل، تنگستن و غیره است.

شایان ذکر است، دستگاه میکروسکوپ الکترونی روبشی موجود در آزمایشگاه فوق مجهز به دستگاه EDS پیشرفته برای آنالیز نیمه‌کمی عناصر است. این میکروسکوپ از نوع گسیل میدانی بوده و از این نظر دارای عمق میدان و حد تفکیک بسیار بالاتری نسبت به میکروسکوپ الکترونی روبشی معمولی است و تصاویری با بزرگ‌نمایی 700 هزار برابر را می‌توان با آن تهیه کرد.

برای مشاهده سایر اطلاعات و توانمندی‎های مجموعه آزمایشگاه‌های مرجع سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران در پایگاه اینترنتی شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی به اینجا مراجعه نمایید.