صفحه اصلی

هفتمین نشست کارگروه تخصصی دستگاه‌های SEM شبکه آزمایشگاهی به میزبانی پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی ایران 22 آذرماه 1396 برگزار شد.

هفتمین نشست کارگروه تخصصی دستگاه‌های SEM شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی با حضور25 نفر از کارشناسان و متخصصین این حوزه از مراکز عضو شبکه در سراسر کشور، چهارشنبه 22 آذرماه جاری به میزبانی پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی ایران برگزار شد.

در ابتدای این نشست، دکتر محمد عطایی، مدیرآزمایشگاه مرکزی پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی ایران، به معرفی بخش‌های مختلف پژوهشگاه پلیمر و آزمایشگاه مرکزی پرداخت و آمادگی این آزمایشگاه را برای همکاری با پژوهشگران در زمینه‌های مختلف را اعلام کرد.

دکتر عطایی اظهار داشت، پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی ایران، به تازگی دستگاه‌های UV-visible و PSA را در آزمایشگاه مرکزی راه‌اندازی کرده است. وی همچنین از تهیه دستورالعمل‌های کار با دستگاه در همه آزمایشگاه‌های این مجموعه به منظور جلوگیری از مراجعه بی هدف مشتریان و راهنمایی آنها قبل از ارسال نمونه به آزمایشگاه خبر داد.

در ادامه، مهندس زهره فتاح، کارشناس شبکه آزمایشگاهی، به معرفی اهداف و برنامه‌های این شبکه پرداخت و نشست‌های کارگروه‌های تخصصی را فرصتی برای آشنایی بیشتر کارشناسان تجهیزات آزمایشگاهی و فضایی برای بحث و تبادل نظر آنها با یکدیگر بیان کرد.

وی همچنین، با مهم دانستن ارتباط هر چه بیشتر با آزمایشگاه‌های بین‌المللی، به بازدید از نمایشگاه‌های مرتبط با حوزه تجهیزات آزمایشگاهی و شرکت در سمینارها و کنفرانس‌های بین‌المللی را به عنوان راه‌های ارتباط مؤثر و انتقال تجارب حرفه‎ای اشاره کرد.

در بخش بعدی این نشست، مهندس سوگل پلاسید، دبیر کارگروه SEM شبکه آزمایشگاهی، در رابطه با فعالیت‎ها و برنامه‌های این کارگروه در سال 96 گزارشی را ارائه داد و از همه کارشناسان دعوت کرد که در راستای تحقق اهداف کارگروه و برنامه‎های شبکه آزمایشگاهی، مشارکت حداکثری داشته باشند.
 

ارائه مقاله «روش آماده‌سازی سیب زمینی برای آزمون SEM»، توسط مهندس مریم خانی نور، کارشناس میکروسکوپ الکترونی دانشگاه بوعلی سینا همدان، و گزارش حضور وی در نمایشگاه میکروسکوپی سوئیس برای ارائه این مقاله، برنامه دیگر این نشست بود.

مهندس مریم خسروی، کارشناس میکروسکوپ الکترونی پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی ایران، در مورد روش تهیه و پیاده‌سازی دستورالعمل در آزمایشگاه میکروسکوپ الکترونی روبشی، نحوه انتخاب استاندارد مناسب و مواردی که در نگارش این دستورالعمل باید در نظر گرفته شود، مانند دامنه کاربرد، کالیبراسیون، عدم قطعیت، نحوه گزارش آزمون و برخی موارد دیگر، توضیحاتی ارائه نمود.

در پایان بخش اول نشست اعضای کارگروه تخصصی میکروسکوپ الکترونی روبشی شبکه آزمایشگاهی، مهندس معصومه معدنی‌پور، کارشناس مرکز تحقیقات فرآوری مواد معدنی ایران، به روش‌های آماده‌سازی نمونه‌های پودری، اهمیت اندازه ذرات، روش مناسب پخش ذرات و مقایسه روش‌های مختلف آماده سازی پرداخت.
 

بازدید از آزمایشگاه‌های پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی ایران، بخش پایانی این نشست بود که با هدف آشنایی اعضای کارگروه با توانمندهای این پژوهشگاه و پس از اقامه نماز و صرف ناهار صورت پذیرفت.