صفحه اصلی

شبکه آزمایشگاهی بنیاد علم و فناوری مصطفی(ص) برای به اشتراک گذاری توانمندی‌های آزمایشگاهی کشورهای اسلامی ایجاد شد.

بنیاد علم و فناوری مصطفی(ص) با چشم انداز گسترش صلح، امنیت و رفاه بشریت، فعالیت خود را آغاز کرده و رسالت خود را توسعه علم و فناوری در جهان اسلام قرار داده و برای تحقق آن، شناسایی و تجلیل از دانشمندان برجسته، زمینه‌سازی برای توسعه تعاملات پژوهشگران و افزایش همکاری و هم‌افزایی کشورهای اسلامی را به عنوان بخشی قابل توجه در حوزه‌های علم و فناوری، با تأکید بر فناوری‌های پیشرفته در دستور کار دارد. در همین راستا، جایزه مصطفی(ص) به عنوان یکی از نمادهای شایستگی و برتری علمی در سطح جهان توسط این بنیاد سازمان‌دهی و اعطا می شود.

 

با توجه به نیاز پژوهشگران به دسترسی ساده و سریع به خدمات با کیفیت و استفاه بهینه از زیرساخت‌های آزمایشگاهی ایجاد شده در کشورهای اسلامی، «شبکه آزمایشگاهی بنیاد مصطفی(ص)» ایجاد شده است.

 

در چهارمین برنامه تبادل علم و فناوری کشورهای اسلامی (STEP) که آذرماه سال جاری در عمان برگزار شد، پیشنهاد ایجاد شبکه آزمایشگاهی مطرح و پیش نمایش این شبکه، در پنجمین برنامه STEP که اسفندماه جاری در کراچی پاکستان برگزار شد، رونمایی شد.

 

 

از اهداف و برنامه‌های ایجاد شبکه آزمایشگاهی بین کشورهای اسلامی، موارد زیر را می‌توان نام برد:

- ایجاد بانک اطلاعاتی جامع از توانمندی و ظرفیت خدمات‌دهی مراکز آزمایشگاهی و تسهیل دسترسی پژوهشگران و صنایع به امکانات مورد نیاز؛

- شکل گیری دارایی‌های مکمل در زمینه خدمات آزمایشگاهی؛

- افزایش بهره‌وری سرمایه‌گذاری در آزمایشگاه‌ها؛

- همکاری مراکز در پذیرش و انجام پروژه‌های بزرگ؛

- تسهیل در دسترسی پژوهشگران و صنایع به امکانات آزمایشگاهی کشورهای عضو؛

- درآمدزایی آزمایشگاه‌ها در ازای ارایه خدمات و تأمین بخشی از هزینه‌های نگهداری آزمایشگاه‌ها.

 

شبکه آزمایشگاهی بنیاد مصطفی(ص) با همکاری «بنیاد علم و فناوری مصطفی(ص)»، «شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی» و «مرکز تعاملات بین‌المللی علم و فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری» ایجاد شده و نسخه اولیه آن در نشانی اینترنتی www.mustafalabs.net ارایه شده است.