صفحه اصلی

یکی از آزمایشگاه‌های عضو شبکه آزمایشگاهی فناوری ‌های راهبردی، با راه‌اندازی و اجرایی‌سازی دستگاه میکروسکوپ الکترونی روبشی زمینه را برای ارائه خدمات فناورانه به محققان و دانشگاهیان حوزه نانو، با کیفیتی بالا فراهم کرده است.

به گزارش پایگاه خبری شبکه آزمایشگاهی فناوری ‌های راهبردی، محیط پیرامون ما از ریز موادی تشکیل شده است که کنجکاوی انسان برای مشاهده ساختار آنها منجر به اختراع میکروسکوپ های الکترونی شد. در این میان میکروسکوپ‌های الکترونی روبشی نشر میدانی با نام اختصاری FESEM دریچه ای جدید از شناسایی ساختار مواد بر روی محققان گشودند.


مرکز خدمات آزمایشگاهی دانشگاه شریف به عنوان یکی از مراکز عضو شبکه آزمایشگاهی فناوری ‌های راهبردی، میکروسکوپ الکترونی را برای خلق تصاویر دیجیتال از نمونه های گوناگون در ابعاد نانومتر و میکرومتر در اختیار اساتید و پژوهشگران قرار داده است. این تصاویر اطلاعاتی در مورد شکل، اندازه و ابعاد و توپوگرافی، تخلل، گسل‌ها، پستی و بلندی از سطح نمونه ارائه می‌دهند.


به گفته مدیر آزمایشگاه دانشگاه صنعتی شریف یکی از مهم ترین ویژگی های میکروسکوپ های الکترونی امکان مشاهده و تصویربرداری از سطح نمونه تا بزرگنمایی نانویی است. همچنین قابلیت ایجاد عمق میدان زیاد سبب می شود تا تصاویری دقیق و واضح از نمونه هایی با پستی و بلندی های زیاد داشته باشیم درحالی‌که قوی ترین میکروسکوپ های نوری، فاقد آن هستند.

 

مدیر آزمایشگاه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف، به برتری‌های میکروسکوپ FESEM در آنالیز مواد اشاره کرد و گفت: از ویژگی‌های این میکروسکوپ می‌توان به امکان شناسایی طیف گسترده ای از مواد فلزی ، سرامیکی ، پلیمری، بیولوژیک، صرفه جویی در زمان به دلیل مشاهده سریع نتایج و داده‌ها که به آماده سازی سریع و آسان نمونه ها منجر می‌شود اشاره داشت.

 

وی با بیان این‌که این میکروسکوپ ها نیز محدودیت‌هایی دارند، اظهار کرد: عدم تصویربرداری از نمونه های مرطوب، محدودیت در ابعاد نمونه بزرگتر از حدود 20 سانتی متر و همچنین نیاز به تجهیزات خلا بالا، کار با این تجهیز دانش‌بنیان را با محدودیت‌هایی مواجه می‌کند.

  


مدیر مرکز خدمات آزمایشگاهی دانشگاه صنعتی شریف متمرکز سازی و ساماندهی امکانات و تجهیزات پیشرفته آزمایشگاهی مورد نیاز رشته های مختلف و تسهیل فرایند خدمات میان آزمایشگاهی را از اهداف مرکز خدمات آزمایشگاهی دانشگاه صنعتی شریف دانست و افزود: تلاش می‌کنیم با به اشتراک گذاشتن ظرفیت‌های آزمایشگاهی دانشگاه در حوزه‌های مختلف اعم از تجهیزات آزمایشگاهی، تخصص و دانش فنی و استفاده بهینه از این ظرفیت‌ها، شرایط دسترسی آسان به این خدمات را برای متقاضیان چه در داخل دانشگاه و چه در دانشگاه‌های دیگر، مراکز پژوهشی و صنایع کشور فراهم بیاوریم.


این فعال فناور، به اشتغال 12 نفر مستقیم و 6 نفر غیر مستقیم در این مرکز  اشاره کرد و گفت: مرکز خدمات آزمایشگاهی دانشگاه صنعتی شریف با دارا بودن بیش از 100 آزمایشگاه مستقر در دانشکده ها و پژوهشکده های دانشگاه در حوزه انجام آزمون، کالیبراسیون، سنجش صحت عملکرد تجهیزات ساخت داخل و صحه گذاری فعالیت می‌کند.


مدیر مرکز خدمات آزمایشگاهی دانشگاه صنعتی شریف گفت: از منظر متولی یک مرکز خدمات آزمایشگاهی، تمرکز بر گسترش شبکه آزمایشگاهی برون دانشگاهی در سطح ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی، توسعه تعاملات با سازمان های ذی‌نفع و ایجاد مرجعیت خدمات آزمایشگاهی، توسعه تعاملات با سازمان‌های بیرون دانشگاه به منظور: مشاوره فنی و تخصصی، خدمات آزمون و کالیبراسیون، مشاوره استقرار استانداردهای آزمایشگاهی، آموزش‌های تخصصی و استقرار سیستم‌های مدیریت آزمایشگاهی جزو مهم‌ترین ضرورت‌هایی است که ارائه خدمات آزمایشگاهی کارآمد را ممکن می‌کند.

 

این فعال فناور  عضویت مرکز خدمات آزمایشگاهی دانشگاه صنعتی شریف در شبکه آزمایشگاهی فناوری‌ های راهبردی را زمینه‌ساز کمک به توسعه پژوهش و بسط خدمات این مجموعه دانست و گفت: ارتباطی قوی و پویا با این شبکه و آزمایشگاه های مرتبط با آن در زمینه های مختلف مانند برگزاری نشست مدیران، برگزاری نشست های کارگروه های تخصصی، برگزاری کارگاه های تخصصی، بازدید از آزمایشگاه ها، مقایسات بین آزمایشگاهی و ... تجلی یافته است. این تعامل اثرمند، دستاوردهای ارزنده‌ای را هم برای این مرکز  و نیز برای پژوهشگران داشته است.


وی ادامه داد: همانگونه که به ضرورت های لازم در توسعه تولیدات و خدمات کارآمد و بومی اشاره شد ایجاد یک شبکه آزمایشگاهی قدرتمند با تعامل سازنده در کشور می تواند هم افزایی لازم را برای نیل به اهداف یاد شده ایجاد کند.