صفحه اصلی

محققان دانشگاه لیورپول یک ربات دانشمند هوشمند ساخته‌اند که می‌تواند آزمایش‌ها را خودش به تنهایی انجام داده و به صورت شبانه‌روزی کار کند.

این ربات دانشمند (که اولین ربات در نوع خود است)، خودش درباره‌ی آزمایش بعدی تصمیم می‌گیرد و یک کاتالیزور جدید نیز کشف کرده است.

ابعاد این ربات مشابه انسان‌ است و در یک آزمایشگاه استاندارد کار کرده و از همان ابزارهای پژوهشگران استفاده می‌کند. با این حال، بر خلاف یک انسان، این ربات ٤٠٠ کیلوگرمی صبر بی‌نهایت دارد، و می‌تواند هر روز ٢١.٥ ساعت کار کند و فقط برای شارژ مجدد باتریش متوقف می‌شود.


این فناوری جدید می‌تواند مشکلات و پیچیدگی‌هایی را حل کند که درحال حاضر فراتر از درک ما هستند. به عنوان مثال، روبات‌های خودکار می‌توانند با جستجوی فضاهای شیمیایی گسترده و ناشناخته، مواد لازم برای تولید انرژی پاک یا فرمولاسیون داروهای جدید را پیدا کنند. قبلاً در تحقیقات شیمی از ربات‌ها استفاده شده است، اما معمولاً این ربات‌ها برای آزمایش‌های خاصی طراحی و ساخته شده‌اند.


این ربات قد 1.75 متری دارد و می‌تواند در اطراف آزمایشگاه بچرخد و طیف گسترده‌ای از کارهای مختلف را انجام دهد. اولین نمونه ساخته شده این ربات، 688 آزمایش را در طی 8 روز انجام می‌دهد و از 192 ساعت، 172 ساعت کار می‌کند. در طول این فرآیند، این روبات 319 حرکت انجام ‌داده، و به طور کلی مسافت 2.17 کیلومتر را طی کرده است. این روبات تمام وظایف موجود در آزمایش مانند توزین مواد جامد، انتقال مایعات، خارج کردن هوا از داخل ظرف، انجام واکنش کاتالیزوری و کمی‌سازی محصولات را به تنهایی انجام می‌دهد.


مغز این ربات از یک الگوریتم جستجو برای حرکت در فضایی 10 بعدی با بیش از 98 میلیون آزمایش استفاده می‌کند و بر اساس نتایج آزمایش های قبلی تصمیم می‌گیرد که چه آزمایشی را انجام دهد. با انجام این کار، این ربات به طور مستقل و بدون کمک هیچ یک از افراد تیم تحقیقاتی، کاتالیزوری را کشف کرد که شش برابر فعال‌تر از سایر کاتالیزورهاست.


این ربات یک وسیله آزمایشگاهی نیست و درست مانند یکی از اعضای تیم تحقیقاتی و در کنار آن‌ها فعالیت می‌کند. بنابراین محققان فرصت بیشتری پیدا می‌کنند تا به راهکارهای نوین در تحقیقاتشان تفکر کنند.