صفحه اصلی

وبینار آموزشی تخصصی زیست شناسی در حوزه میراث فرهنگی به عنوان نخستین رویداد آموزشی تخصصی کارگروه زیست فناوری‌، دوم و سوم اسفندماه سال جاری برگزار می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری شبکه آزمایشگاهی فناوری‌ های راهبردی، فناوری‌های پیشرفته و تجهیزات آزمایشگاهی کارآمد به کمک درک روشن‌تر و گسترده‌تری از شرایط کنونی، گذشته و امکان پیش‌بینی آینده آمده است. با توجه به اهمیت بالای کاربرد فناوری‌های زیستی در حوزه میراث فرهنگی، نخستین دوره آموزشی تخصصی کارگروه زیست فناوری شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی برگزار می‌شود. این وبینار زمینه را برای آشنایی پژوهشگران، فناوران و علاقمندان با دانش و فناوری‌های این حوزه فراهم می‌کند.

 

آشنایی با زیست‌باستان‌شناسی

در نخستین روز این وبینار آموزشی 4 ساعته که روزهای دوم و سوم اسفندماه سال جاری از ساعت 10 تا 12 برگزار می‌شود، مخاطبان با «کاربرد زیست شناسی در مطالعات باستان شناسی؛ بیوآرکئولوژی» آشنا خواهند شد. در دومین روز از این وبینار آموزشی، روش های استخراج DNA از استخوان های باستانی و تحلیل آنالیزهای آن آموزش داده می‌شود.

 

زیست‌باستان‌شناسی (bioarchaeology) یکی از حوزه‌هایی است که با مطالعه علمی استخوان حیوانات، بقایای انسان ها و مکان‌های باستانی، یافته‌های علمی را درباره گذشته مطالعه می‌کند، بقایای زیستی به جا مانده مورد تجزیه و تحلیل قرار می گیرد تا مسیر حرکت در لبه دانش و فناوری برای پژوهشگران این حوزه هموار شود.

 

شرکت در وبینار آموزشی تخصصی زیست شناسی در حوزه میراث فرهنگی رایگان است و علامندان می‌توان با استفاده از لینک وبینار در کارگاه‌های آموزشی یادشده، شرکت کنند. همچنین برای کسب اطلاعات بیش‌تر می‌توانند با شماره‌های 02166736584، 09024234975 یا 09127616772 تماس حاصل کنند.

 

پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار تاریخی فرهنگی ذیل پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری،عضو شبکه آزمایشگاهی فناوری‌ های راهبردی است و خدمات آزمایشگاهی، آموزشی و فناورانه را در حوزه‌ مرمت آثار باستانی، شامل آثار بافته، کاغذ، سفال، شیشه، چرم، استخوان، فلز، نقاشی‌فرش و تزئینات وابسته به معماری ارائه می دهد.