صفحه اصلی

آزمایشگاه آزاد نانو زیست فناوری اوژن در راستای افزایش آگاهی آموخته‌های مرتبط با علم و دانش مخاطبین دوره جامع ارشد مهندسی ژنتیک (کلونینگ) را اردیبهشت ماه سال جاری برگزار می‌کند.

به گزارش پایگاه خبری شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی، مهندسی ژنتیک، به‌عنوان بخشی از دانش زیست‌فناوری به مجموعه روش‌هایی گفته می‌شود که به منظور جداسازی، خالص‌سازی، وارد کردن و بیان یک ژن خاص در یک میزبان بکار می‌روند و نهایتاً منجر به بروز یک صفت خاص یا تولید محصول مورد نظر در جاندار میزبان می‌شود.

 

با به کاربردن روش‌های DNA نوترکیب در علم ژنتیک به باکتری‌هایی می‌رسیم که می‌توانند موادی چون انسولین، واکسن هپاتیت B، هورمون رشد و یا بسیاری از مواد دیگر را تولید کنند.

 

همچنین در درمان برخی از بیماری‌های ژنتیکی می‌توان ژن‌های سالم و معمول را به جای ژن‌های ناسالم قرار داد.

 

 

 

در گیاهان علم ژنتیک می‌تواند عمل اصلاح نیتروژن را در آن‌ها انجام دهد. همچنین در کشاورزی برای بهتر کردن کیفیت و افزایش رشد مواد غذایی مانند برنج و گوجه‌فرنگی استفاده می‌شود.

 

از کاربردهای مهم دیگر این علم می‌توان به ایجاد میکروارگانیسم‌هایی اشاره کرد که می‌توانند مواد صنعتی بیشتری تولید کنند. آنتی‌بیوتیک‌ها نمونه‌ای از این مواد هستند که توسط میکروارگانیسم‌ها تولید می‌شوند.

 

از مهم‌ترین سرفصل‌های این کارگاه می‌توان به اصول مهندسی ژنتیک و کلونینگ ژن، تهیه محیط کشت مایع و جامد، برش آنزیمی وکتور پلاسمیدی، برش آنزیمی ژن مورد نظر، متصل نمودن ژن مورد نظر و پلاسمید توسط آنزیم لیگاز، کشت باکتری E.coli، تهیه باکتری مستعد، ترنسفورماسیون میزبان باکتریایی توسط پلاسمید نوترکیب، غربالگری باکتری ترنسفورم شده،  تائید کلونینگ توسط COLONY PCR، استخراج پلاسمید نوترکیب از باکتری، الکتروفورز بررسی نتایج و تائید کلونینگ توسط برش آنزیمی اشاره کرد.

 

کاربردهای مهندسی ژنتیک تقریباً نامحدود به نظر می‌رسد بر همین اساس آزمایشگاه آزاد نانو زیست فناوری اوژن دوره جامع ارشد مهندسی ژنتیک را اردیبهشت ماه سال جاری برگزار می‌کند.

 

علاقمندان برای شرکت در این دوره و یا کسب اطلاعات بیش‌تر درباره کارگاه‌های آموزشی می‌توانند به سایت www.ogene-tech.com مراجعه و یا با شماره‌های 02144961487 و 09120169816  تماس حاصل کنند و یا از طریق واتساپ با شماره 09233093463 با این مجموعه در ارتباط باشند.

 

 

شایان ذکر است آموزشگاه آزاد نانوزیست فناوری اوژن (تکوین)، از اعضای شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی، با هدف برگزاری دوره‌ها و کارگاه‌های آموزشی، انجام خدمات آزمایشگاهی و پژوهشی از جمله تعریف، تعیین و هدایت پایان‌نامه و پروژه‌های کارشناسی ارشد و دکتری در رشته ژنتیک پزشکی و مولکولی، نانوفناوری، میکروبیولوژی، بیوتکنولوژی، مهندسی بافت، بیوانفورماتیک و سایر رشته‌های مرتبط، تاسیس شده است.

 

اولویت اول این مجموعه حصول اطمینان از ارائه بالاترین کیفیت در بخش‌های آزمایشگاهی، تئوری، کلاس‌های مجازی به کارآموزان و همکاران محترم است.

 

آموزشگاه آزاد نانوزیست فناوری اوژن در استان تهران استقرار دارد و خدمات خود را بر بستر شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی، به مخاطبان سراسر کشور ارائه می‌کند.

 

فهرست خدمات، تجهیزات و روش آزمون‌های این مجموعه آموزشی و آزمایشگاهی در پایگاه اینترنتی شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی قابل مشاهده است.