صفحه اصلی

یک فصل از کتاب مرجع فرآیند استخراج در صنایع غذایی انتشارات الزویر با مقاله‌ای از اعضای هیات علمی آزمایشگاه نانو دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران منتشر شد.

به گزارش پایگاه خبری شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی، در پی انتشار یک فصل از کتاب «فرآیند استخراج در صنایع غذایی»، زمینه برای انتشار تجربیات و دستاورد پژوهش و تحقیقاتی کشور در حوزه استخراج عصاره و اسانس در ابعاد جهانی انتشار یافت.

 

این فصل، به قلم دکتر سارا اله یاری بیک، دکتر امیرعلی انوار و حامد اهری به ترتیب استادیار، دانشیار و استاد دانشگاه ازاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات در راستای مقالات و تحقیقات کاربردی در حوزه فعالیت‌های تحقیقاتی حوزه غذا نگارش شده و در این کتاب مرجع، به چاپ رسیده است.

 

کتاب حاضر در 460 صفحه و سیزده فصل تدوین شده است که فصل چهارم آن در صفحه 77 این اثر، با موضوعindustry Supercritical Fluid Extraction in Food به این مقاله اختصاص دارد. این مقاله، توسط دکتر سیدمهدی جعفری و دکتر سحر اخوان مهدوی اساتید دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان و دانشکده صنایع غذایی گردآوری شده است.

 

 

مقاله یادشده، در راستای تحقیقات پژوهشگران آزمایشگاه تخصصی فناوری نانو در فرآیند ایده تا محصول، تایید محصول دانش‌بنیان تا مرجع شدن یک آزمایشگاه تخصصی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به زیور طبع آراسته شده است.

 

آزمایشگاه فناوری نانو پس از دریافت مجوز‌های لازم مانند پروانه فعالیت آزمایشگاه مجاز تولیدی به صورت فعال در شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی کشور عضویت دارد و نیز گواهی نانو مقیاس از ستاد نانو برای نانوامولسیون زعفران و گل محمدی و گواهی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور برای محصول نانو امولسیون زعفران، دریافت کرده است.

 

این مجموعه آزمایشگاهی، با دستگاه‌های پیشرفته در زمینه تولید اسانس، عصاره و نانوامولسیون تنها آزمایشگاه تخصصی در زمینه تولید نانوامولسیون گیاهان دارویی کاربردی در صنایع غذایی در کشور است.

 

موضوع این فصل از کتاب نیز روش‌های عصاره‌گیری گیاهان دارویی و معطر و به‌دست آوردن عصاره‌هایی با کیفیت و با کمترین تغییر است که جزو فعالیت‌های تخصصی آزمایشگاه فناوری نانو هستند.

 

تالیف چندین مقاله مروری قوی و جامع در این گرایش از دیگر دستاوردهای این مجموعه آزمایشگاهی به عنوان هسته فناور مستقر در مرکز رشد واحد علوم و تحقیقات،  بنام دانشگاه آزاد اسلامی می باشد.

 

آزمایشگاه نانو فناوری و مواد پیشرفته مرکز تحقیقات فیزیک پلاسما دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات در استان تهران استقرار دارد و خدمات خود را بر بستر شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی، به مخاطبان سراسر کشور ارائه می‌کند.

 

فهرست خدمات، تجهیزات و روش آزمون‌های این مجموعه آموزشی و آزمایشگاهی در پایگاه اینترنتی شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی قابل مشاهده است.