صفحه اصلی

مجموعه آزمایشگاه ژئوتکنیک و مقاومت مصالح در دانشگاه صنعتی امیرکبیر واحد گرمسار، خدمات متنوعی را در حوزه آزمایشات خاک و مقاومت مصالح ارائه می‌دهد.

به گزارش پایگاه خبری شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی، سعید شاملو مدیر آزمایشگاه ژئوتکنیک و مقاومت مصالح دانشگاه صنعتی امیرکبیر در واحد دانشگاهی گرمسار با اشاره به فعالیت‌های این مجموعه آزمایشگاهی و تحقیقاتی گفت: آزمایشگاه ژئوتکنیک و مقاومت مصالح این واحد از دانشگاه صنعتی امیرکبیر، از سال 1397 شروع به کار کرده است و در حوزه انجام پروژه های صنعتی و دانشجویی و همچنین ارائه خدمت به دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد و دکتری فعالیت می‌کند.

 

این فعال حوزه پژوهش و فناوری با اشاره به تجهیزاتی که در این مجموعه آزمایشگاهی ارائه می‌دهند، توضیح داد: اکثر تجهیزات و دستگاه های این مجموعه تمام اتوماتیک هستند و این ویژگی باعث حذف خطای کاربر و دقت بیشتر نتایج شده است. برخی از دستگاه‌های این مجموعه از جمله دستگاه برش ساده دینامیکی سه جهته خاک و دستگاه بندر المنت خاک این مجموعه خاص بوده و تعداد کمی از این دستگاه‌ها در آزمایشگاه های کشور موجود است. بنابراین آگاهی پژوهشگران و دانشگاهیان از وجود این تجهیزات می‌تواند به توسعه پژوهش‌ها کمک کند.

 

شاملو، درباره فرآیند اخذ نمونه و ارائه خدمات آزمایشگاهی در این مجموعه آزمایشگاهی توضیح داد: روش کار در این آزمایشگاه بدین صورت است که پس از عقد قرارداد متقاضی با دانشگاه، نمونه ها توسط متقاضی به آزمایشگاه انتقال داده می‌شوند. سپس با توجه به زمان انجام هر آزمایش، متناسب با درخواست مخاطب به صورت آنلاین و فیزیکی نتایج به متقاضی ارائه می‌شود.

 

وی درباره مخاطبان این خدمات آزمایشگاهی عنوان کرد: به طور کلی این مجموعه به دانشجویان ارشد این واحد دانشگاهی ارائه می شود و همچنین در صورت درخواست به سایر دانشجویان، پژوهشگران و قعالان حوزه فناوری نیز ارائه می‌شود.

 

مدیر آزمایشگاه ژئوتکنیک و مقاومت مصالح دانشگاه امیرکبیر واحد گرمسار به برخی از پروژه‌های مطرح دانشگاهی این مجموعه اشاره کرد و گفت: از مهم‌ترین این طرح‌های دانشی و فناورانه می‌توان به ارزیابی سرعت موج برشی خاک توسط دستگاه بندر المنت و ارزیابی پتانسیل روانگرایی خاک ماسه ای توسط دستگاه برش ساده سیکلی سه جهته اشاره کرد.

 

این فعال پژوهش و فناوری با تأکید بر نقش تجهیزات و خدمات آزمایشگاهی در توسعه پژوهش‌های این حوزه گفت: اصولا امکانات یکی از لازمه های به نتیجه رسیدن پژوهش است. امیدوارم که شبکه آزمایشگاهی کشور با معرفی بیشتر این آزمایشگاه و دستگاه های خاص آن به محققان و پژوهشگران، شرایط انجام پژوهش و استفاده از این آزمایشگاه را برای محققین فراهم کند.

 

آزمایشگاه ژئوتکنیک و مقاومت مصالح دانشگاه صنعتی امیرکبیر، واحد دانشگاهی گرمسار در استان سمنان استقرار دارد و خدمات خود را بر بستر شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی به مخاطبان سراسر کشور ارائه می‌کند.

 

فهرست خدمات ، تجهیزات و روش آزمون‌های این مجموعه آموزشی و آزمایشگاهی در پایگاه اینترنتی شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی قابل مشاهده است.