صفحه اصلی

ریکالرسل – سلول درمانی ویتیلیگو – اطلاعات تکمیلی ویژه پزشکان

ویتیلیگو زمانی رخ می دهد که سلول های تولید کننده رنگدانه (ملانوسیت ها) از بین بروند و یا تولید ملانین را متوقف کنند . درمورد علت پیدایش بیماری ویتیلیگو اتفاق نظر وجود ندارد و نظریه های مختلفی مطرح شده است ولی چندین فرضیه بیشتر مورد توجه قراردارند. بیشتر این فرضیه ها بر اساس آسیب و از بین رفتن یا غیرفعال شدن ملانوسیت ها شکل گرفته اند. یکی از این فرضیه ها نقش سیستم ایمنی در پیدایش این بیماری است بدین معنی که سیستم ایمنی فرد علیه ملانوسیت های خودی وارد عمل شده و آن ها را از بین می برد. فرضیه دیگر خود تخریبی ملانوسیت ها است که براساس نقایص داخل سلولی، سلول ها به تدریج از بین می روند.

 

از آنجا که مشکل اصلی بیماران ویتیلیگو، ناکارآمد بودن سلول‌های تولیدکننده ملانوسیت است، محققان شرکت سل تک فارمد موفق به درمان بیماری ویتیلیگو با پیوند خودی (اتولوگ) سلول‌های ملانوسیت که یک روش سلول درمانی محسوب می‌شود، شدند. نتایج این شیوه درمانی جدید روی مبتلایان به لک و پیس کاملا بی‌خطر و بسیار رضایت بخش بوده است. در مطالعات مشابه در سایر کشورها معمولاً به همراه تزریق سلول از اشعه ماورای بنفش نیز استفاده می‌گردد که می‌تواند برای بیمار عوارض ناگواری همانند سرطان‌های پوستی را به همراه داشته باشد، اما این درمان نیازی به استفاده از اشعه ماورای بنفش بعد از تزریق سلول ندارد.

 

معرفی محصول

محصول ®ReColorCell یک فرآورده‌ سلولی است که حاصل جداسازی سلولهای کراتینوسیت و ملانوسیت در شرایط استریل بوده و لذا ساختار شیمیایی تعریف شده‌ای ندارد. این محصول حاوی سلول‌های زنده کراتینوسیت و ملانوسیت کشت نشده‌ مشتق از لایه اپیدرم پوست خود بیمار است. برای تولید این محصول ابتدا از بیمار نمونه‌ پوست کم ضخامت از ناحیه نشیمن گاه بیمار گرفته شده و سپس سلول‌های کراتینوسیت و ملانوسیت با استفاده از روش‌های آنزیمی جداسازی می‌شوند. سپس سلولها ۲۴ ساعت بعد از نمونه برداری در نواحی تعیین شده پیوند می شوند.

 

جداسازی سلول ها از پوست سالم در اتاق تمیز و تحت استاندارهای GMP انجام شده و با هضم آنزیمی سلول های کراتینوسیت و ملانوسیت از لایه ی اپیدرم نمونه پوست جدا می شود. استفاده از سلول های خودی رد پیوند را ناممکن می سازد. این محصول سلولی به روش تزریق داخل اپیدرمی در لکه های حاصل از بیماری ویتیلیگو تزریق می شود، سلول های ملانوسیت موجود در این محصول مسئول تولید رنگدانه و سلول های کراتینوسیت مسئول انتقال رنگدانه به پوست بیمار هستند. پانسمان محل پیوند یک هفته باقی می ماند و پس از یک ماه رنگدانه سازی شروع شده و طی ۴ ماه یا بیشتر قطعه پیوند شده رنگ می گیرد.

 

در مرحله ی پیشرونده ی ویتیلیگو، پوست سالم پس از مدتی ممکن است درگیر شود و اگر این پوست برای استخراج ملانوسیت به کار رود، سلول های حاصل، توانایی رنگدانه سازی را نخواهند داشت. لذا پیوند ملانوسیت های خودی در بیمارانی که وضعیت پایداری دارند و بیماری آن ها در مرحله ی پیشرونده نیست انجام می شود این امر مستلزم این است که ضایعات این بیماران در اندازه ثابت باشد و ضایعه ی جدیدی طی ۱۲ ماه قبل از پیوند ایجاد نشده باشد. همچنین بیمارانی که سابقه ی تشکیل بافت کلوئید در محل زخم را دارند، برای این شیوه ی درمانی نا مناسب هستند.