صفحه اصلی

مرکز تحقیقات فرآوری مواد معدنی که در ارزیابی اخیر شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی حائز رتبه نخست شده است، خدمات متنوع تحقیقاتی، آزمایشگاهی و تولید پایلوت را در حوزه مواد معدنی، عناصر راهبردی، محیط زیست و کانی شناسی ارائه می‌دهد.

به گزارش پایگاه خبری شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی، وجود خدمات آزمایشگاهی با کیفیت و کارآمد جزو اصلی‌ترین لازمه‌های توسعه پژوهش‌ها، تحقیق و توسعه فناوری و تبدیل ایده‌های نوآورانه به محصولات دانش‌بنیان است. بر همین اساس شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی با شبکه‌سازی و حمایت از آزمایشگاه‌های توانمند و فعال، زمینه را برای تحقق این مهم، فراهم می‌کند.

 

این آزمایشگاه‌ها هرساله بر اساس شاخصه‌های مختلف عملکردی، ارزیابی می‌شوند و در رتبه‌بندی سالیانه شبکه آزمایشگاهی، برترین مجموعه‌های آزمایشگاهی معرفی شده و مورد تقدیر قرار می‌گیرند. مرکز تحقیقات فرآوری مواد معدنی ایران یکی از مجموعه‌های فعال و توانمند عضو شبکه آزمایشگاهی است که در ارزیابی اخیر شبکه آزمایشگاهی از مراکز عضو، حائز رتبه نخست شد.

 

 

علی اصغر خداشناس رابط آزمایشگاهی مرکز تحقیقات فرآوری مواد معدنی ایران درباره فعالیت‌ها و خدمات این مجموعه تحقیقاتی و آزمایشگاهی عنوان کرد: مرکز تحقیقات فرآوری مواد معدنی ایران، با داشتن 4 واحد آزمایشگاهی شامل شیمی، کانی شناسی، کانه آرایی و محیط زیست، ایمنی و بهداشت حرفه ای و یک واحد نیمه صنعتی با ظرفیت 2 تن در ساعت، خدمات خود را به عرصه پژوهش و فناوری کشور ارائه می‌کند.

 

این فعال حوزه پژوهش و فناوری ادامه داد: محوریت اصلی خدمات مرکز شامل توسعه فناوری و نوآوری در صنعت فرآوری و استحصال مواد و محصولات معدنی، پژوهش های کاربردی کانی شناسی، شیمیایی و زیست محیطی، عناصر راهبردی، کمیاب و با ارزش، گوهر سنگ و همچنین انجام پژوهش های کاربردی و تجاری سازی فناوری بخش معدن و صنایع معدنی است.

 

خداشناس، درباره میزان اشتغال ایجاد شده در این مرکز تحقیقاتی گفت: به‌طور مستقیم 150 نفر نیروی متخصص و غیر متخصص در مرکز و مجموعه‌های آزمایشگاهی فعالیت دارند. همچنین صدها نفر نیروی تکنسین، با آموزش مرکز وارد چرخه بازار کار تخصصی می‌شوند.

 

 

وی ادامه داد: مرکز با داشتن 4 واحد آزمایشگاهی شیمی، کانی شناسی، کانه آرایی و محیط زیست، ایمنی و بهداشت حرفه ای و یک واحد نیمه صنعتی خدمات متنوع و گسترده ای را پوشش می‌دهد.

 

رابط مرکز تحقیقات فرآوری مواد معدنی ایران با اشاره به فعالیت‌های آزمایشگاه شیمی اشاره کرد: اندازه‌گیری مقدار عناصر در نمونه های جامد و محلول، نمونه های معدنی و صنعتی و سنتزی پرعیار و کم عیار با هر تیراژی به روش های پیشرفته دستگاهی و کلاسیک انجام می‌شود.

وی به فعالیت‌های آزمایشگاه فرآوری مواد معدنی اشاره کرد و گفت: طراحی فرآیندهای فرآوری برای پرعیار سازی، بررسی و تحقیق برای دستیابی به محصولات جانبی، بررسی فنی و اقتصادی فرآیندها جهت اجرا در مقیاس های بزرگ صنعتی و نیمه صنعتی و انجام انواع خدمات و تست های آزمایشگاهی فراوری در این بخش انجام می‌شود.

 

خداشناس، درباره آزمایشگاه کانی‌شناسی عنوان کرد: شناسایی انواع کانی‌های فلزی و غیرفلزی، فراوانی کانی های موجود در کانسنگ، ابعاد بلوری و نحوه ارتباط و درگیری کانی ها با یکدیگر، مطالعات درجه آزادی و بررسی رفتار کانی ها در برابر خردایش در این بخش انجام می‌شود.

 

رابط این مجموعه تحقیقاتی و آزمایشگاهی عنوان کرد: ضمن بررسی آلاینده‌های زیست‌محیطی و عوامل زیان آور محیط کار در معادن و صنایع و سایر بخش‌ها با توجه به دارا بودن انواع گواهینامه‌های معتبر و معتمد از سازمان حفاظت محیط زیست و وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی در آزمایشگاه محیط زیست و بهداشت حرفه‌ای انجام می‌شود.

 

وی افزود: در پایلوت یا واحد نیمه صنعتی مرکز، اجرا و بهینه کردن فاز صنعتی و نیمه صنعتی فرآیندهای فرآوری مواد معدنی که در سطح آزمایشگاهی طراحی شده، انجام می شود.

 

خداشناس، با بیان این‌که اعضای باشگاه مشتریان شبکه که دارای اعتبار از شبکه هستند، از خدمات این مرکز منتفع می‌شوند، ادامه داد: دانشجویان حوزه معدن و صنایع معدنی از طریق سازمان مادر ( ایمیدرو ) و شرکت تهیه و تولید مواد معدنی بصورت حمایتی به مرکز معرفی می شوند، همجنین مرکز با ایجاد تسهیلات تخفیفی به دانشجویان خدمات مورد نظر دانشگاهی و پروژه های پایان نامه ها را با تخفیف به آنها ارائه می‌کند؛ همچنین در راستای پیوئد صنعت و دانشگاه و توسعه ارتقا جایگاه علمی، تفاهم نامه و پروژه های متنوعی با چندین دانشگاه و اعضا هیات علمی دانشگاه ها و شرکت های بزرگ خارجی انجام شده و در حال اجرا است.

 

وی همچنین با اشاره به قرار گرفتن این مرکز در جمع آزمایشگاه‌های برتر و ارتقا به جایگاه عضویت پیشرو عنوان کرد: مرکز تحقیقات فرآوری مواد معدنی ایران توانسته است در ارزیابی اخیر آزمایشگاه‌ها رتبه اول را کسب کند این رتبه بر اساس شاخص های ارزیابی شبکه که شامل مشتری مداری، ارتباط شبکه‌ای و کارکرد، ارزیابی انجام شده است.

 

وی با بیان این‌که مرکز در مشتری مداری و کارکرد و همچنین برخی از موارد ارتباطات شبکه‌ای امتیاز بالا به ‌دست آورده است، افزود: البته مرکز تحقیقات فرآوری مواد معدنی ایران در سال‌های گذشته نیز همواره جزو رتبه های برتر و صدر جدول رتبه بندی شبکه قرار داشت و رتبه های دوم و سوم نیز توسط این مجموعه کسب شده است.

با توجه به این‌که مرکز دارای گواهینامه ایزو 17025 است و در ارزیابی جایزه بهره‌وری سازمان نیز دارای جایگاه ممتازی داراست، همواره مورد ارزیابی و ممیزی قرار می‌گیرد و این ارزیابی‌های مستمر و خودخواسته باعث شده تا مرکز و نیروی انسانی متخصص فعال در مرکز همواره بروز و در مسیر یادگیری و ارتقا علمی و اجرایی باشد و به همین دلیل اجرای الزامات استاندارد در بدنه کارشناسی و مدیریتی و دستورالعمل های اجرایی و کاری همواره جریانی مستمر و افزایشی دارد.

 

وی با اشاره به این‌که مرکز تحقیقات، ارتباطی مستمر و پیگیرانه با شبکه آزمایشگاهی و ارکان شبکه دارد، عنوان کرد: شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی، بستر خوبی برای یکپارچه‌سازی زیرساخت‌ها و فضای آزمایشگاهی کشور با محوریت شبکه و ایجاد ارتباط و همکاری‌های گسترده و هدفمند جهت ارتقای سطح علمی و عملیاتی در حوزه‌های متنوع فراهم شود.

 

گفتنی است، مرکز تحقیقات فرآوری مواد معدنی ایران در جایگاه عضویت پیشرو از مجموعه‌های عضو شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی مستقر در استان تهران است که خدمات متنوع تحقیقاتی، آزمایشگاهی و تولید پایلوت را در حوزه‌های مواد معدنی، کانی‌شناسی و عناصر مهم و راهبردی ارائه می‌دهد.

 

فهرست خدمات، تجهیزات و روش آزمون‌های این مجموعه در پایگاه اینترنتی شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی قابل ملاحظه است.