صفحه اصلی

آزمایشگاه نانوفناوران کیان، دوره آموزشی آشنایی با عدم قطعیت در اندازه‌گیری را نیمه دوم مهرماه جاری و به مدت 8 ساعت برگزار می‌کند.

به گزارش پایگاه خبری شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی، اطلاع از عدم قطعیت اندازه‌گیری در آزمایش‌ها و نتایج کالیبراسیون برای آزمایشگاه‌ها، مشتریان و تمام مراکز دانشگاهی و سایر ذینفعانی که از این نتایج برای مقاصد مقایسه‌ای استفاده می‌کنند، ضروری است. ناظر به همین اهمیت، آزمایشگاه نانو فناوران کیان دوره آموزشی «عدم قطعیت در اندازه گیری‌های آزمایشگاهی» را نیمه دوم مهرماه جاری برگزار می‌کند.

 

 

از مخاطبان این دوره اموزشی که به مدت 8 ساعت و به صورت حضوری برگزار خواهد شد می‌توان به کارشناسان آزمایشگاههای آزمون، کارشناسان واحدهای تضمین کیفیت، مدیران ارشد آزمایشگاهها، دانشجویان، پژوهشگران و سایر علاقه‌مندان اشاره کرد.

به‌منظور حصول اطمینان از اعتبار و کیفیت نتایج به‌دست آمده در آزمایشگاه‌های کالیبراسیون و تأیید صلاحیت شده، می‌توان از مفاهیم و ابزارهایی همچون عدم قطعیت اندازه‌گیری و تضمین کیفیت نتایج استفاده کرد. هر اندازه‌گیری صرف نظر از اینکه چقدر صحیح و با دقت باشد، دارای سطحی از عدم قطعیت است. این موضوع پارامتری مرتبط با نتایج اندازه‌گیری از قبیل آزمون و کالیبراسیون است که محدوده مقادیر مربوط به کمیت اندازه‌گیری را تعیین می کند.

 

 

ضمن آن که محاسبه آن، معیار مهمی برای نمایش کیفیت نتایج به حساب می‌آید و عدم محاسبه آن، اعتبار اندازه‌گیری را با خدشه مواجه می‌کند. در این دوره محاسبات عدم قطعیت و کنترل و تضمین کیفیت نتایج آزمایشگاه مورد تدریس قرار می‌گیرد.

 

از مهم‌ترین سرفصل‌های این دوره اموزشی می‌توان به مبانی آمار و اندازه‌گیری و آزمون، مبانی عدم قطعیت، تعریف و تخمین عدم قطعیت، الزامات استاندارد مربوط، راهنمای GUM، ارزیابی و گزارش دهی انواع عدم قطعیت، مباحث تکمیلی، مثال ها و کار با نرم افزار اکسل اشاره کرد.

علاقمندان می توانند جهت ثبت نام و کسب اطلاعات بیشتر با کارشناسان بخش آموزش با شماره تماس 09126519480 در ارتباط باشند.

 

گفتنی است، آزمایشگاه نانوفناوران کیان واقع در شرکت نانو نوآوران دانش پارس، در استان قم استقرار دارد و خدمات آزمایشگاهی، تحقیقاتی، پژوهشی و آموزشی ارائه می‌دهد.

 

فهرست خدمات، تجهیزات و روش آزمون‌های این شرکت در پایگاه خبری شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی قابل مشاهده است.