مدیر شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی ایران، هدف از تشکیل این شبکه را جلوگیری از موازی‌کاری در خرید تجهیزات آزمایشگاهی و نیز ارایه با کیفیت‌تر خدمات به مراکز متقاضی اعلام کرد. ارزیابی سالانه عملکرد مراکز عضو شبکه و انجام حمایت‎های متنوع از آنها بر اساس نتایج این ارزیابی، از فعالیت‎های دیگر این شبکه خواهد یود.

مدیر شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی ایران، هدف از تشکیل این شبکه را جلوگیری از موازی‌کاری در خرید تجهیزات آزمایشگاهی و نیز ارایه با کیفیت‌تر خدمات به مراکز متقاضی اعلام کرد.
به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، دکتر رضا اسدی فرد مدیر شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی ایران درباره فعالیت‌های این شبکه اظهار کرد: «هدف از تشکیل این شبکه در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، کنار هم قرار دادن ظرفیت‌های آزمایشگاهی کشور در حوزه فناوری‌های راهبردی است تا دسترسی به خدمات آن‌ها را برای ارایه به متقاضیان در دانشگاه‌ها و نیز صنایع و شرکت‌های دانش بنیان تسهیل کند». وی در ادامه توضیح داد: «هم‌اینک در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برای همه فناوری‌های راهبردی ستادهایی از جمله بایو، ICT، میکرو الکترونیک، نانو، گیاهان دارویی، انرژی‌های نو و تجدید‌پذیر و... در قالب ستادهای 14 گانه تشکیل شده است که هدف از ایجاد آن، مدیریت مناسب و راهبردی این فناوری‌ها است. با ایجاد این شبکه، خدمات آزمایشگاهی مناسب در اختیار فعالان و پژوهشگران این حوزه ها قرار خواهد گرفت».
دکتر اسدی فرد، با اشاره به اینکه جلوگیری از موازی‌کاری و انجام خریدهای آزمایشگاهی بر اساس نیازسنجی ملی، از مأموریت‌های این شبکه است، افزود: «سال‌ها در کشور رسم بود که بدون نیاز سنجی صحیح، تجهیزات آزمایشگاهی خریداری شود؛ به گونه‌ای که موازی کاری‌های بسیاری در این زمینه مشاهده می‌شد. از این رو، با ایجاد شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی ایران به دنبال آن هستیم که این روند متوقف شده و با تمرکز بخشیدن به خریدهای آزمایشگاهی، براساس نیاز سنجی ملی، منطقه‌ای و محلی، نسبت به برطرف کردن کمبودها اقدام شود».
به گفته وی، گاهی دستگاهی یک میلیون دلاری به دلیل نبود قطعه‌ای کوچک از کار می‌افتد و به دلیل این نقص، امکان بهره‌برداری از آن تا سال‌ها فراهم نمی‌شود. از این رو، تلاش داریم با ارایه کمک‌های فنی و اعتباری به آزمایشگاه‌هایی که در شبکه آزمایشگاهی عضو می‌شوند، آن‌ها را به گونه‌ای توانمند کنیم که این دستگاه‌ها بار دیگر به چرخه خدمات‌دهی وارد شوند.
اسدی فرد، به مزایای دیگر عضویت آزمایشگاه‌ها و مراکز علمی و دانشگاهی در این شبکه اشاره و ابراز کرد: «در این شبکه علاوه بر افزایش توان نیروی انسانی فعال در آزمایشگاه‌های عضو، از آن‌ها برای اخذ استانداردهای معتبر آزمایشگاهی و همچنین خرید تجهیزات جدید در قالب دستورالعمل‌های این شبکه، حمایت خواهدشد».
مدیرشبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، با تأکید بر اینکه آزمایشگاه‌های عضو این شبکه باید به بخش خصوصی و متقاضیان دولتی مراجعه کننده به این مراکز خدمات لازم را ارایه کنند، اظهار داشت: «این آزمایشگاه‌ها باید خدمات خود را به متقاضیانی که از بخش دولتی و خصوصی هستند با کیفیت خوب ارایه و مشتریان را راضی کنند؛ چرا که بر اساس دستورالعمل‌های این شبکه، عملکرد آزمایشگاه‌های عضو ارزیابی و هر آزمایشگاه بر اساس رتبه‌ای که در جلب رضایت محققان و صنایع به دست می‌آورد و نیز بر اساس میزان استفاده از تجهیزات خود برای خدمات دهی، مورد حمایت قرار خواهد گرفت».
وی ادامه داد: «کمک به دریافت گواهینامه استاندارد ISO/IEC17025 که اعتبار بین المللی برای آزمایشگاه‌ها به همراه دارد و نیز تأمین نرم افزارهای تخصصی مدیریت اطلاعات آزمایشگاهی، از دیگر حمایت‌هایی است که از سوی این شبکه به انجام می‌رسد».
دکتر اسدی فرد با تأکید بر اینکه باید فعالیت‌های علمی در کشور با توسعه متوازن به انجام برسد و نباید این توازن را مانعی برای پیشرفت حوزه‌های مختلف علمی کشور دانست گفت: «در این شبکه سعی داریم توسعه متوازن را در برنامه‌ریزی‌ها لحاظ کنیم اما اینکه در همه حوزه‌های علمی به یک اندازه جلو برویم منطقی نیست. باید هر دانشگاه در حوزه‌ای متخصص شود و نباید هر دانشگاهی در هر موضوعی انرژی و وقت خود را صرف کند. در این راستا در تلاش هستیم هر دانشگاهی را در یک حوزه توانمند کنیم و هر مجموعه‌ای در یک حوزه تخصصی به تأمین نیاز دیگر دانشگاه‌ها و ارایه خدمات آزمایشگاهی به آن‌ها اقدام کند، البته در این راه در ابتدای کار قرار داریم».
وی، ایجاد بسترهای لازم برای در دسترس قرار گرفتن خدمات قابل ارایه از طریق شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی ایران را از اولویت‌های این شبکه عنوان کرد و گفت: «تلاش داریم دسترسی محققان کشور به این شبکه به راحتی مسیر شود به گونه‌ای که شبکه در تمام نقاط کشور حضور داشته باشد چرا که این مهم در سیاست‌های تدوین شده برای این شبکه مورد تأکید قرار گرفته است».
به گفته وی، برای مراکزی که دور از مرکز هستند خدمات و حمایت بیشتری ارایه خواهد شد اما، اصلی‌ترین معیار حمایت از این مراکز این است که تا چه اندازه از توان خود استفاده می‌کنند. چرا که ممکن است مرکزی تجهیزات آزمایشگاهی متعددی داشته باشد ولی به خوبی از این تجهیزات بهره‌برداری نکند که از این رو، میزان حمایت‌ها از چنین مراکزی کمتر خواهد بود».
دکتر اسدی‌فرد که دبیر اجرایی دومین دوره نمایشگاه تجهیزات آزمایشگاهی ساخت ایران نیز هست، در ادامه با اشاره به برگزاری این نمایشگاه در دو سال اخیر گفت: سال گذشته در این نمایشگاه که برای اولین بار برگزار شد، 38 میلیارد تومان فروش 100 شرکت‌ تجهیزات‌ساز حاضر در نمایشگاه به ثبت رسید. در نمایشگاه دوم نیز تاکنون، به فروش قطعی 90 میلیارد تومان دست یافته‌ایم که انتظار می‌رود این رقم به 100 میلیارد تومان افزایش یابد.
اسدی فرد، با بیان اینکه برای تضمین بازار فروش محصول تولیدی در این بخش به غیر از برگزاری نمایشگاه تجهیزات، اقدامات حمایتی دیگری نیز در دست انجام است، اظهار داشت: از جمله حمایت‌های دیگر مختص به آزمایشگاه‌هایی که به عضویت شبکه درآمده‌اند، استفاده از اعتبارات صندوق نوآوری و شکوفایی و نیز اعتبارات معاونت علمی و فناوری است.
مدیر شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، بیان داشت: این شبکه در آغاز راه قرار دارد اما تاکنون، 11 مجموعه آزمایشگاهی با بیش از 200 دستگاه پیشرفته به عضویت این شبکه درآمده‌اند. ضمن اینکه، با 60 آزمایشگاه معتبر و دارای توانمندی دیگر نیز مکاتبه شده است. همچنین ستادهای فناوری راهبردی در حال معرفی آزمایشگاه‌های توانمند در حوزه خود برای عضویت در شبکه هستند.
وی تأکید کرد: این شبکه هم اینک فراخوانی را برای عضویت آزمایشگاه‌های دارای توانمندی، در سایت خود به نشانی www.Labsnet.ir  قرار داده است که افراد می‌توانند با مراجعه به این سایت و تکمیل مدارک خواسته شده، نسبت به ثبت نام و عضویت مراکزشان در شبکه اقدام کنند.
اسدی فرد، با بیان اینکه سیستم فعالیت در شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری رقابتی است و آزمایشگاه‌های عضو باید فعالانه در این بخش حضور داشته باشند گفت: «توصیه می‌کنیم دانشگاه‌ها به صورت مجموعه‌های آزمایشگاهی عضو شوند چرا که سیستم حمایتی شبکه رقابتی است و همانگونه که عضو می‌پذیرد، بعد از دو دوره و در صورتی که عملکرد مورد انتظار در آزمایشگاه‌ها وجود نداشته باشد از شبکه اخراج خواهند شد. ضمن این‌که،مجموعه‌ای که خوب فعال شود و تعداد آزمایشگاه بیشتری را جذب کند و خدمات بهتری بدهد مورد حمایت بیشتری قرار خواهد گرفت».
مدیر شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی ایران، با بیان اینکه محدودیتی در پذیرش آزمایشگاه‌ها در این شبکه نداریم، اظهارداشت: «شبکه آزمایشگاهی فناوری راهبردی محدودیتی از نظر نوع سازمان و دولتی و خصوصی بودن ندارد اما، علاقه‌مند هستیم که بخش خصوصی فعالیت بیشتری در این شبکه داشته باشد.
کلمات کلیدی : شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی

ارسال نظر

پاسخ به نظــر بازگشت به حالت عادی ثبت نظر

نظر شما
security code