کتاب میکروسکوپی نیروی اتمی، به عنوان یکی از دستاوردهای کارگروه تخصصی SPM شبکه آزمایشگاهی، مردادماه امسال منتشر شده است.

کتاب «میکروسکوپی نیروی اتمی»، به عنوان یکی از دستاوردهای کارگروه تخصصی SPM شبکه آزمایشگاهی فناوری نانو و با هدف آشنایی پژوهشگران با روش میکروسکوپی نیروی اتمی و کاربرد آن در شناسایی نانو مواد، کمک به پژوهشگران برای استفاده بهتر و کاربردی‌تر در پژوهش‌ها و توسعه جریان دانش به رشته تحریر درآمده‌ و مردادماه امسال منتشر شده است. در این کتاب سعی شده با بهره‌گیری از مطالعات و تجربیات نویسندگان، اصول AFM  و کاربردهای آن به روشنی توضیح داده شود.
فصل اول این کتاب با عنوان "مبانی میکروسکوپی نیروی اتمی"، ابتدا به معرفی فناوری نانو و میکروسکوپ پروبی روبشی می‌پردازد و سپس AFM را که ابزاری استاندارد و قدرتمند برای شناسایی نانو مواد است، توصیف می‌کند.
فصل دوم با عنوان "تهیه تصویر با میکروسکوپ نیروی اتمی"، ضمن معرفی انواع تصویر و زیرپایه، چگونگی تهیه تصویر با میکروسکوپ نیروی اتمی، روش‌های پردازش تصویر و تحلیل داده‌ها و اثرهای ناخواسته تصویری را مورد بررسی قرار می‌دهد.
فصل سوم با عنوان "کاربرد AFM در علوم مختلف"، ضمن معرفی انواع کاربردهای میکروسکوپ نیروی اتمی، به توصیف نانولیتوگرافی، مطالعه رشد بلور، مطالعه زبری، تعیین نیروی چسبندگی، تعیین مدول یانگ و تعیین نیروی اصطکاک به وسیله AFM می‌پردازد.
این کتاب که در 548 صفحه و توسط نشر گیسوم منتشر شده‎است، توسط صدیقه صادق حسنی، جمال‌الدین افضلی و مریم خسروی نگارش شده‌است.
کارگروه تخصصی دستگاه‎های SPM، یکی از 7 کارگروه تخصصی شبکه آزمایشگاهی فناوری نانو است که از کارشناسان و متخصصین دستگاه‎های آزمایشگاهی خانواده SPM تشکیل شده است. این کارگروه‌ها، بر اساس برنامه‌های مدون و با حمایت شبکه آزمایشگاهی فناوری نانو، فعالیت‌های مختلفی (مانند نگارش مقالات دستگاهی، نگارش کتب تخصصی، برگزاری دوره‌های آموزشی و غیره) را به منظور به اشتراک گذاری دانش و تجربه و همچنین توسعه تنوع خدمات آزمایشگاهی، انجام می‎دهند.
علاقمندان به منظور تهیه این کتاب می‎توانند با کارگروه تخصصی دستگاه‎های SPM با نشانی الکترونیکی SPM@Nanolab.ir مکاتبه نمایند.
                 

کلمات کلیدی : میکروسکپ پروبی روبشی SPM,شبکه آزمایشگاهی فناوری نانو,انتشار کتاب

ارسال نظر

پاسخ به نظــر بازگشت به حالت عادی ثبت نظر

نظر شما
security code

نظرات

0 0

جواد کاکاوند - ‏۱۳۹۵/۰۲/۲۸

با سلام\\r\\nبه نسخه الکترونیکی کتاب جامع \\\"میکروسکوپی نیروی اتمی\\\" شما احتیاج خیلی\\r\\nفوری دارم . آیا امکان تهیه این نسخه هست ؟ در غیر اینصورت اصل کتاب رو\\r\\nبه چه صورتی میشه تهیه کرد ؟\\r\\nبا تشکر

پاسخ