هم‌اندیشی ارتقای ایمنی در آزمایشگاه‌های دانشگاهی با حضور دکتر جلال بختیاری مدیر کل دفتر حمایت و پشتیبانی امور پژوهشی و فناوری در محل وزارت علوم برگزار شد.


به گزارش روابط عمومی وزارت علوم، در این هم‌اندیشی دکتر بختیاری بر افزایش ضریب ایمنی و کاهش خطرات زیست محیطی آزمایشگاه‌های وابسته به دانشگاه‌ها تأکید کرد.
وی همچنین اولویت اول در بحث تجهیزات را  ایمنی دانست و افزود: آئین‌نامه  ایمنی آزمایشگاه‌ها به زودی به صورت منسجم در سراسر کشور اجرایی خواهد شد.
مدیر کل دفتر حمایت و پشتیبانی امور پژوهشی و فناوری با بیان اینکه تقویت آزمایشگاه مرکزی در دانشگاه‌ها در اولویت است گفت: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری قصد دارد آزمایشگاه‌های درجه یک و دو را تقویت کند.
دکتر بختیاری در تعریف آزمایشگاه‌های درجه یک اظهار داشت: آزمایشگاه درجه یک آزمایشگاه جامعی است که فقط بخش خصوصی در آن دخیل و دارای درجه بین‌المللی است، تجهیزات استاندارد و به روز دارد و وزارت علوم و صندوق توسعه صادرات تسهیلات در اختیارش قرار می‌دهند.
وی افزود: قرار است به‌زودی این آزمایشگاه ابتدا در تهران و سپس در مناطق دیگر کشور که دارای توانمندی هستند در همه ابعاد راه‌اندازی شود تا بتوانیم علاوه بر پاسخگویی به نیازهای کشور، در منطقه نیز پاسخگو باشیم.
مدیر کل دفتر حمایت و پشتیبانی امور پژوهشی و فناوری، آزمایشگاه‌های مرکزی داخل دانشگاه‌ها را آزمایشگاه‌های درجه دو دانست و تصریح کرد: آزمایشگاه مرکزی باید امسال شکل بگیرد و اگر در دانشگاه‌ها وجود دارد تقویت شود. این آزمایشگاه‌ها باید سعی کنند علاوه بر درجه کیفیت داخلی، درجه کیفیت بین المللی نیز دریافت کنند.
دکتر بختیاری با اشاره به اینکه امسال برای ترمیم و نگهداری تجهیزات آزمایشگاهی محدودیتی نداریم خاطر نشان کرد: دانشگاه‌ها می‌توانند از طریق اعلام نیازهایشان به شبکه شاعا و بودجه‌هایی که در اختیارشان قرار گرفته است، ترمیم و نگهداری تجهیزات را انجام دهند.
وی گفت: برنامه ما این است که سعی کنیم در سال‌های آینده بودجه‌ای مطمئن را به منظور ترمیم و نگهداری تجهیزات در اختیار آزمایشگاه‌ها قرار دهیم و آن‌ها را از لحاظ آموزش تعمیر و نگهداری تجهیزات (دوره های تخصصی و خارج از محیط دانشگاه) تقویت کنیم.

ارسال نظر

پاسخ به نظــر بازگشت به حالت عادی ثبت نظر

نظر شما
security code