جستجوی پیشرفته اخبار
ایجاد بانک اطلاعاتی جامع از آزمایشگاهها با راهاندازی شبکه آزمایشگاهی فناوریهای راهبردی
(۱۳۹۳/۰۷/۱۹)
تعداد بازدید : ۸۵۵
مدیر شبکه آزمایشگاهی فناوریهای راهبردی ایران گفت: با ایجاد این شبکه اطلاعات جامعی در مورد نوع، تعداد و پراکندگی دستگاههای آزمایشگاهی در کشور داریم.
دکتر رضا اسدی فرد در مورد سابقه تشکیل شبکه آزمایشگاهی در کشور گفت:"بحث شبکه آزمایشگاهی در کشور سابقهای طولانی دارد. شورای پژوهشهای علمی کشور در سال 1368 تشکیل شد و یکی از وظایف آن تعیین اولویتهای پژوهشی کشور بود. نتیجه فعالیتهای این شورا انتشار کتابی شد که در آن همه اولویتهای پژوهشی کشور آورده شدهبود. پس از آن مقرر شد تا شبکه آزمایشگاهی ملی تحقیقاتی کشور «شام تک» در سه الی چهار حوزه از این اولویتها ایجاد شود. هدف این شبکه جمعآوری اطلاعات آزمایشگاهها و سرمایهگذاری تخصصی روی آنها بود که با انحلال شورای پژوهشهای علمی کشور در سال ۸۰، عملاً این شبکه هم منتفی شد."
اسدی فرد در مورد دلایل عدم تشکیل شبکه «شام تک» اظهار داشت: "یکی از دلایل، نداشتن تعریف مشترک از مفهوم شبکه بود. مثلاً مفهوم آزمایشگاه ملی با شبکه آزمایشگاهی متفاوت است و هر کدام جایگاه خاصی در کشور دارد. دلیل دوم، شروع کار در ابعاد بزرگ یعنی راهاندازی همزمان 5 الی 6 شبکه بدون تجربه اجرایی بود."
وی پس از اشارهای کوتاه به چگونگی تشکیل و پیشرفت شبکه آزمایشگاهی فناوری نانو ادامه داد: " شالوده تشکیل شبکه آزمایشگاهی فناوریهای راهبردی مانند شبکه آزمایشگاهی فناوری نانو اما در مقیاس بزرگتر است. این شبکه همه فناوریهای با تکنولوژی بالا و همه ستادهای معاونت علمی و فناوری رئیس جمهوری را در بر میگیرد."
مدیر شبکه آزمایشگاهی فناوریهای راهبردی ایران در مورد نحوه فعالیت شبکه توضیح داد: " پس از فراخوان عمومی در پایگاه اینترنتی شبکه و معاونت علمی مبنی بر شروع بکار شبکه، درخواست آزمایشگاهها بررسی شده و در صورت احراز شرایط شبکه، به عضویت آزمایشی در میآیند. در این مرحله نرم افزار مدیریت اطلاعات در اختیار آزمایشگاه قرار میگیرد تا خدمات خود را طی شش ماه در آن ثبت کرده و برای شبکه ارسال نماید. پس از ارزیابی و تعیین صحت گزارش به وسیله کارشناسان شبکه، آزمایشگاه به عضویت قطعی در آمده و از حمایتهای بیشتر و متنوعتری بهرهمند میگردد. خوشبختانه با تشکیل این شبکه، اطلاعات جامعی در مورد تعداد و نوع تجهیزات آزمایشگاهی و پراکندگی آن در سطح کشور داریم، زیرا آزمایشگاههای غیر عضو نیز میتوانند اطلاعات خود را روی پایگاه اینترنتی شبکه بگذارند و این خود نوعی تبلیغ است."