هنگامی ‌کیفیت افزایش می‌یابد که اهداف مشخص باشند. شاید امروزه تحقیقات زیادی در کشور در دست انجام باشند، اما اغلب این تحقیقات با صنعت و فناوری هم‌سو نیستند.

یک کارشناس حوزه آزمایشگاهی عنوان کرد:

افزایش سطح علمی کارشناسان آزمایشگاهی به بهبود نتایج تحقیق و پژوهش کمک می‌کند

به گزارش مرکز روابط‌عمومی و اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری؛ محبوبه لسانی کارشناس آزمایشگاه پژوهشی و تحقیقات کاربردی دانشگاه شهید باهنر کرمان، در خصوص لازمه‌های افزایش کیفیت پژوهش بر اساس نتایج آزمایشگاهی و اثربخشی آن بر حوزه صنعتی و فناوری گفت: «هنگامی ‌کیفیت افزایش می‌یابد که اهداف مشخص باشند. شاید امروزه تحقیقات زیادی در کشور در دست انجام باشند، اما اغلب این تحقیقات با صنعت و فناوری هم‌سو نیستند. بسیاری از خلأهای موجود در بخش کشاورزی، صنعت و فناوری، با ارتباط صحیح بین حوزه تحقیقات و پژوهش مرتفع خواهند شد. ارتباط صحیح بین تحقیقات و صنعت می‌تواند در نهایت به پیشرفت فناوری کمک کند.»

این کارشناس آزمایشگاهی با اشاره به بخش‌های مختلف آزمایشگاه پژوهشی و تحقیقات کاربردی دانشگاه شهید باهنر کرمان خبر داد: علاوه بر آزمایشگاه‌های زیست‌فناوری و مواد،‌ آزمایشگاه جدید پلیمرها و نسوزها در این مرکز مستقر و راه‌اندازی شده است. تمام دستگاه‌های آزمایشگاهی مورد نیاز نسوزها مستقر و آماده‌سازی شده، ‌آموزش‌های لازم ارائه گردیده و این واحد آزمایشگاهی به زودی فعالیت خود را آغاز خواهد کرد.

لسانی با اشاره به این‌که باید تحقیقات و پژوهش‌های خوب، هم‌راستا و بر اساس نیاز صنعت انجام شود تا توسعه فناوری صورت بگیرد گفت: «در صورتی‌که نتایج آزمایش‌ها و تحقیقات به صنعت بر‌گردد پیشرفت‌های بسیار خوبی در حوزه فناوری صورت خواهد ‌گرفت. افزایش سطح علمی کارشناسان حوزه آزمایشگاهی می‌تواند به محقق و پژوهشگر در افزایش کیفیت نتایج تحقیق و حتی تصمیم‌گیری نهایی کمک کند.»

وی با اشاره به تعداد بسیار زیاد تحقیق‌ها و پژوهش‌های با نتیجه‌های خوب در مراکز مختلف عنوان کرد: «اگر این تحقیقات بر اساس اهداف از پیش تعیین شده و بر اساس رفع خلأها انجام می‌شدند، در نهایت پیشرفت خیلی بیش‌تر و با سرعت بهتری صورت می‌گرفت.» نمونه‌ها را از داخل مرکز، ‌دانشجویان دریافت می کنیم و در زمان مقرر بررسی می‌شوند. تهیه گزارش عملکرد و هماهنگی برنامه‌های آموزشی از فعالیت‌هایی‌ست که یک رابط شبکه آزمایشگاهی معاونت علمی انجام می‌دهد.
کارشناس آزمایشگاه پژوهشی و تحقیقات کاربردی دانشگاه شهید باهنر کرمان، درباره تعامل با شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی معاونت علمی بیان کرد: « یکی از بهترین اقدامات شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی معاونت علمی، برپا کردن کارگروه‌های تخصصی است. کارگروه‌های تخصصی موجب شده کارشناسان هر دستگاه آزمایشگاهی بتوانند یکدیگر را ببیند و تعامل داشته باشند. از طریق این تعامل‌ها می‌توانند اشکالات خود را برطرف کنند، خیلی مواقع من یا همکارانم در زمینه‌ای خاص با دستگاه یا نمونه‌ای مشکل داشته‌ایم، اما از طریق این شبکه و کارگروه‌ها توانستیم با دیگر کارشناسان ارتباط برقرار کرده و مشکل را برطرف سازیم.»

بزرگ ترین اقدام مثبت شبکه آزمایشگاهی معاونت علمی
لسانی به برگزاری نشست‌های آموزشی برای کارشناسان آزمایشگاهی به عنوان یکی از بزرگ‌ترین اقدامات مثبت قابل انجام در شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی معاونت علمی یاد کرد و افزود: «این شبکه می‌تواند با گرد هم آوردن کارشناسان شبکه آزمایشگاهی کلاس‌های آموزشی را در جهت افزایش دانش و آگاهی کارشناسان آزمایشگاه‌های عضو برگزار کند. نمونه موفق آن در گذشته در شبکه آزمایشگاهی فناوری نانو معاونت علمی اتفاق افتاد. این کلاس‌ها در مقایسه با کلاس‌های خارج از این شبکه، ‌کیفیت بسیار بالاتری دارند. چرا که در عین انتقال دادن مفاهیم تئوری، کارشناسی خبره در کنار دستگاه دقیقا مراحل انجام آزمایش روی نمونه را آموزش داده است.»

وی افزود: «فعالیت‌های تشویقی شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی معاونت علمی مانند انتخاب کارشناس نمونه و رتبه‌بندی بر اساس میزان فعالیت کارشناس، از دیگر اقدامات خوب این شبکه است که در راستای ارتقای کیفیت آزمایشگاه‌ها انجام می‌شود.»
به گفته لسانی،‌ شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی معاونت علمی می‌تواند در حوزه تعمیر، نگهداری و به اصطلاح نخوابیدن دستگاه‌ها، آزمایشگاه‌ها را بهتر یاری کند.

کارشناس آزمایشگاه پژوهشی و تحقیقات کاربردی دانشگاه شهید باهنر کرمان با بیان این که شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی معاونت علمی با ظرفیت‌های موجود خود می‌تواند برای خرید تجهیزات و مواد مصرفی بین فروشندگان و آزمایشگاه‌ها، هماهنگی‌هایی ایجاد کند گفت: «وقتی آزمایشگاهی می‌خواهد ماده اولیه مورد نیازش را خریداری کند،‌ با شرکت‌های مختلفی روبروست که قیمت‌ها و کیفیت‌های مختلفی از یک محصول به آزمایشگاه ها ارائه می‌کنند. با توجه به این که واردات مشکل شده است، شرکت‌ها ممکن است سوءاستفاده‌هایی انجام دهند و ‌مشکلاتی برای خرید آزمایشگاه‌ها رخ دهد. همان طور که شبکه موفق شده است در زمینه دستگاه‌های آزمایشگاهی کارگروه‌های خاصی تشکیل داده و در این زمینه آزمایشگاه‌ها را راهنمایی کند، می‌تواند در زمینه خرید مواد مصرفی نیز به آزمایشگاه‌ها کمک کند تا خریدهای خود را از فروشندگان مناسب انجام دهند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: «خرید تجهیزات با قیمت و کیفیت مناسب برای افزایش بهره‌وری آزمایشگاه‌ها یک ضرورت اجتناب ناپذیر است. شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی معاونت علمی، ‌همان‌طور که اطلاعات آزمایشگاه‌های مختلف را اشتراک‌گذاری می‌کند و در اختیار مخاطبان قرار می‌دهد، این توانایی را داراست که با ایجاد شبکه‌ای متشکل از فروشندگان مواد آزمایشگاهی به آزمایشگاه‌ها در خرید بهتر تجهیزات کمک کند.»

کلمات کلیدی : شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی

ارسال نظر

پاسخ به نظــر بازگشت به حالت عادی ثبت نظر

نظر شما
security code