کمک تأثیرگذار شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی در چند سال آینده به صورت تخصصی بر فناوری‌های با تکنولوژی بالا و شناسایی و برجسته‌سازی نیازها به منظور پیشرفت و توسعه فناوری قابل پیش‌بینی است.

یک فعال حوزه آزمایشگاهی عنوان کرد:
رتبه‌بندی آزمایشگاه‌ها به افزایش کیفیت آنها کمک می‌کند.

با توجه به گذشت مدت‌زمان کوتاهی از آغاز فعالیت شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی معاونت علمی،‌ قضاوت برای عملکرد چند سال آینده این شبکه آزمایشگاهی اندکی زود است؛ اما کمک تأثیرگذار این شبکه را در چند سال آینده به صورت تخصصی روی فناوری‌های با تکنولوژی بالا و شناسایی و برجسته‌سازی نیازها به منظور پیشرفت و توسعه فناوری قابل پیش‌بینی است.

به گزارش مرکز روابط‌عمومی و اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری؛ محمد همایونی مدیر کیفیت مرکز تحقیقات و فرآوری مواد معدنی ایران، کارشناسی ارشد را در رشته مدیریت به پایان رسانده و هم‌اکنون در مقطع دکتری همین رشته در حال تحصیل است. همایونی کنترل و تضمین کیفیت فعالیت‌های آزمایشگاه‌های مرکز تحقیقات و فرآوری مواد معدنی ایران را به دو صورت کیفی و فنی بر عهده دارد.

این فعال آزمایشگاهی درباره مرکز تحقیقات و فرآوری مواد معدنی ایران توضیح داد: «این مجموعه علاوه بر استاندارد ملی مرکز ملی تأیید صلاحیت ایران، گواهینامه معتمد از سوی سازمان حفاظت محیط زیست و گواهی آزمایشگاه همکار استان البرز را نیز داراست. »

وی انجام مطالعات کانی‌شناسی و تحقیقات روی مواد معدنی را از جمله فعالیت‌های مرکز تحقیقات و فرآوری مواد معدنی ایران بر شمرد و افزود: «انجام تحقیقات روی مواد معدنی به منظور تبدیل به مواد قابل استفاده، اجرای پروژه‌های امکان سنجی و انجام آزمایش‌های کمی و کیفی از عمده فعالیت‌های این مرکز است. مرکز تحقیقات و فرآوری مواد معدنی ایران از چهار آزمایشگاه فرآوری، شیمی، محیط زیست و کانی‌شناسی تشکیل شده است. استخراج مواد معدنی از فعالیت‌های آزمایشگاه کانی‌شناسی است. ایجاد کلینیک‌های تخصصی معدن از جمله مهم‌ترین هدف‌های مرکز تحقیقات فرآوری مواد معدنی ایران است. در آزمایشگاه شناخت مواد، توسط دستگاه‌های مختلف،‌ هیدرومتالورژی، جدایش جامد مایع و مطالعات زیست‌محیطی انجام می‌شود. در آزمایشگاه محیط‌زیست، سنجش سموم و آلاینده‌های مختلف، با اندازه‌گیری و آزمایش پارامترهای فیزیکی، شیمیایی و بیولوژیکی بررسی می‌شود.»

همایونی با اشاره به این که بخشی از دستگاه‌ها و تجهیزات آزمایشگاهی مرکز تحقیقات و فرآوری مواد معدنی ایران تحت پوشش شبکه آزمایشگاهی فناوری نانو معاونت علمی و فناوری هستند،‌ گفت: «شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری امکانی فراهم آورده است تا دیگر آزمایشگاه‌ها و تجهیزاتشان نیز تحت پوشش شبکه‌ آزمایشگاهی قرار بگیرند.»

مدیر کنترل کیفیت خدمات آزمایشگاهی مرکز تحقیقات و فرآوری مواد معدنی ایران، راجع به ضرورت وجود شبکه‌ای متشکل از آزمایشگاه‌های فعال در حوزه‌های مختلف گفت: «ارتباط بین آزمایشگاه‌های عضو با شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی ایران، ارتباطی متقابل و دوطرفه است. این شبکه، کلیه آزمایشگاه‌های معتبر کشور در حوزه‌های مختلف فناوری را تحت پوشش خود قرار داده است. تحقق این امر روند فعالیت موفق شبکه آزمایشگاهی فناوری نانو را تکمیل خواهد کرد. حمایت‌های شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی معاونت علمی به شکل‌های مختلفی صورت می‌گیرد. برخی از این حمایت‌ها به صورت مادی و به‌منظور تکمیل آزمایشگاه‌ها است. اما مهم‌ترین حمایت این شبکه، رتبه‌بندی و تشویق آزمایشگاه‌های عضو به سوی افزایش کیفیت خدمات و مشتری‌مداری‌ست.»

وی افزود: «آزمایشگاه‌های مرکز تحقیقات و فرآوری مواد معدنی ایران در زمینه زیست‌محیطی، شیمیایی و فرآوری هستند، اما صنایع مختلفی از جمله پزشکی، ‌نفت، نانو و پلیمر وجود دارد و شبکه با حمایت‌های انگیزشی که انجام می‌دهد تلاش می‌کند در مسیر ارتقا و رشد آزمایشگاه‌ها گام بردارد. متقابلا آزمایشگاه‌ها می‌توانند هر ساله از جایگاه خود نسبت به آزمایشگاه‌های هم‌تراز اطلاع یابند و ارزیابی کلی از عملکردشان داشته باشند. در واقع این اتفاق  انگیزه‌ای در آنان ایجاد می‌کند تا رو به جلو حرکت کنند. آزمایشگاه‌ها در کنار کارکردهای آزمایشگاهی، می‌توانند فعالیت‌های دیگری مانند مقایسه‌های بین آزمایشگاهی وآزمون مهارت در راستای ارتقای کیفیت داشته باشند. به‌علاوه در زمینه کالیبراسیون دستگاه‌ها، سرویس‌های دوره‌ای و تعمیر و نگهداری آن‌ها می‌توان از تجربیات دیگر آزمایشگاه‌های شبکه استفاده کرده و تجربیات را به اشتراک ‌گذاشت. بحث مواد مرجع آزمایشگاهی یا CRMها که یکی از نیازهای اولیه و اساسی آزمایشگاههاست، انجام ممیزی‌های داخلی و روابط به وجود آمده بین مدیران کیفیت مجموعه‌های آزمایشگاهی، از دیگر مزایای این شبکه گسترده است.

همایونی با اشاره به ضرورت ادامه روند موفق کارگروه‌های تخصصی آزمایشگاهی که در شبکه آزمایشگاهی فناوری نانو انجام گرفته بود بیان کرد: «کارگروه‌های تخصصی مختلف، مجموعه‌ای از کارشناسان آزمایشگاه‌های سطح کشور که دستگاه آزمایشگاهی خاصی دارند هستند که اطلاعاتشان را در سایت و تالار گفت گو به اشتراک می‌گذارند. این کارگروه‌ها و تالارهای گفت‌گو حتی فرصت‌های کاری برای کارشناسانی که دارای توانمندی ارائه مشاوره در قالب آموزش به دیگر آزمایشگاه‌ها هستند ایجاد کرده‌اند. انجام و تکمیل روند این دسته از فعالیت‌ها در شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی، می‌تواند هم منجر به رشد و ارتقای آزمایشگاه شود و هم شبکه به عنوان متولی در راستای اهدافی که از پیش تعیین شده گام بر دارد.»

مدیر کنترل کیفیت خدمات آزمایشگاهی مرکز تحقیقات و فرآوری مواد معدنی ایران، در مورد الزامات شبکه آزمایشگاهی برای افزایش کارآمدی گفت: «الحق و الانصاف شبکه آزمایشگاهی نانو طی این ده سال موفق و کاربردی عمل کرده است. اگر بخواهیم مروری بر فعالیت‌های شبکه ازمایشگاهی نانو طی ده سال فعالیتش داشته باشیم، حرکت روبه جلوی آن به شکل محسوس قابل درک خواهد بود. اما به هر حال همواره در هر کاری ضعف‌هایی وجود داشته است. البته شبکه همچنان فعالانه عمل می‌کند. نمایشگاه تجهیزات آزمایشگاهی که هرساله برگزار می‌شود بازار بسیار خوبی برای تولید کنندگان تجهیزات آزمایشگاهی ایجاد کرده است.»

همایونی با اشاره به این که برخی مشکلات و ضعف‌های موجود در شبکه آزمایشگاهی فناوری نانو می‌توانند به عنوان الگو و تجربه در شبکه‌ آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی استفاده بشوند، اظهار کرد: «شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی معاونت علمی و فناوری، کم‌تر از یک سال گذشته آغاز به کار کرده است و مدت زیادی از عمرش نمی‌گذرد. مزیت اصلی این شبکه آزمایشگاهی این است که نانو تنها یکی از حوزه‌های فناوری‌ تحت پوشش آن است. شبکه آزمایشگاهی ‌فناوری‌های راهبردی ایران،‌ فرصت خوبی را ایجاد می‌کند تا زمینه‌های مختلف فناوری از جمله صنایع دریایی، گیاهان دارویی، آب و محیط زیست و ... تحت پوشش یک شبکه انجام فعالیت کنند.»

وی در پایان گفت: «با توجه به گذشت مدت‌زمان کوتاهی از آغاز فعالیت شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی معاونت علمی،‌ قضاوت برای عملکرد چند سال آینده این شبکه آزمایشگاهی اندکی زود است؛ اما کمک تأثیرگذار این شبکه را در چند سال آینده به صورت تخصصی روی فناوری‌های با تکنولوژی بالا و شناسایی و برجسته‌سازی نیازها به منظور پیشرفت و توسعه فناوری قابل پیش‌بینی است.»

کلمات کلیدی : شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی

ارسال نظر

پاسخ به نظــر بازگشت به حالت عادی ثبت نظر

نظر شما
security code