ستاد ملی سال جهانی نور در راستای مشارکت در ساماندهی زیرساخت‌های آزمایشگاهی کشور در حوزه فوتونیک و اپتیک، تفاهم‌نامه‌ای با شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به امضا رساند.

این تفاهم‌نامه با موضوع "همکاری در ایجاد شبکه ملی فناوری‌های اپتیک و فوتونیک" و با هدف ایجاد بستری مناسب برای به اشتراک‌گذاری توانمندی‌های آزمایشگاهی کشور در حوزه اپتیک و فوتونیک و تسهیل دسترسی محققین به خدمات آزمایشگاهی منعقد شده‌است.

بر اساس این تفاهم‌نامه، ستاد سال جهانی نور، آزمایشگاهای فعال و توانمند در حوزه اپتیک و فوتونیک را به منظور انجام فرایند بررسی شرایط و عضویت، به شبکه آزمایشگاهی معرفی می‌کند. همچنین ستاد در بررسی شرایط عملکرد مراکز آزمایشگاهی این حوزه، مشاوره فنی لازم را به شبکه ارائه می‌دهد.
شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی نیز در همین راستا، وضعیت آزمایشگاه‌های معرفی شده را بر اساس دستورالعمل‌های فعالیت و عضویت در شبکه بررسی نموده و در صورت حصول شرایط نسبت به عضویت آنها در شبکه اقدام می‌کند.

شایان ذکر است که شبکه آزمایشگاهی به صورت سالانه برای موارد زیر از مراکز عضو خود حمایت می‌کند:
-    حمایت از پشتیبانی (نگهدای و تعمیرات) و ارتقای تجهیرات آزمایشگاه‌ها؛
-    حمایت از کالیبراسیون تجهیزات و استقرار استاندارهای آزمایشگاهی (به‌ویژه استاندارد ISO/IEC17025)؛
-    حمایت از برگزاری دوره‌های آموزشی و حضور کارشناسان آزمایشگاه‌ها درکارگاه‌های آموزشی مرتبط؛
-    حمایت از استقرار نرم افزار مدیریت اطلاعات آزمایشگاهی ساخته شده در ایران به سفارش شبکه؛
-    حمایت ار خرید دستگاه‌های آزمایشگاهی جدید.

سازمان یونسکو با هدف برجسته‌ کردن اهمیت نور و تکنولوژی‌ اپتیکی در زندگی و آینده ساکنان کره زمین، سال 2015 را سال جهانی نور اعلام کرد. در همین راستا، ستاد ملی سال جهانی نور در کشور ایجاد شده‌است و علاوه بر تهران، در 30 استان دیگر کشور نیز ستاد‌های اجرایی شروع به فعالیت کرده‌اند. یکی از اهداف این ستاد، گسترش زیرساخت و ایجاد بستری مناسب برای انجام تحقیق و پژوهش در زمینه اپتیک و فوتونیک است که امید است با همکاری بین این ستاد و شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی به این مهم دست ‌یابد.

براین اساس، از تمامی اساتید و مدیران آزمایشگاه‌های دانشگاهی، پژوهشگاهی و صنعتی فعال در حوزه‌های مختلف اپتیک و فوتونیک، شامل لیزر، اپتیک، فیبر و مخابرات نوری، روشنایی، الکترونیک نوری، ابزار دقیق نوری و غیره دعوت می‌شود تا برای آشنایی با رویه‌های عضویت در شبکه آزمایشگاهی، به پایگاه اینترنتی این شبکه به نشانی www.Labsnet.ir مراجعه و نسبت به عضویت در این شبکه اقدام نمایند. همچنین علاقمندان می‌توانند سوالات خود را از طریق پست‌های الکترونیکی info@labsnet.ir و  info@iranyearoflight.org و یا با شماره تماس63103451 (021) مطرح نمایند.
کلمات کلیدی : شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی,سال جهانی نور

ارسال نظر

پاسخ به نظــر بازگشت به حالت عادی ثبت نظر

نظر شما
security code