در نشست نمایندگان ستادهای توسعه فناوری راهبردی با شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی مطرح شد: گسترش تعامل و هم‌افزایی ستادهای توسعه فناوری با شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی نشست مشترک رابطین و کارشناسان ستادهای توسعه فناوری‌های راهبردی و مسئولان شبکه آزمایشگاهی‌ فناوری‌های راهبردی معاونت علمی و فناوری، برگزار شد.

به گزارش مرکز روابط‌عمومی و اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری‌ ریاست جمهوری، با حضور مدیر و دبیر شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی معاونت علمی و جمعی از رابطین و کارشناسان ستادهای توسعه فناوری‌های راهبردی معاونت علمی و فناوری، نشستی مشترک با هدف گسترش تعامل و هم‌افزایی این شبکه و ستادها برگزار شد.
 
بنابر این گزارش، در این نشست که به میزبانی شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی معاونت علمی و فناوری در ساختمان ستاد ویژه توسعه فناوری‌ نانو معاونت علمی برگزار شد، کارشناسانی از ستادهای توسعه فناوری‌های راهبردی معاونت علمی و فناوری از جمله ستادهای توسعه علوم و فناوری انرژی‌های تجدیدپذیر، نفت،گاز و زغال‌سنگ، بهینه سازی انرژی، هوایی و هوانوردی، دریایی، گیاهان دارویی، آب، خشکسالی و محیط زیست، سلول‌های بنیادی و علوم شناختی حضور داشتند.

در آغاز نشست، مهندس مجتبی نسب دبیر شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی معاونت علمی و فناوری، ضمن معرفی تفصیلی اهداف، ماموریت‌ها و دستاوردهای شبکه به بیان فعالیت‌ها و ظرفیت‌های این شبکه آزمایشگاهی و چگونگی بهره‌مند شدن ستادهای توسعه فناوری از این ظرفیت‌ها پرداخت.

دکتر رضا اسدی فرد، مدیر شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی معاونت علمی، ضمن ارائه توضیحاتی پیرامون این شبکه آزمایشگاهی،  به ظرفیت‌ها و دستاوردهای آن اشاره کرد و افزود: ظرفیت‌ها و توانمندی‌های کاری شبکه آزمایشگاهی بالاتر از آن است که صرفا به جمع‌آوری و دسته‌بندی اطلاعات حوزه آزمایشگاهی بپردازد. بلکه این شبکه، با هم‌افزایی و مشارکت بخش‌های گوناگون از جمله ستادهای توسعه فناوری‌های راهبردی، می‌تواند با عملکر مناسب و خدمت‌رسانی خود، بار سنگینی از روی دوش کشور بردارد و بر بهبود کیفیت خدمات آزمایشگاهی در حوزه تحقیق و پژوهش اثرگذار باشد.

اسدی‌فرد با بیان این‌که شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی معاونت علمی، بر ایجاد پیاده‌سازی ساز و کار مناسبی برای رضایت‌مندی آزمایشگاه‌های عضو، کارشناسان، دولت و مشتریان دریافت‌کننده خدمات آزمایشگاهی تآکید دارد، افزود: شبکه آزمایشگاهی بر مبنای تحقق رضایتمندی بخش‌های گوناگون این شبکه آزمایشگاهی، سازوکارها و مقرراتی را برای بهبود کیفیت خدمات ارائه شده در شبکه و افزایش بهره‌وری پیش‌بینی کرده و بر مبنای این دستورالعمل‌ها، آزمایشگاه‌ها را به ارائه بالاترین کیفیت خدمات ترغیب می‌کند و بر همین اساس، میزان بهره‌وری و رضایت‌مندی را افزایش می‌دهد. ضمن آن‌که آزمایشگاه‌هایی‌که عضو شبکه هستند، حتما باید خدمات‌ده باشند.

مدیر شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی، ضمن اشاره به تفاوت‌های مدیریت پژوهش (تحقیق و توسعه) و مدیریت زیرساخت پژوهش، ‌اظهار کرد: زیرساخت پژوهش همان خدمات آزمایشگاهی قابل ارائه با تعرفه مشخص است. اما در پروژه‌های پژوهشی بحث افراد و مالکیت فکری نیز اضافه می‌شود. رسالت شبکه فقط توسعه زیرساخت پژوهش است. در بحث تخصص افراد هر حوزه، هریک از ستادهای توسعه فناوری‌، باید نقشه توانمندسازی نیروی انسانی مربوط به حوزه خود را داشته باشد.

افزایش هم‌افزایی و تعامل ستادهای توسعه فناوری و شبکه آزمایشگاهی
دبیر شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی معاونت علمی، ضمن ارائه توضیحاتی در خصوص آموزش کارشناسان آزمایشگاه‌های عضو شبکه، بانک نمونه‌های مرجع و کالیبراسیون، تامین، تعمیر و نگهداری تجهیزات آزمایشگاهی، به روند فعالیت‌ کارگروه‌ها و فصل‌نامه تخصصی دانش آزمایشگاهی ایران اشاره و از کارشناسان حاضر درخواست کرد کارشناسان پیشنهاداتشان را برای برنامه‌های جدید در شبکه ارائه کرده و ارتباط بیش‌تر و اثرگذارتری با شبکه داشته باشند.

اسدی فرد ضمن بیان این مطلب که هریک از ستادهای توسعه فناوری، آزمایشگاه های مربوط به خود را معرفی کند تا روند عضویت آزمایشگاه‌ها در شبکه تسریع شود، در مورد آزمایشگاه های مرجع گفت: قرار نیست یک مرکز جدید با تجهیزات پیشرفته و جدید به عنوان آزمایشگاه مرجع ایجاد شود، بلکه می‌توان آزمایشگاه های موجود را برحسب نیازهای ستادها و شرکت‌های دانش بنیان ارتقا داد. وی به عملکرد مثبت برخی ستادهای توسعه فناوری اشاره کرد و افزود: بعضی از ستادها مانند ستاد آب، خشکسالی و محیط‌زیست، ستاد گیاهان دارویی یا ستاد توسعه زیست فناوری در این زمینه خوب عمل کرده‌اند.

در ادامه این نشست، نمایندگان ستادهای توسعه فناوری‌های راهبردی معاونت علمی، به بیان دیدگاه‌ها، پرسش سوالات خود پرداختند و نظرات خود را ارائه کردند.
کلمات کلیدی : ستادهای فناوری راهبردی,شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی

ارسال نظر

پاسخ به نظــر بازگشت به حالت عادی ثبت نظر

نظر شما
security code