جلسه کارگروه تخصصی دستگاه‌ میکروسکوپ الکترونی روبشی (SEM) روز چهارشنبه 28 مردادماه سال 1394 به میزبانی پژوهشگاه شیمی و مهندسی شیمی ایران و با حضور بیش از 30 نفر از کارشناسان عضو این کارگروه برگزار شد.


در ابتدای جلسه، آقای دکتر هانی صیاحی، عضو هیئت علمی پژوهشگاه شیمی و مهندسی شیمی ایران به نیابت از دکتر سلمان طاهری مدیر آزمایشگاه مرکزی پژوهشگاه، ضمن خوش­امدگویی و تشکر از شرکت کنندگان، به معرفی آزمایشگاه‌های پژوهشگاه شیمی و مهندسی شیمی ایران پرداختند. دکتر صیاحی سیاست پژوهشگاه را جذب دانشجو در مقطع دکتری دانسته و تاکید کرد: در حال حاضر این پژوهشگاه جامع‌ترین بانک داده در زمینه کریستالوگرافی را دارد. وی همچنین اعلام کرد، با توجه به تحولات و برنامه‌های بهبودی که در آزمایشگاه مرکزی رخ داده است، پژوهشگاه توانسته در ارزیابی‌های سالانه شبکه آزمایشگاهی در سه سال متوالی از رتبه 41 به رتبه 20 و هم اکنون به رتبه 15 ارتقاء پیدا کند.
وی همچنین با اشاره به اینکه نزدیک به 2 سال است که آزمایشگاه مرکزی دستگاه SEM را در اختیار دارد، یادآور شد دستگاه‌های دیگری در آزمایشگاه مرکزی وجود دارد که خدمات متنوعی به مشتریان داخل و خارج از پژوهشگاه ارایه می­‌دهند. بعضی از این دستگاه‌ها عبارت است از: انواع دستگاه‌های کروماتوگرافی، XRD، ICP، میکروسکوپ پروب روبشی، FTIR و غیره.

در ادامه خانم مهندس سوگل پلاسید دبیر کارگروه تخصصی دستگاه‌های میکروسکوپ الکترونی روبشی (SEM) ضمن تشکر از میزبانی پژوهشگاه شیمی، نیازها و الزامات توسعه فعالیت­‌های کارگروه را، در مشارکت کلیه اعضای کارگروه در فعالیت‌های تعریف شده و شرکت در نشست‌ها و کارگاه‌های آموزشی دانست و تأکید کرد: حمایت شبکه از اعضای کارگروه در قالب ترجمه استانداردها، تهیه مقاله و تدوین و ترجمه کتاب و همچنین برگزاری دوره‌های آموزشی است.
مهندس پلاسید آشنایی با تکنولوژی‌های جدید در زمینه میکروسکوپ الکترونی روبشی، ارتقاء سطح دانش کارشناسان دستگاه‌ها، ترجمه کتاب و استاندارد و تهیه مقاله را از برنامه­‌های آینده کارگروه دانست و بیان داشت در راستای این هدف در 6 ماه اول سال 93، 5 مقاله تهیه شده و در 6 ماهه اول سال 94 نیز 4 مقاله در حال تهیه است. همچنین کارگاه‌های آموزشی برای اعضاء کارگروه در شش ماهه دوم برنامه‌ریزی شده که شامل کارگاه‌های تئوری آشنایی با اصول میکروسکوپ الکترونی، کارگاه آشنایی با انواع آشکارسازهای میکروسکوپ و همچنین کارگاه تخصصی نحوه کار با میکروسکوپ الکترونی است.
وی همچنین آشنایی و تبادل اطلاعات کارشناسان دستگاهی سازمان‌ها با یکدیگر، برنامه‌ریزی برای تهیه‌ منابع مناسب و مفید آموزش عمومی و تخصصی در زمینه‌ کار با دستگاه، هماهنگی اعضا برای ثبت تجربیات و دانش شفاهی آن‌ها، برنامه‌ریزی برای ترجمه و گردآوری مطالب آموزشی در قالب کتاب، فراهم ساختن شرایط لازم به‌منظور شرکت کارشناسان در برنامه‌های آموزشی و دریافت گواهینامه‌های معتبر را از اهداف و برنامه‌های آتی این کارگروه دانست.

در ادامه این نشست سرکار خانم مهندس معصومه معدنی‌پور کارشناس آزمایشگاه SEM سازمان فراوری مواد معدنی ایران به ارایه مقاله­‌ای با عنوان «بررسی انواع پوشش‌های رسانا به ‌منظور تصویربرداری با میکروسکوپ الکترونی روبشی» پرداخت.

پس از آن خانم مهندس مریم خسروی کارشناس آزمایشگاه SEM پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی ایران، به معرفی آشکارساز کاتودولومینسانس و نحوه آماد‌ه‌سازی نمونه‌های پلیمری و شرایط لازم در کار با آشکارساز لومینسانس پرداخت.

در پایان جلسه آقای مهندس حامد دارابی، کارشناس شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی، به معرفی شبکه اجتماعی پرداخت و ضمن توصیه و تاکید به فعالیت بیشتر اعضاء کارگروه در شبکه اجتماعی به‌ عنوان بستری برای جریان دانش بیشتر در شبکه، از جمله مزایای این شبکه اجتماعی به رد و بدل کردن اطلاعات و دانسته‌های کارگروه‌ها و همچنین پرسش و پاسخ بین آن‌ها اشاره کرد.
ایشان در ادامه به معرفی شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی پرداخت، و ضمن اشاره به اهداف شبکه راهبردی، حمایت‌های تخصصی و ویژه­‌ای که قرار است از طریق این شبکه به آزمایشگاه‌ها تعلق گیرد را برای حاضرین بازگو کرد.
مهندس دارابی افزود؛ اخیراً کارگروه جدیدی با عنوان کارگروه NMR در حال شکل‌گیری است و حمایت ویژه از این دستگاه یکی از اهداف شبکه راهبردی می­‌باشد.

در پایان این نشست و پس از صرف ناهار بازدیدی از آزمایشگاه‌ مرکزی پژوهشگاه شیمی و مهندسی شیمی به‌عمل آمد.
کلمات کلیدی : پژوهشگاه شیمی و مهندسی شیمی ایران,شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی,نشست کارگروه‌های تخصصی

ارسال نظر

پاسخ به نظــر بازگشت به حالت عادی ثبت نظر

نظر شما
security code