شبکه آزمایشگاهی فناوری­‌های راهبردی، پیرو درخواست عضویت دانشگاه آزاد اسلامی استان قم در این شبکه، بازدیدی را از این مرکز، در محل این دانشگاه، با شرکت هفت نفر از اعضاء آزمایشگاه و یک نفر از اعضاء شبکه راهبردی انجام داد.

شبکه آزمایشگاهی فناوری‌­های راهبردی، پیرو درخواست عضویت دانشگاه آزاد اسلامی استان قم در این شبکه، بازدیدی را از این مرکز، در محل این دانشگاه، با شرکت هفت نفر از اعضاء آزمایشگاه و یک نفر از اعضاء شبکه راهبردی انجام داد.

در این بازدید آقای محمدرضا خانی، مدیر آزمایشگاه دانشگاه آزاد اسلامی قم، در ابتدای جلسه، ضمن ارائه گزارش عملکرد این سازمان، یادآور شد این دانشگاه در سال 1364 تأسیس شد و از همان ابتدا اقدام به تجهیز آزمایشگاه­‌های میکروبیولوژی، پزشکی و علوم پایه کرده‌است و هم اکنون نیز این آزمایشگاه در زمینه گیاهان داروئی و طب سنتی، سلول‌­های بنیادی، زیست­ فناوری، آب، خاک و محیط زیست، نانوفناوری و فیزیولوژی فعالیت می‌کند.

سپس آقای مهندس سیۤد مصطفی میرحسینی از طرف شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی به معرفی این شبکه پرداختند. و در پایان جلسه نیز، از آزمایشگاه‌­های دانشگاه آزاد اسلامی استان قم بازدید به عمل آمد.

دانشگاه آزاد اسلامی استان قم، در دو بخش آزمایشگاهی شیمی و زیست‌فناوری بسیار توانمند عمل کرده و هم اکنون در رشته میکروبیولوژی دارای دانشجویان دکترای تخصصی است که بر روی گیاهان داروئی و نحوه عصاره­ گیری از آن­ها فعالیت می­‌کنند.

از دیگر بخش‌­های تحقیقاتی این مجموعه می‌­توان به آزمایشگاه فیزیولوژی جانوری اشاره کرد که دارای تجهیزاتی چون آماده‌­سازی بافت، قالب­گیری بافت، مجموعه رنگ‌آمیزی بافت و غیره است.

همچنین این مرکز، در سال 1385 با تجهیز آزمایشگاه پیشرفته شیمی تجزیه توانسته­ است در کنار ارائه خدمات آزمایشگاهی به اعضای هیئت علمی و دانشجویان داخل مجموعه به سایر محققین و پژوهشگران استان قم و استان‌­های مجاور نیز خدمات آزمایشگاهی ارائه دهد.

در این آزمایشگاه خدماتی شامل: جداسازی و شناسایی باکتری­‌های خاک، جداسازی و شناسایی باکتری­‌های آب، جداسازی و شناسایی باکتری‌­های مواد غذایی، تکنیک­‌های مولکولی، بهینه­‌سازی تولید متابولیت­‌های میکروبی، تکنیک­‌های سنجش اثر ضد میکروبی مواد و گیاهان دارویی و غیره انجام می‌­شود.

همچنین، دانشگاه آزاد اسلامی استان قم علاوه بر توانمندی ساخت تجهیزات آب مقطرگیری، مشاهده­‌گر TLC با نور UV و مجموعه رنگ‌آمیزی بافت نازک، به عنوان آزمایشگاه معتمد با اداره استاندارد استان قم، دانشگاه پیام نور قم، دانشگاه ساوه و پارک علم و فناوری قم تفاهم‌نامه همکاری دارد.

برخی تجهیزات این آزمایشگاه عبارتند از:
کروماتوگرافی گازی، کروماتوگرافی مایع با کارایی بالا، طیف‌سنج جذب اتمی، طیف‌سنج مادون قرمز تبدیل فوریه، نورسنج شعله‌ای،  پتانسیواستات-گالوانواستات و طیف سنج مرئی فرابنفش

هم اکنون مجموعه آزمایشگاه‌های دانشگاه آزاد اسلامی استان قم عضو این شبکه هستند.
کلمات کلیدی : شبکه آزمایشگاهی فناوری نانو,بازدید

ارسال نظر

پاسخ به نظــر بازگشت به حالت عادی ثبت نظر

نظر شما
security code