یک فعال آزمایشگاهی گفت: دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی و علمی، باید زمینه حضور متخصصان خبره را در مجموعه‌های خود فراهم کنند تا کارایی و بهره‌وری حوزه آزمایشگاهی کشور تسریع یابد.

به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری؛ امیر رزم‌جو مدیر آزمایشگاه مرکزی زیست‌فناوری دانشکده علوم و فناوری‌های نوین دانشگاه اصفهان، حمایت و پشتیبانی صنعت و دولت را از لازمه‌های توسعه و پیشرفت صنعت آزمایشگاهی دانست و گفت: پشتیبانی و حمایت از تعمیر و نگهداری تجهیزات، رشد و شکوفایی فناوری را به دنبال خواهد داشت.

رزم جو، با تأکید بر فراهم‌سازی زمینه فعالیت نیروی انسانی متخصص در حوزه خدمات آزمایشگاهی، اظهار کرد: در اغلب موارد تجهیزات تخصصی و پیشرفته آزمایشگاهی وجود دارد، اما به دلیل عدم وجود متخصصانی که توانایی بهره‌وری متناسب با میزان کارایی دستگاه داشته باشند، بهره‌مندی از خدمات آزمایشگاهی متناسب با نیاز فناورانه، امکان‌پذیر نمی‌شود.

وی ادامه داد: هزینه‌بر بودن تأمین، تعمیر و نگهداری این تجهیزات از یک‌سو و در دسترس نبودن آن‌ها موجب می‌شود علاوه بر عدم تحقق تولید فناوری، اقتصادی کردن فناوری تولید شده با مشکلات گوناگونی دست و پنجه نرم کند.

این فعال آزمایشگاهی دانشگاه صنعتی اصفهان، فراهم کردن اعتبارات لازم برای توسعه تحقیق و پژوهش و کارشناسان خبره برای ارائه خدمات آزمایشگاهی را امری ضروری و نیازمند همکاری دولت و صنعت دانست و افزود: دولت و متصدیان آزمایشگاهی با فراهم کردن زمینه فعالیت افراد متخصص آزمایشگاهی و صنعت با اختصاص بخشی از مالیات خود به بهبود کار آزمایشگاه‌ها، دانشگاه‌ها و مراکز علمی، باعث توسعه تخصص در ابعاد گوناگون خواهند شد.

وی ادامه داد: برای متخصص خبره زمینه فعالیت فراهم نشده، اغلب دستگاه‌های آزمایشگاهی زیر نظر متخصص کاربری نمی‌شوند و این امر موجب می‌شود دستگاه‌ها به علت هزینه‌های بالای نگهداری و کاهش کارایی از رده خارج شوند. اما وقتی دستگاه به دید یک کالای سرمایه‌ای نگریسته شود و برای آن اهمیت قائل شود، ضمن افزایش یافتن کارایی، کار پژوهشی نیز بهبود کیفی خواهد داشت.

رزم جو، شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی معاونت علمی و فناوری را نوآوری ارزنده‌ای در راستای توسعه و گسترش زمینه فعالیت محققان و پژوهشگران دانست و افزود: لازم است شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی با افزایش گستره خود در استان‌های مجاور و توجه بیش‌تر حمایت‌ها به آزمایشگاه‌های شهرستان‌های هم‌جوار، توسعه شبکه آزمایشگاهی در بخش استانی را تسریع ببخشد.

وی افزود: توانمند شدن آزمایشگاه‌ها و مراکز علمی شهرستان‌ها برکات فراوانی به همراه خواهد داشت که از جمله آن می‌توان به کند شدن روند مهاجرت محققان به شهرهای بزرگ و تمرکز یافتن پیشرفت علمی و صنعتی در هر استان اشاره کرد.

این مدیر آزمایشگاهی، ایجاد و تقویت ارتباط بین مجموعه‌های علمی و آزمایشگاهی و تسهیل این تعامل را از دیگر توانمندی‌های شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی معاونت علمی برشمرد و افزود: روند افزایش تعامل مجموعه‌های آزمایشگاهی، می‌تواند از راه‌های برگزاری نشست‌های مشترک تسریع شود و مجموعه‌ها با هم‌افزایی توانمندی انسانی و تجهیزاتی، گام مؤثری در بهبود کیفیت خدمات آزمایشگاهی ارائه شده به محققان و پژوهشگران بردارند.

وی افزود: آزمایشگاه‌ها نه تنها می‌توانند بر روند تولید محصولات فناورانه تأثیر مثبت داشته باشند، بلکه به عنوان یک ضرورت استراتژیک برای توانمندی تولید فناوری محسوب می‌شوند.

رزم جو در پایان، با اشاره به حمایت شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی معاونت علمی از تولید مقالات علمی گفت: این شبکه می‌تواند مجموعه‌های آزمایشگاهی را نسبت به تولید مقالات علمی در حوزه تجهیزات و خدمات آزمایشگاهی هدایت و حمایت کند، همچنین همکاری بین‌المللی با دیگر مجموعه‌های آزمایشگاهی بر مبنای تعاملات، اقدام دیگری است که می‌تواند توسعه و پیشرفت در عرصه آزمایشگاه را به دنبال داشته باشد.

کلمات کلیدی : دانشگاه اصفهان ‏,تجهیزات آزمایشگاهی

ارسال نظر

پاسخ به نظــر بازگشت به حالت عادی ثبت نظر

نظر شما
security code