عضو شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی معاونت علمی گفت: اثبات کاربری یک ماده یا دستگاه به خصوص وارداتی، امری حیاتی و نیازمند دستگاه‌های آزمایشگاهی پیشرفته‌ای ا‌ست که طبیعتا تمامی مجموعه‌ها آن را در اختیار ندارند و در این راه، شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی معاونت علمی جایگاه و نقش خود را نشان می‌دهد.

به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، محمدتقی فرقدانی مدیر عضو شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی معاونت علمی و فناوری، با تاکید بر ضرورت شناسایی و معرفی تجهیزات پیشرفته و منحصر به فرد آزمایشگاهی کشور در این شبکه آزمایشگاهی گفت: بسیاری از بخش های خصوصی و دولتی، ممکن است تجهیزاتی در اختیار داشته باشند که ضمن گران قیمت بودن، منحصر به فرد هستند و از طرفی، نیاز کشور به آن دستگاه حیاتی است. اما چون اطلاعی از وجود این دستگاه در دل یک موسسه تحقیقاتی یا آزمایشگاه نیست، نیاز کشور به این دستگاه مرتفع نمی‌شود.

فرقدانی، با تاکید بر به اشتراک گذاری تجهیزات آزمایشگاهی، به منظور استفاده بهینه، جلوگیری از اتلاف سرمایه و بازگشت هزینه‌های گزاف تجهیزات آزمایشگاهی، بیان کرد: وقتی برای دستگاهی هزینه شده است، باید آن هزینه توجیه داشته باشد و این توجیه هزینه صرفا با استفاده بهینه از تجهیزات ممکن می شود.

این فعال آزمایشگاهی، با اشاره به ضرورت و نقش تجهیزات آزمایشگاهی کارآمد در اثبات کاربری یک ماده یا دستگاه گفت: اثبات کاربری یک ماده یا دستگاه به خصوص اگر واراداتی باشد امری حیاتی و نیازمند دستگاه‌های آزمایشگاهی پیشرفته‌ای ا‌ست که طبیعتا تمامی مجموعه ها در اختیار ندارند و در این راه، شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی جایگاه و نقش خود را نشان میدهد.
وی با بیان این که در عین نیاز به تحقیق روی مواد و دستگاه های وارداتی از لحاظ کیفیت و کارایی ادعا شده، نیازمند ارزیابی کیفی محصولات داخلی برای صادرات بهتر نیز هستیم، افزود: اگر این کار داخل کشور انجام نشود و ارزیابی خارجی، کیفیت لازم را نشان ندهد، صادرات موفق صورت نخواهد گرفت.

این مدیر آزمایشگاهی، به نقش آزمایش‌های به روز و استاندارد در حفظ و تامین امنیت غذایی کشورمان اشاره کرد و گفت: تجهیزات آزمایشگاهی که به ارزیابی، کنترل و بهبود کیفیت کمک کنند امنیت مواد غذایی مارا تقویت خواهد کرد. بالطبع شرکت های خارجی امکانات تحقیقاتی و آزمایشگاهی کشورمان را رصد می کنند و بر اساس توانمندی ها و تجهیزات آزمایشگاهی ما، محصول صادر می‌کنند.

وی افزود: فرضا اگر شرکتی خارجی به صادرات برنج حاوی مواد آلوده و فلزات سنگین اقدام کند و ما موفق به تشخیص آلودگی آن نشویم، همچنان که در سال‌های قبل اتفاق می‌افتاد، آلودگی زیست محیطی و انسانی و خسارات مالی و جانی گریبان ما را خواهد گرفت.

فرقدانی، نقش شبکه آزمایشگاهی فناوری های راهبردی را در توسعه بستر تحقیقاتی کشور اساسی برشمرد و افزود: شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی اقدام سازنده و جالبی بود که آزمایشگاه‌های فعال در شبکه آزمایشگاهی نانو را با آزمایشگاه‌هایی که در دیگر حوزه‌های فناوری فعالیت می‌کردند در قالب شبکه گرد هم آورد. 
وی یکی از بزرگ ترین مشکلات بستر آزمایشگاهی را عدم وجود امکانات تعمیر و نگهداری تجهیزات آزمایشگاهی و هزینه بر دانست و افزود: زمانی تجهیزات خریداری شده است، اما بی توجهی به دستگاه و عدم استفاده صحیح از امکانات، عملا دستگاه را بی استفاده کرده و به فراموشی سپرده است.

این عضو شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، در پایان به شبکه اجتماعی شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی در انتقال تجربیات اشاره کرد و گفت: کاربران این شبکه اجتماعی که عمدتا از فعالان آزمایشگاهی هستند، می توانند کارهایی را که با یک دستگاه آزمایشگاهی انجام داده اند، به نمایش بگذارند و به دیگر مجموعه ها معرفی کنند.
کلمات کلیدی : شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی

ارسال نظر

پاسخ به نظــر بازگشت به حالت عادی ثبت نظر

نظر شما
security code