مدیر آزمایشگاه عضو شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی گفت: شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی با اشتراک گذاری توانمندی‌های کشورمان در این حوزه می تواند حلقه‌های ناقص تحقیق، پژوهش و کیفیت تولید را تکمیل می‌کند.

به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، مهرداد شجاعی مدیر آزمایشگاهی حوزه صنعت نفت گفت: وجود شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی، ضمن افزایش بهره‌وری آزمایشگاه‌ها و مجموعه‌های تحقیقاتی حلقه‌های ناقص تحقیق، پژوهش و کیفیت تولید را تکمیل می‌کند.

این مدیر آزمایشگاه در پژوهشگاه صنعت نفت با اشاره به تمرکز روی توانمندی‌های موجود برای بهره‌وری بالاتر، بیان کرد: وجود سازوکاری که امکانی فراهم بیاورد تا مجموعه‌های تحقیقاتی، توانمندی خود را در اختیار مجموعه‌های دیگر قرار دهند، رخ‌دادی مبارک است. چراکه با پرهیز از خریدهای موازی، تمرکز روی دستگاه‌های موجود صرف می‌شود و مجموعه بیش‌ترین بهره‌وری را خواهد داشت.

وی افزود: این امر موجب می‌شود، دستگاه‌هایی به مجموعه‌ها اضافه شوند که وجود ندارند و خرید آن ها الزامی است که این صرفه جویی اقتصادی می‌تواند کمک حال فضای تحقیق و پژوهش کشور باشد.

 

شجاعی ارزیابی و آزمایش را امری ضروری برای تعیین کیفیت محصولات تولیدی دانست و گفت: تولید، فرموله‌سازی و همه مراحل تولید یک محصول، نیازمند ارزیابی و شناسایی است و آزمایشات قابل قبول و کیفی، می‌تواند در رسیدن به یک محصول جدید و یا تعیین مشخصات و جزییات یک محصول خاص، نقش به سزایی داشته باشد.

 

مدیر مجموعه عضو شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی، به‌روزرسانی و نوسازی تجهیزات و دانش آزمایشگاهی را برای بهبود کمی و کیفی آزمایش‌ها ضروری دانست و عنوان کرد: برای بهبود کیفیت کار پژوهشی و آزمایشگاهی و ارتقای سطح آزمایش‌ها لازم است تمام آزمایشگاه‌های عضو شبکه و چه مجموعه‌هایی که تمایل دارند به این شبکه ملحق شوند، به‌روزرسانی و بهبود کیفی خدمات و تجهیزات خود را انجام دهند؛ زیرا این امر می‌تواند ضمن کمک به نتایج بهتر تست‌ها، باعث کاهش هزینه‌های جاری تعمیر و نگهداری شود.

وی در پایان گفت: رقابت جهانی نیازمند ارتقای دانش فنی است و قطعاً پیشرفت علمی و فناوری با دستگاه‌های آزمایشگاهی با دستگاهی که فرضاً دو دهه یا سه دهه قبل کارآمد بوده است و امروزه کارکرد لازم را ندارد، امکان‌پذیر نبوده و قطعاً از قافله پیشرانی و توسعه‌ای عقب خواهیم ماند.

کلمات کلیدی : شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی

ارسال نظر

پاسخ به نظــر بازگشت به حالت عادی ثبت نظر

نظر شما
security code